Det går bra för Sverige, så går det att läsa på sossarnas valaffisher. Alla arbetslösa ungdomar kanske inte är av samma åsikt, men för de svenska spelutvecklarna går det i alla fall riktigt bra. Spel som Battlefield 2 och Hearts of Iron har gjort Sverige till ett land att räkna med.

Ett av dessa företag är de Stockholms-baserade utvecklarna Paradox Interactive, som är kända världen över med sina avancerade och oerhört populära strategititlar. Spelen har karakteriserats av sin detaljrikedom, sin öppenhet, och inte minst, sin enormt höga svårighetsgrad. Med Hearts of Iron-serien fick vi stifta bekantskap med de bittra striderna under andra världskriget. I Europa Universalis gick de lite längre bak i tiden, närmare bestämt tiden mellan 1453 och till den franska revolutionen 1789.

Platt? Inte nu längre

I den här förhandsitten ska jag ta mig en närmare titt på den tredje delen i Europa Universalis III. I deras pressrelease beskrivs spelet som Paradox Interactives största projekt någonsin, något som borde få alla strateger att tugga fradga av spänning. Den nya upplagan bjuder på många nyheter. Den mest iögonfallande förändringen är den helt nya och fräscha 3D-baserade kartan, vilket är ett mycket välkommet tillskott då den platta kartan som fanns i de föregående spelen kändes en aning spartansk. I och med den nya motorn är även enheter som soldater och fartyg nu även tredimensionella. Bättre sent än aldrig, kan tyckas.

Även gränssnittet har fått sig en liten ansiktslyftning. Ett av de stora problemen med de andra spelen i serien har för mig, och säkerligen många andra, varit det plottriga gränssnittet. I trean är det betydligt mer överskådligt och allt känns mer logiskt utplacerat, inte perfekt men en avsevärd förbättring.

Som jag tidigare nämnde spänner sig Europa Universalis III:s speltid från Östroms fall 1453 till den franska revolutionen 1789, vilket var en period av ständiga krig, maktskiften, upptäckter och erövringar. Paradox bjuder på hela 250 stycken länder att kommendera över. Här finns naturligtvis Sverige med, även giganter som Frankrike, Spanien, England och Ryssland är representerade.

Tack vare öppenheten och valmöjlighetena har alltid Europa Universalis-serien fascinerat mig då det gäller alternativ historia. Vad hade hänt om Fredrik den store aldrig kommit till makten, eller att muslimerna aldrig intagit den europeiska kontinenten? Svaret på dessa frågor är naturligtvis omöjliga att besvara men Europa Universalis-serien kommer med många underhållande, alternativa svar.

Mina intryck från denna tidiga version av detta oerhört komplexa strategispel är överlag positiva. Den första förändringen man lägger märke till är naturligtvis den nya grafikmotorn. Har man spelat de tidigare spelen borde det inte vara några som helst problem att sätta sig in i de nya funktionerna, som till exempel nationella idéer. På pappret verkar de inte mycket för världen men i spelet tillför de en helt ny möjlighet då spelandet kan ta en helt ny riktning, då det är de små valen som påverkar det stora hela.

Flerspelarläget är planerat att låta 24 stycken spelare möta varandra över den stora kartan där de kan kriga och erövra. Sugna spelare måste dock hållas till i början av nästa år då Paradox beräknar att spelet ska dyka upp i butikerna. Håll ögonen öppna efter detta, det bådar gott för Paradox och Europa Universalis III.

Stämmer inte. Bortser man från Amerika så kom den europeiska kolonisationen inte i gång förrän i huvudsak under slutet av 1800-talet. Alltså långt efter den tidsperiod som täcks av EU3. Mogulriket (Indien) och Kina stod under hela denna tid för en klar... 06/09 Kan inte låta bli att inte lägga mig i nu. Alltså under den tidsperioden man spelar så var ju faktiskt resten av världen mer eller mindre farthinder. Men bara för det så är det ju inget som säger att man inte kommer kunna att spela upp ett av dessa fart... 06/09 Vi får helt enkelt vänta och se :) 06/09 Okej, grafiken är inte final. Jag erkänner, jag hade fel. Det gläder mig. Fast vi får väl se hur pass final den är sedan... ;) Nej, egentligen vet jag inte med säkerhet att det finns PTI (inga bildbevis), men den slutsatsen bör man ju rimligen kunna dra... 05/09 Men jag antar väl att du vet bättre... Okej, har du något belägg för det här? Jag är övertygad om att Paradox mycket väl vet att européerna gav sig ut i världen under den här tiden, och att de representerar det på ett korrekt sätt i EU3. Återigen, jag... 05/09 Nåja, ingen idé att skapa två olika läger, låt oss istället vänta och se. Sen när det är släppt så kan vi gå lös på varandra i flerspelarläget, dålig grafik eller inte. 05/09 Från EU3:s forum, inofficiell FAQ: "Q: I heard this game will be in 3D. Is this true? A: Yes. The current graphics seen in screenshots are not final. This will also mean there will be no need for zoom levels as there were in EU1/2. This means that, unle... 05/09 Exakt, men detta har man sett innan. Fint av dig ändå att länka bilderna ;)! 05/09 Jag tror nog grafiken är ganska final. Ja, i stort sett. Några områden i främst Europa har fått nya provinser, men massor av PTI och megaprovinser utanför Europa kvarstår. Att utvecklingsteamet i hög grad struntar i det utanför Europa... Visst, spelet... 05/09 Spelet är fortfarande inte färdigutvecklat. Antalet provinser förblivit detsamma? Bild 1 (http://www.paradoxplaza.com/media/Eu3/eu3_apr_11.jpg) Bara i Baltikum har de gjort Ösel till en enskild provins, och lagt till Riga. Bild 2 (http://www.paradoxplaz... 05/09
Skicka en rättelse