I ett mörkt mötesrum hos Take2 i Leipzig satt de och mös, Patrick Liu och Jens Andersson. Vid första anblicken verkade det som att The Darkness gått herrarna åt huvudet, för bortsett från skärmen kom rummets enda ljus från ett litet kylskåp fullspäckat med Red Bull. Efter tio läskeblask av sagda sort ser väl vem som helst monster i mörkret, eller hur?

Vi tillåter oss en kort tillbakablick och börjar med bakgrundshistorien. The Darkness är från början en tecknad serie av Top Cow Productions. 1996 var året då serien såg dagens ljus (eller nattens mörker kanske) efter hårt arbete från bland annat författaren Paul Jenkins. När The Darkness under nästa år blir spel är Jenkins minst sagt inblandad, men själva spelskapandet har man överlåtit till andra experter på mörker - svenska spelstudion Starbreeze.

Det är nämligen inte första gången mörkret lägger sig över Uppsala. De som spelat studions tidigare titel Chronicles of Riddick, som även den är baserat på extern IP ("intellectual property"), vet att grafikmotorn och speldesignen främjade mörka miljöer på ett sätt som många trodde de sett men som få faktiskt upplevt tidigare.

Födelsedag för en mafioso

Huvudkaraktären i The Darkness heter Jackie Estacado och det är på hans tjugoförsta födelsedag vi får stifta bekantskap med honom. Jackie har mörkret i generna - hans skuggade krafter ärvs nämligen från far till son med den lilla bieffekten att fadern dör när sonen föds. Jackie, frustrerad över att trots sin gyllene ålder inte kunna njuta av sex, inser snart vilken kraft han begåvats med och upptäcker att han med hjälp av mörkret kan skapa i princip vad som helst, även levande varelser. Men så fort de träffas av ljus så smulas de sönder. Gissa vad? Det här är ett spel där man verkligen vill skjuta sönder taklamporna.

Sådan är i alla fall karaktären i serien. Men enligt Jens Andersson, som är spelets lead designer, har man ändrat mycket, men med författarens tillåtelse. Det är en svårbeskrivlig känsla vi får, när mörkret tar över och Jackie får utlopp för sina krafter. Marken skälver, lysande ögon dyker upp i periferin och mörkrets långa tentakler (ja, tentakler) sträcker sig efter fienderna. Ansiktsuttrycket hos de poliser vi inledningsvis får se Jackie strida mot, tyder på hastig bakre volymökning i byxorna deras.

Public domain bjuder på film

Andersson och Liu visar, med ögon som lyser av stolthet, även något helt annat. I spelet finns det, som i så många andra spel, tv-apparater. I The Darkness kan man sätta på och stänga av dessa tv-apparater. Visst låter det häftigt? Nja, kanske inte. Men vad som faktiskt är speciellt med The Darkness är att dessa tv-apparater faktiskt kommer att visa riktiga filmer. Andersson berättar att man i vad som kallas för "public domain" lyckats hitta många, många timmar av film av olika slag, allt från Karl Alfred till Alfred Hitchcock. En nyfiken spelare som slår på en tv-apparat kommer alltså kunna bänka sig framför tv-skärmen i tv-skärmen och titta på en gammal ryslig skräckis. Jag frågar Jens om det finns något skydd mot att bli anfallen medan man avnjuter en långfilm. Nej det gör det inte, säger Jens och ler.

The Darkness kommer att släppas först 2007, den saken är klar. Utvecklarna hoppas på ett releasedatum tidigt under året, så en gissning på första kvartalet är nog rätt så säker att träffa rätt. Till en början är det Xbox 360 och Playstation 3 som gäller, men de båda mörkerälskande svenskarna säger att de gärna skulle göra en pc-version också, inte minst eftersom spelet faktiskt utvecklas på pc. Jag är glad att jag har en 360, tänker jag när jag lämnar visningen med en Red Bull i handen. Inte sjutton tänker jag missa när mörkret kommer.

Skicka en rättelse