#Blizzard tycks ha gjort det igen. Jag skulle bara testa 15-20 minuter av #Diablo 3-betan men när jag tittar på klockan har det gått en dryg timme. Klickfesten är ett faktum och mycket känns igen. Som det där fladdrande ljudet av prylar från kistor, lik och andra plundringsbara saker. Det är lika bekant som fortsatt tillfredsställande för alla oss med samlarmani. Och självklart kommer du att slita ut en mus eller två under ditt äventyr till helvetets katakomber. Diablo är och förblir spelvärldens svar på en fyrdubbel espresso.

[video=9806]
Tre minuter från vår betaspelning, med varning för spoilers

Du som varit rädd för färgglada enhörningar kan dock vara lugn, det var länge sedan jag upplevde en dystrare inledning till ett spel. Stämningen blir verkligen inte på topp när halva byns befolkning först dör, sen vaknar och försöker äta upp överlevarna. Först efter 45 minuters spelande får jag se en färg som inte känns dyster och dragerad med fem lager ångest. #Blizzard leker också mycket med djupet i miljöerna vilket gör att de känns mindre statiska. På många ställen kan du också, med en välriktad attack, låta väggar, tak och annat bråte slå ihjäl oförsiktiga fulingar.

Jag kör som Demon Hunter, en karaktär som helst mördar på avstånd och förstärker sina attacker med dels hat och dels disciplin. Båda laddas upp automatiskt men den senare tar lite längre tid på sig och används främst till försvar, exempelvis en minbesvärjelse som slöar ner alla motståndare som råkar kliva på den. Till en början är du låst till att endast ha två aktiva trollformler, ett tredje fack låses upp vid nivå sex. Jag hade till exempel de vanliga pilarna på vänsterknappen, eldfängda diton på höger och minorna på den första platsen i verktygsfältet, bredvid hälsostärkande drycker. Som du säkert vet har betydelsen av dessa minskat drastiskt, de krävs bara i trängda situationer eftersom dödade fiender släpper ifrån sig små puffar av pigghet. En omdebatterad förändring som känns väldigt logiskt när du väl spelar.

Skelett, sicken överraskning!

En timmes spelande med bara en klass är självklart för lite för att ge dig det definitiva svaret på om Blizzard lyckas charma oss ner i helvetet ännu gång. Det är också bara en beta och det är oklart om spelet släpps på den här sidan av nyårsnatten, mängder av puts återstår. Ändå är det svårt att förneka att klickfrenetisk action med sataniststämpel är lika roligt år 2011 som vid millennieskiftet.