Originalet gjorde inte många kritiker glada, men över 1,6 miljoner sålda ex bäddar för en uppföljare. Och tro det eller ej, Sniper: Ghost Warrior 2 ser ut att pricka rätt.

Om ett spel ska bli framgångsrikt krävs det oftast att det är bra. Det är en ganska vettig logik. #Sniper: Ghost Warrior är undantaget som bekräftar regeln. Som bäst fick det mediokra betyg och de flesta var överens om att spelet hade grova problem med saker som oförlåtande AI och hopplös svårighetsgrad (lustigt nog knuten till samma oförlåtande AI). Det fanns också högvis med buggar och ett tveksamt yttre. Men Sniper var bra på det viktigaste – att snipa. Och 1,6 miljoner sålda spel senare kommer en uppföljare.

Jag blir tagen på sängen av #Sniper: Ghost Warrior 2. Det ser genuint roligt ut och Cry Engine 3 tycks göra underverk med upplevelsen. Tyvärr får jag bara se – och inte röra – en gameplay-visning. Men av allt att döma tycks #City Interactive ha jobbat hårt med sina svagheter och gjort den bra biten ännu bättre.

– Spelet är ett alternativ till Battlefield och Call of Duty, till det snabba tempot och de intensiva eldstriderna. Om du frågar spelaren vilka uppdrag de gillar i shooters brukar många svara sniping-delarna. Vi har helt enkelt gjort ett helt spel baserat på den biten, berättar Jon Goddard, PR-manager för polska utvecklaren och ger på samma gång en förklaring till den något orimliga framgången.

"Himalayay!"

Steget till #Crysis 2-motorn ger City Interactive mycket gratis. Världen kan vara betydligt öppnare, fienderna smartare och upplevelsen är en fröjd för ögat – på fler än ett sätt. Just i det här demot slipper vi stå ut med standardmiljöer och kan istället njuta av ett väldigt buddhistiskt tempel vid foten av Himalayas väldiga bergskedja. Rangliga träbroar, resliga statyer och robusta granträd sätter en unik stämning i sammanhanget. Det känns hoppfullt att se sådana miljöer i en shooter – som också går sin egen väg vad gäller spelmekanik.

Även om du kan slå ner dina motståndare och stjäla deras hagelgevär handlar spelet till syvende och sist om att snipa fienderna. Till din hjälp har du en spotter som, förutom att ge spelet en realistisk touch, kan peka ut mål, guida dig och hitta perfekta platser att prickskjuta ifrån. Väl i sniper-ögonblicket måste du ta vinden, avståndet och din andning med i beräkningarna. Det ser, ur mitt lekmansperspektiv, mycket ambitiöst och realistiskt ut.

Som synes kommer miljöerna även gå i moll.

– Det känns trovärdigt med korrekta vapen och vi har lagt ner mycket tid på efterforskning. Men vi tycker inte att upplevelsen är realistisk – ingen shooter är det. Däremot är den är autentisk; det känns äkta men är inte det.

Sniper: Ghost Warrior 2 ser ut att bli en alternativ shooter för dem som premierar eftertanke och taktik framför explosioner och eldstrider. Av 1,6 miljoner skäl att döma är det en rätt stor grupp.

Jodå, det är det. Svårare än så att förklara är det inte. xD 15/09 Miljöerna ser snyggt renderade ut - om man jämför med t.ex Rage för ett tag sedan. Både djup och organisk känsla - även om videon inte är så hög upplösning. Men finns det något annat än - tippe tippe tippe pang - tippe tippe tippe pang? Något som man... 15/09 Om det inte lider av bristerna från 1an så kommer det bli hur kul som helst! 15/09 Jag såg det med, han var snabb som attan att kavla upp ärmarna igen. Men allvarligt talat, är detta ett "spel". Ska huvudkaraktären springa efter en gubbe, sedan följa en annan utstakad väg, sedan trycka på musknappen och så vad det klart? Det är inget... 15/09 Haha, ja du har rätt. Riktigt B. 15/09 var det bara jag som såg att karaktären inte hade långärmad tröja på sig när han gick upp för stegen och när helikopterns missiler slog i väggen då han hade händerna på marken, men hade en långärmad tröja när han springer runt med ett vapen i handen :p 14/09 Högst troligt sånt som kommer till senare, är nog en väldigt tidig version av spelet det där. 14/09 Usch och fy imo, såg extremt dåligt gjort ut tycker jag. Inget blod inget splatter ens vid headshots, såg väldigt linjärt ut men miljön var dock snyggt 14/09 "Det känns trovärdigt med korrekta vapen och vi har lagt ner mycket tid på efterforskning. Men vi tycker inte att upplevelsen är realistisk – ingen shooter är det. Däremot är den är autentisk; det känns äkta men är inte det." Ett lika sällsynt som befri... 14/09 Det ser fint ut, men det första var inte särskilt upphetsande, det var detaljerna som förstörde upplevelsen... 14/09
Skicka en rättelse