En av de bästa sakerna med att skriva för FZ är när man ibland får chansen att pröva spel innan alla andra och träffa personerna som ligger bakom dem. Detta var vad jag fick göra en solig aprildag för någon vecka sedan då Dan Greenawalt från Microsoft Game Studios besökte Stockholm för att tala om bilspelet alla Xbox 360-ägare väntar på - Forza Motorsport 2.

Greenawalt är ett uttalat fan av Gran Turismo-serien till Playstation och det är inte svårt att se likheterna mellan de två. Båda vill leverera en autentisk körupplevelse och bjuder på ett stort antal bilar, över 300 i Forzas fall, där samtliga har gått igenom rigorösa tester för att de ska få rätt köregenskaper, ljud och inte minst prestanda. Nu kommer de dock med all säkerhet inte behålla sin normala prestanda särskilt länge. Enligt Greenawalt är nämligen ett av målen med spelet att "lära människor om bilar" vilket du kan göra genom att uppgradera din bil på en mängd olika punkter som alla påverkar körupplevelsen och ändrar dess ranking. Jämfört med originalet finns det 50 % fler uppgraderingar i Forza Motorsport 2 och de kommer både från de olika bilkonstruktörerna själva samt från firmor som specialiserar sig på just detta.

Mycket valmöjligheter

- men bara för dem som verkligen vill

Nu innebär inte denna fokus på innehåll att de inte lagt ner tid på att förbättra känslan från föregångaren, snarare tvärtom då alla ändringar på din bil påverkar dess köregenskaper och det på ett mycket realistiskt sätt. Att bilen känns annorlunda när du byter alla delar är naturligtvis en självklarhet, men även mindre ändringar som bredare däck eller en annan bakvinge påverkar i allra högsta grad köregenskaperna. Tycker du det är kul att justera småsaker för att din bil ska fungera perfekt på en bana som Laguna Seca kan det därför vara en bra idé köra ett par testvarv. Efteråt kan du nämligen titta på den telemetri som samlats in från banans olika partier för att sedan kunna göra rätt finjusteringar. Skademodellen är även den imponerande och tvingar dig verkligen att tänka till innan du tar onödiga risker som kan kosta dig en förstörd bakvinge eller stötdämpare. Skadorna är inte bara kosmetiska, de påverkar också saker som bilens aerodynamik och väghållning på ett mycket märkbart sätt.

"We want to teach people about cars"

Allt detta småfixande är kanske en bilälskares våta dröm, men för många andra kan det istället ha en avskräckande effekt. Greenawalt och Turn 10 är väl medvetna om det här och i linje med spelets motto - "Skapa gamers av bilfanatiker och bilfanatiker av gamers" - har de gjort Forza Motorsport 2 lättare att uppskatta för de som vill ha en mer arkadartad upplevelse än vad som var fallet i seriens debut. De som vill uppgradera sin bil utan att behöva tänka på finjusteringar kan helt enkelt köpa de dyraste uppgraderingarna och använda bilens klassificering som ett enkelt mått på hur bra den blir. Vill du så kan du stänga av spelets skademodell, sätta igång ABS-bromsar och andra hjälpmedel som gör det möjligt för alla att ta sig runt ett varv på banan.

Visa upp din konstnärliga ådra

- och tjäna pengar

Är du ute efter en skräddarsydd bil men inte orkar skapa en själv kan du pröva din lycka i auktionshuset där personer kan sälja sin pimpade bilar till högstbjudande. Nu behöver inte det här innebära att bilarna är bättre, de kan nämligen även göras om rent visuellt med ett gediget verktyg som låter dig lägga upp till 4000 lager med färg och symboler på din bil. Greenawalts förhoppning är att detta gör att spelet "belönar olika typer av färdigheter", det vill säga att det inte bara belönar den som kör snabbast utan även de som föredrar att lägga ner timmar på att trimma sin bil till perfektion eller personer med förkärlek för det grafiska. Om det verkligen blir så i slutändan återstår givetvis att se, men med den grund Forza Motorsport 2 levererar finns alla möjligheter i världen.

Föregående Nästa
Im a member of the press, give me free forza2 now please. sällan jag tar åt mig så mkt hype av ett spel,..men jag är helt besatt. M$-ratten är beställd efter att ha läst om hur bra den funkar med forza2. omg omg omg omg...!!! nu nu nu nu....!!! 15/05 Ser riktigt lovande ut! :D 14/05 Vill ha!!! Måste bara skaffa ett 360 först:P 12/05 Någon som trodde jag jämförde forza med nfs? NEJ! jag sa att forza är lika "realistiskt" som nfs. Jag sågar bägge spelen. Jag gillar GT spelen till PS och körde flera tusen timmar i 1-4 och testade sen forza till daimboxen och det första jag möter är... 12/05 Sant... Trodde dock att Forza 2 skulle sätta ribban lite högre än vad som verkar ha kommit fram utav demon och preview testerna. GT HD är ju bara en hög upplöst version utav gamla GT 4, så om Forza 2 inte kan konkurera ut gratis spelet GT HD vad kommer... 12/05 "The drive of your life" Saknat den vyn.. men men ..det har inte hindrat mig från att sitta och spelat GT4 som det inte fanns en morgondag. Än idag så är det fröjd att glida ner i bilstolen och köra några varv på ringen med full f-feedback.. få spel som... 12/05 Hehe jo men tog ett tag att komma i form, bara lirat TDU och PGR3 med automat senaste tiden :) Ligger å jagar efter att komma under 52s nu, kommit jäävligt nära men inte lyckats ännu. Tycker AIn är riktigt grym faktiskt, frånsett att den har lite väl... 12/05 Ett givet köp, demot va hur underbart som helst 11/05 Tyckte demot var helt ok, ungefär vad jag förväntat mig. Ljudet är lite små konstigt då det hoppar lite, man ligger bakom bilen framför men man hör inte bilen framför man närmar sig lite och helt plötsligt så är ljudet nära eller hur man ska säga. Samt... 11/05 Det irriterade jag mig mest på, deras kameravinklar på repriserna är riktigt urkassa, vem fan vill sitta i stirra på bilen och inget annat, visa mig hur jag tar svägen lite längre ifrån! Jag vill kunna se min körlinje och var man gör fel liksom :evil:... 11/05
Skicka en rättelse