Mot alla odds lyckades Eurocom under fjolåret att göra en av de största fps-klassikerna relevant igen. Men motståndet på Wii är inget mot vad som kommer att möta utvecklaren när de laddar om till Playstation 3 och Xbox 360. Vi provspelar Goldeneye 007: Reloaded.

Man lever bara två gånger – och så tar vi det en gång till.

#Goldeneye 007 kunde av ett par anledningar kosta på sig att vara en charmig retroflirt. För det första kan inte arvet efter #Rares original från 1997 underskattas. Man kan med lätthet dela in konsol-fps i före och efter Goldeneye, hur många spel kan skryta med något liknande? Minns ni ens tiden innan? Den var tafatt, pinsam och ärligt talat ganska hopplös. Men britterna bevisade att man inte behöver mus, tangentbord eller ens en internetuppkoppling för att hävda sig i genren. Ibland räcker det hela vägen till sjunde spelhimlen med en fyrdelad skärm och ett extremt smart spel.

– Det är bokstavligt talat gudfadern för konsol-shooters, berättar producenten James Steer entusiastiskt, vars karriär lustigt nog är på året lika gammalt som originaltiteln.

Året är 2011 och Bond äger numera en smartphone. Fattas bara annat.

Wii-spelet från i fjol hade visserligen en blytung historia att leva upp till men mötte inte direkt övermäktigt motstånd. Därför räckte det att göra ett bra, men inte mästerligt, spel för att komma undan med hedern i behåll. Men när Mr. Bond tar steget över till Playstation 3 och Xbox 360 är det inte bara till en högre upplösning utan också hela vägen till stormens öga av fps-konkurrensen. #Goldeneye 007: Reloaded måste ha något mer, vara något mer.

Dammig damm?

– Vi tycker att vi har hittat vår speciella Bond-nisch. Det finns gott om traditionellt innehåll men också mycket spionage och smygande.

Orden är Rob Matthews, project manager och författare, men jag kan inte riktigt ta honom på orden, åtminstone inte efter min korta sejour med handkontrollen i näven. Det första klassiska uppdraget tar mig och agent 006 till den kylslagna, ryska dammen och min genomspelning känns förvisso filmisk men också statisk. Scriptade bilfärder (och krascher) följs upp med långa korridorer av löpande band-strider. Det är okej underhållning och en okej spelupplevelse men vi balanserar farligt nära kanten till medelmåtteträsket.

I mp:n kan kan klassiska Bond-skurkar mötas. Här har vi Odd Job och Jaws.

Jag gillar att #Eurocom inte nöjde sig med billig remake i fjol (vilket i och för sig snarare var copyright-lagarnas val än deras eget). Jag gillar också att de bjuder på nytt innehåll och nya banor men ändå med uppenbara hyllningar till originalet. Det är i ordets rätta bemärkelse ett nytt spel jämfört med klassikern från 90-talet, därmed låter jag det vara osagt om det kommer att kunna handskas med sina rivaler. Och hur inspirerande är det att piffa till och släppa ungefär samma spel som förra året?

– Det var en utmaning. Vi utgick ifrån en välbekant grund och förbättrade den, vilket var en upplevelse, slår Rob fast.

Gyllene mp-glädje

Men trots mina bitvis hårda ord finns det, vid sidan av originalets legendarstatus, en god anledning till att vi vill återvända till Goldeneye. Det är en klassisk historia om två vänner, svek, ryska generaler och ett par färgstarka Bond-brudar. Det är en berättelse som tål att upprepas.

Men om kampanjen ger mig dubbla känslor är det rakare besked med spelets multiplayer. Här finns ingen story att luta sig mot men det ska visa sig räcka riktigt långt med lekfullhet och intensifierad spelglädje. Kartorna, som med mina mått mätt, känns lagom stora och har överskådliga spann över snötäckta baser, en öppen hamn, nattklubbar och en forskningsanläggning. Dessutom får vi se fyra helt nya för Reloaded. Men det var inte banorna som fångade mitt intresse utan hur de spelades.

Golden Gun är ett mp-läge som fortfarande träffar mitt i prick.

I klassiska Golden Gun är den gyllene pistolen ett glänsande tillskott. En träff dödar omedelbart din motståndare och ger dessutom absurt höga poäng. Kruxet är att den som bär vapnet tydligt markeras och på så sätt är ett eftertraktat byte. Kaos, stress och eufori i en lyckad kombination. Tempot gör också att läget fungerar fint i split-screen, även om undertecknad föredrar att spela på egen skärm (framåtskridande som jag är).

Escalation, ett av fem nya lägen för Reloaded, hade också fint tempo. Samtliga spelare börjar med ett skämt till pistol men för varje lyckad sänkning får du bättre och bättre vapen – och blir på så vis allt farligare. Den som först spränger en motståndare sönder och samman med en missil vinner matchen. Man får dock se upp eftersom rankingen faller om du dör alltför många gånger.

Goldeneye 007 laddar om och nyversionen till PS3 och 360 släpps i början av november, med bland annat en ny spelmotor, nya multiplayer-lägen samt ett knippe taktiska Mi6-uppdrag. Dessa har jag tyvärr inte hunnit testa, men löftet är att bjuda på en mer eftertänksam och strategisk del av upplevelsen (ni kan se en trailer här).

Återstår att se om fjolårets Wii-hit ter sig som en lika god idé i ett finare och hårdare sällskap.

Nya golden eye som på N64? 17/10 Haha! 1-0 till dig. Men jag var nio då... Nej men själv spelade jag Goldeneye's multiplayer tills mitt 64 gick sönder, någon gång när jag var 15-16 ungefär. Det höll fortfarande då med kompisar på 4 player splitscreen. Jag hoppas bara att multiplayern... 13/10 Haha! 1-0 till dig. Men jag var nio då... Nej men själv spelade jag Goldeneye's multiplayer tills mitt 64 gick sönder, någon gång när jag var 15-16 ungefär. Det höll fortfarande då med kompisar på 4 player splitscreen. Jag hoppas bara att multiplayern... 13/10 Kan vara det bästa inlägget jag läst på Fz. 13/10 Jag tror inte du blir lika exalterad nu som för 15(?) år sedan. Du var kanske 8 år då eller något? Fan man blev ju exalterad utav att få äppeljuice istället för mjölk till skolmaten den dagen. 13/10 Ni som vill ha samma gamla spel borde verkligen testa GoldenEye Source modet till half life 2, finns ett "classic" läge som nog är så nära inpå orginalet det går att komma. Helt lysande mod. 13/10 Det enda jag bryr mig om... det enda jag vill ha i ett nytt GoldenEye, det är en mutliplayer som har samma känsla som orginalet. Samma adrenalinpumpande multiplayer. Återstå att testa spelet själv för att se om de lyckats återskapa det. Singleplayern... 13/10 Fast man kanj u alltid drömma :) / LordDaimos 13/10 Det sa Nintendo nej till för några år sedan, sorry. Google it. 13/10 allt jag vill ha är en ren goldeneye kopia fast med modern grafik 13/10
Skicka en rättelse