Ett av dessa företag är de Stockholms-baserade utvecklarna Paradox Interactive, som är kända världen över med sina avancerade och oerhört populära strategititlar. Spelen har karakteriserats av sin detaljrikedom, sin öppenhet, och inte minst, sin enormt höga svårighetsgrad. Med Hearts of Iron-serien fick vi stifta bekantskap med de bittra striderna under andra världskriget. I Europa Universalis gick de lite längre bak i tiden, närmare bestämt tiden mellan 1453 och till den franska revolutionen 1789.
Platt? Inte nu längre
I den här förhandsitten ska jag ta mig en närmare titt på den tredje delen i Europa Universalis III. I deras pressrelease beskrivs spelet som Paradox Interactives största projekt någonsin, något som borde få alla strateger att tugga fradga av spänning. Den nya upplagan bjuder på många nyheter. Den mest iögonfallande förändringen är den helt nya och fräscha 3D-baserade kartan, vilket är ett mycket välkommet tillskott då den platta kartan som fanns i de föregående spelen kändes en aning spartansk. I och med den nya motorn är även enheter som soldater och fartyg nu även tredimensionella. Bättre sent än aldrig, kan tyckas.
Även gränssnittet har fått sig en liten ansiktslyftning. Ett av de stora problemen med de andra spelen i serien har för mig, och säkerligen många andra, varit det plottriga gränssnittet. I trean är det betydligt mer överskådligt och allt känns mer logiskt utplacerat, inte perfekt men en avsevärd förbättring.
Som jag tidigare nämnde spänner sig Europa Universalis III:s speltid från Östroms fall 1453 till den franska revolutionen 1789, vilket var en period av ständiga krig, maktskiften, upptäckter och erövringar. Paradox bjuder på hela 250 stycken länder att kommendera över. Här finns naturligtvis Sverige med, även giganter som Frankrike, Spanien, England och Ryssland är representerade.
Tack vare öppenheten och valmöjlighetena har alltid Europa Universalis-serien fascinerat mig då det gäller alternativ historia. Vad hade hänt om Fredrik den store aldrig kommit till makten, eller att muslimerna aldrig intagit den europeiska kontinenten? Svaret på dessa frågor är naturligtvis omöjliga att besvara men Europa Universalis-serien kommer med många underhållande, alternativa svar.
Mina intryck från denna tidiga version av detta oerhört komplexa strategispel är överlag positiva. Den första förändringen man lägger märke till är naturligtvis den nya grafikmotorn. Har man spelat de tidigare spelen borde det inte vara några som helst problem att sätta sig in i de nya funktionerna, som till exempel nationella idéer. På pappret verkar de inte mycket för världen men i spelet tillför de en helt ny möjlighet då spelandet kan ta en helt ny riktning, då det är de små valen som påverkar det stora hela.
Flerspelarläget är planerat att låta 24 stycken spelare möta varandra över den stora kartan där de kan kriga och erövra. Sugna spelare måste dock hållas till i början av nästa år då Paradox beräknar att spelet ska dyka upp i butikerna. Håll ögonen öppna efter detta, det bådar gott för Paradox och Europa Universalis III.