Realtidstrategi och strategispel överhuvudtaget är ingen nytt påfund. Omgångsbaserade datorspel är dock den genre som tar hem priset då det gäller ålder i den digitala underhållningen.

Företaget bakom Combat Mission: Shock Force, Battlefront, har en lång historia bakom sig. De är veteraner inom området och släppte 2000 Combat Mission: Beyond Overlord, seriens första del. Det sålde riktigt bra och uppskattades av både insnöade fans och nyfikna. Ett par år senare släpptes två fortsättningar, Barbarossa to Berlin och Afrika Korps.

I sin senaste skapelse, Shock Force, bryter Battlefront alla kopplingar med det smått uttjatade andravärldskrigsbaserade temat. Handlingen är denna gång förlagd till ett modernt Syrien där fundamentalister tagit makten. För att inte hela regionen ska destabiliseras skickar Nato styrkor till landet.

Från stort till litet

- Styr enskilda soldater

I Shock Force fokuseras striderna på bataljonsnivå, där du tar kommandot över mekaniserat infanteri och stridsvagnar. Den syrianska sidan är inte sämre och har även tillgång till mindre konventionella vapen som vägbomber, spioner och självmordsbombare. Enligt spelets hemsida finns det möjlighet att skapa scenarion där du kan ställa Nato mot Nato och Syrien mot Syrien. Att se självmordsbombare slå ut självmordsbombare vore ett intressant scenario.

Den här förhandstitten bygger på en väldigt tidigt beta som jag fick nöjet att testa. Trots att mycket i betan saknades fick jag en inblick i hur spelet fungerar. Som jag nämnde tidigare är Shock Forces stridssystem turbaserat, vilket innebär att du har en viss tid på dig att planera dina drag. Sedan du gett dina enheter order förflyttas du till den verkställande fasen där det enda du kan göra är att titta på medan dina trupper utför sina order på slagfältet.

Gillar man inte det turbaserade systemet finns det lyckligtvis ett realtidbaserat spelsätt med betydligt snabbare tempo. Jag är gammalmodig av mig och jag gillade inte riktigt det nya systemet, men å andra sidan är valfrihet alltid bra.

En gemensam nämnare för Combat Mission-serien har alltid varit komplexitet och djup.Shock Force är inget undantag. Dina trupper påverkas bland annat av moral och ditt ledarskap. Även detaljrikedomen är omfattande, trots att grafiken ser ut att ha ett par år på nacken.

Gammal skåpmat

- med krydda

En stor nyhet är att den fullständiga versionen skeppas med flertalet uppdrag som binds samman i en semidynamisk och storydriven kampanj. Tillsammans med den nya kampanjen kommer den med de traditionella snabbuppdragen och stor dos blandade scenarion. Betan bjöd dock bara på ett fåtal scenarion så jag kan inte avlägga någon större rapport av vad som komma skall men på pappret ser det imponerande ut. Ny grafikmotor i all ära men jag tror den nya kampanjen kommer att vara en avgörande faktor om denna skapelse blir någonting att räkna med i framtiden.

Mina intryck av den tidiga betan är blandade. Utseendemässigt är det ett stort steg i rätt riktning, men spelmässigt är det inte så stora ändringar. Men varför uppfinna hjulet en gång till? Är då detta någonting att hålla ögonen på? Om utvecklarna rättar till jobbiga kontroller, levererar den förbättrade kampanjen och ett spel med samma djup som i föregångarna tror jag de har en vinnare.

Såg lite grådaskigt ut, lockade mig inte så mycket... 25/05 Får hoppas man kan förboka deta liret snart :) 23/05 Precis, den ligger uppe på Gamers Gate nu. Vi "hann" inte få till en återförsäljardeal på ToW innan det släpptes som online. CMSF släpps samtidigt via nedladdning och i butik den 27 juli. /F 22/05 Ahh ja visst fan, det är Paradox som ger ut den - fick för mig att det var Theatre Of War ni skulle ge ut - men den finns väl bara online att köpa just nu? 22/05 Som totalt vinklad måste jag säga att det är ett grymt spel :) Vi jobbar nu på att någon ska göra en förhandstitt på scenario-editorn som följer med spelet. Mums. Fredrik, Paradox (förlag för CMSF) 22/05 Prova combat mission spelen så får du se hur det fungerar. Jag tycker det är kanon att dom tar Syrien, det är lite trist om dom alltid tar samma krig (ok, utöver ww2 då ;)) Det bästa är att dom återgår till ww2 efter detta spelet :D Givet köp eftersom... 22/05 Verkar lovande, frågan är bara om hur man kommer att styra enheterna, är inte så stor fan av att klicka på ensilda skyttar och vagnar. Det bästa är grupper eller plutoner, så man kan ge ordentliga elduppgifter och stridsuppgifter! 22/05 Varför inte? Syrien (pga grannlandet Irak) var väl ett hett diskussionsämne för några år sedan förmodligen då spelet påbörjades. Några trodde att Syrien skulle bli USA's nästa mål. För att göra spel om moderna konflikter kan man I princip välja vilket... 22/05 Vadå? är det bättre att ha övermappade gubbar överallt så att du inte ens kan få in 10 st på skärmen innan datorn boggar ihop? Nej du, det finns spel där supergrafik är viktigt, sen finns det spel där det inte är det, det här är ett av dem. 22/05 varfor just Syrien av alla lander? 22/05
Skicka en rättelse