Är Gandalf, Legolas och Frodo tillräckligt stora dragplåster för att EA och Codemasters ska kunna slå World of Warcraft på fingrarna? Kampen stundar och vi har spanat in Lord of the Rings Online.

Det var en instansierad värld som mötte oss när Codemasters Online-chefen David Solari var på snabbvisit på Electronics Arts kontor i Stockholm. Eller newbie zone, som Solari själv kallade platsen. Han hade precis visat oss rikedomen av valmöjligheter när han skapade en ny karaktär, en liten krigarhob, och hamnade i ett tryggt litet postkontor i Fylke.

Det är inte första gången Codemasters och Turbine försöker sig på ett massivt onlinerollspel. Tidigare ansatser var med spel som Archlord och Dungeons & Dragons Online, vilka utan överdrift kan sägas ha mött endast måttlig framgång. Den här gången är Gandalfs skägg med i grytan. Men frågan är om det räcker?

Vem driver vad?

- Codemasters är måna om sina spelare

Den 24 april öppnar portarna till ringenäventyret i hela västvärlden. Men bakom kulisserna pågår en kamp om dig som spelare. Det är nämligen så här, spelet Lord of the Rings Online: Shadows of Angmar skapas av Turbine. I USA är det Midway som är utgivare, men i Europa har Codemasters betalat för rättigheterna till spelet. Codemasters är förstås måna om att spelare i Europa spelar på europeiska servrar så att pengarna du får betala varje månad hamnar rätt, vilket företaget i ett utspel nyligen avslöjade kommer lösas genom ip-blockar. Har du vänner i USA går du miste, helt enkelt. I Sverige har Codemasters ingen egen distribution och det är där Electronic Arts kommer in i bilden.

Men nog om företagen, det är spelet som står i centrum. Det som släpps om ett par veckor är om allt vill sig väl bara början. Regionen Eriador i Tolkiens värld är platsen för äventyret, en region i vilken områden som Fylke och Vattnadal återfinns bland andra. Som spelets namn antyder är det häxkungen från Angmar, ledaren för de nio ringvålnaderna, som är traktens ondsinte härskare. Häxkungen är det ultimata målet i ditt äventyr, åtminstone till en början. Solari fyller i:

- En dag hoppas vi att vi kommer fram till Mordor, säger han och antyder att expansioner är att vänta.

Trakterna kring Eriador är enligt utvecklarna cirka 50 miljoner kvadratkilometer, så spelet kan inte beskyllas för att vara litet. Det är däremot ensidigt och att ta strid på Saurons sida är inte aktuellt.

- Vi vet alla hur historien slutar och vilken sida som vinner till slut. Det hade inte varit så roligt att spela i det förlorande laget från början, säger Solari och ler förnöjt.

Men strid spelare mot spelare utesluts inte helt. I vissa delar av världen, särskilda PvP-områden, kan spelare mötas. Du kan också skapa dig ett monster, till exempel en vidrig orc, och låta denne vara din PvP-mästare. Ditt monster växer i rang precis som du själv och kan ges speciella egenskaper. Strider du tillräckligt bra, mot andra spelare eller ej, kan du till och med förtjäna en av spelets många specialtitlar. Det kan röra sig om titlar som Orcslayer eller Defender of the Shire, men vissa titlar är mer speciella och måste övertas från andra spelare genom att besegra dem.

Sänk Sauron

- ... med en trollflöjt?

Kanske har killarna och tjejerna på Turbine spelat lite för mycket Guitar Hero. Du kan, tillsammans med dina spelkamrater, använda instrument för att orkestrera i princip valfritt musikstycke för er omgivning. Vilken not som spelas styr du med olika tangenter och vissa tangenter styr höjning och sänkning i tonläge. En kul funktion för att fördriva tid förstås och jag kan ge mig fanken på att det dyker upp videoklipp på Youtube med duktiga musiker vad det lider. Men kan det locka över en inbiten WoW-fantast?

Det som i huvudsak skiljer Lord of the Rings Online från konkurrenten World of Warcraft är enligt David Solari utseendet och känslan i äventyret. Stor kraft har lagts på visuell kvalitet, vilket vi svenska speljournalister kunde intyga på plats. Men putsning är nödvändig och själv är jag osäker på om det kommer kännas som en färdig upplevelse vid lanseringen då det inte är många dagar av arbete kvar. Vilket pris upplevelsen kommer kosta varje månad är oklart, men för att få in människor till lanseringen erbjuder Codemasters ett livstidskonto för €139, ungefär 1 300 kronor. Det ryktas om att prislappen per månad blir under hundralappen.

En sak är säker. I vårt avlånga land, och antagligen i alla andra avlånga länder i Europa, finns en stor mängd tolkianer (fantaster av Tolkens värld, duh) som med all sannolikhet kommer älska det här spelet. Du kommer att springa på såväl Gandalf som Frodo och Aragorn ute på dina äventyr, ibland följer du med dem och ibland gör du uppdrag åt dem, men ditt äventyr är skilt från deras. Och tur är väl det. Om du som något mer skeptisk gamer ska ta klivet över är svårt att säga. Försiktig nyfikenhet är mitt råd.

Nej, han har helt rätt. Dessutom är spelet baserat på böckerna och inte filmerna :P Meningen med spelet är väl att själv få äventyra i midgård och bl.a. se saker som inte tas upp särskilt mycket i böckerna. 17/04 jag tycker att spelet verkar coolt men är det något för mig som aldrig har kört något liknande förut? från Fish Fire 16/04 Glatt överraskad faktiskt. Efter några månader av patchande kan det bli ett jäkligt bra spel. 16/04 Sitter och spelar nu. Ladde hem det i eftermiddags och började lira betan, jag tycker det är helt OK, bättre än WoW var i början i alla fall. Jag tycker ni borde ladda hem spelet och prova själva. En sak är säker, det är väldigt likt WoW. I allafall för... 15/04 Lirade LOTR:O hos brorsan häromdan, snacka om stelt spel, och snyggt? Njaeh, det vetifan, platt och livlöst snarare. 15/04 För alla som vill testa är det bara att gå till http://www.lotro.com/worldtour och klicka på "join the world tour" för en betanyckel och ladda hem det. Amerikanska betan är öppen för alla. 13/04 Det är ju bara hoppas att det inte kommer några "prepay cards". Kan inte tänka mig att varenda pojkvask har ett eget kreditkort :) Spelet verkar rätt intressant för övrigt. Blir nog till att testa det när det släpps. 13/04 Mycket bra spel,bra mycket bättre än alla andra mmorps jag spelat . Syns den 14! 13/04 "Vi vet alla hur historien slutar och vilken sida som vinner till slut. Det hade inte varit så roligt att spela i det förlorande laget från början" Meh, vilken jävla fjant. Är det inte _just_ detta som skiljer spel från en film (som ju är ett helt linjä... 13/04 själv tycker jag att betan var rätt tråkig, gubbarna såg ut som skellet typ och animationerna var riktigt fattiga...världen var rätt snygg endå. 12/04
Skicka en rättelse