Det första jag ska förklara, för alla som sett gameplay-trailern och blivit lite avskräckta, är att #Diablo III är ett av de där spelen som är betydligt roligare att spela än det är att titta på. När spelets game director Jay Wilson gick igenom de olika klasserna och deras färdigheter i #Blizzards egna biosalong var det inte utan att jag själv bitvis tyckte att det såg ganska enformigt och halvroligt ut. Men bara några timmar senare kändes det nästan irriterande att ”behöva” göra en rundtur i studion, eftersom det berövade mig värdefull speltid.

Stilen må vara något tecknad, men Diablo är fortfarande Blizzards mest vuxna franchise.

Det vi fick spela var en nästan komplett version av den beta som sannolikt kickar igång om några veckor. Betan kommer att täcka en del av spelets första akt, omkring ett par timmars speltid om man inte lägger tid på sidouppdrag och finkammande av områden. Den kommer att inkludera alla klasser och möjligheten att nå nivå 13. Det hela utspelar sig i och omkring New Tristram och den närliggande gamla katedralen. Spelets handling tar sin början med ett mystiskt meteoritnedslag i den gamla katedralen. Själva nedslaget gör inte så mycket skada, men strax efteråt börjar ondskan krypa fram. De döda vaknar till liv och befolkningen ber om hjälp. Och du svarar.

Bakgrundshistorier

Var och en av de fem klasserna har en egen bakgrundsberättelse som förklarar vilka de är och varför de är intresserade av meteoritnedslaget i Tristram. De förs fram via introsekvenser i form av rörliga teckningar, som passar väl ihop med spelets nästan akvarellmålade grafiska stil. Blizzards omtalade videosekvenser kommer givetvis också att dyka upp, sannolikt mellan spelets akter. Lead world designern, Leonard Boyarsky, berättar att man vill få in ännu mer handling och bakgrund i världen jämfört med de tidigare spelen. Således kommer många av karaktärerna, inklusive dina följeslagare, att förse dig med bakgrundinformation och annan dialog som ska göra världen mer levande under tiden du hackar och slashar.

Omgivningarna kring Tristrams katedral är mörkare än de områden vi sett tidigare.

På sina ställen hittar du också gamla dagböcker och anteckningar som ger mer bakgrundshistoria. Något som oroade mig lite var att röstskådespeleriet höll väldigt varierad kvalitet. Bitvis var det lysande och bitvis riktigt uselt, men förhoppningsvis kan det kopplas till det faktum att spelet fortfarande är i alfa-stadiet.