Alla älskar pirater. Alla älskar MMO-spel. En kombination borde därmed kunna bli det ultimata liret. Vi har provspelat Pirates of the Burning Sea och snackat med utvecklarna om dess förutsättningar.

En kall decemberdag kliver jag in i Hitech-skrapan i Stockholm och tar hissen upp till Paradox Interactive på sjätte våningen. Jag är här för att spendera en förmiddag med karibiska pirater och en entusiastisk amerikansk spelproducent. Skälet till mitt besök är naturligtvis Flying Lab Softwares sprillans nya MMO Pirates of the Burning Sea som i Norden ges ut av Paradox.

Efter att ha sett en presentation och tryckt i mig alldeles för många pepparkakor är det dags för frågor. Jag sätter mig ned med Russell Williams för en pratstund om vad en spel-VD egentligen gör, om tråkiga strider och om en viss filmtrilogi.

Berätta lite om din roll på Flying Lab Software.

- Jag är en av grundarna av bolaget och dessutom VD. Det betyder att jag gör allt från att jobba med storskaliga visioner till att städa toaletter. Ibland är jag den viktigaste personen på projektet och ibland är jag helt oanvändbar. Som nu.

Russell Williams brister ut i ett rungande skratt för att sekunden senare förklara sin designfilosofi.

- Du vet, i de flesta MMO:s som jag prövat har jag blivit dödligt uttråkad av striderna. När vi började göra Pirates of the Burning Sea visste jag att stridsdelen verkligen måste vara rolig. Jag tror att vi har hittat ett lyckat recept med våra skeppsbaserade strider.

Oväntad inspiration

Williams berättar att Interplays rymdskeppsklassiker Star Trek: Starfleet Command är en större inspiration spelmässigt än genrens gigant, Sid Meier's Pirates ("Pirates visade att det går att göra bra spel om pirater men det är för arkadmässigt").

Ni verkar ha lagt ner en hel del arbete på skeppsstriderna?

- Oh ja, det är den del vi har jobbat på överlägset mest. Vi har jobbat med skeppsstriderna sedan utvecklingens början, för fem år sedan, medan vi bara jobbat på avatarstriderna i tio månader. Men vi gick bet på skeppsstriderna flera gånger. Vi tappade ett helt år när vi insåg vilket dåligt jobb vi hade gjort, säger Williams och skrattar på sitt karaktäristiskt bullrande vis ännu en gång.

Han pekar på den första Pirates of the Caribbean-filmen som ett bra exempel på vilken känsla de vill uppnå, i motsats till de allt mer överdrivna efterföljarna, och börjar rabbla upp historiskt korrekta detaljer från filmen. Även om Pirates of the Burning Sea knappast kan kallas för ett realistiskt spel menar Williams att de till stor del inspirerats av historiska fakta utan att vara slaviskt bundna vid realismtanken.

Storyn då?

Vi börjar att prata om historieberättandet, som enligt Williams kommer att ha en mer vuxen ton i jämförelse med andra MMO:s. Han berättar att det först och främst kommer att finnas 1000 uppdrag för varje nation. De här uppdragen är generiska och i princip identiska mellan nationerna. Sedan finns det de klassbaserade uppdragen som till exempel kan gå ut på att som officer göra sig förtjänt av kaptenshatten. Den tredje storymässiga dimensionen är det som Williams kallar för "den rollspeliga berättelsen". Den tar avstamp i den skattkarta som man börjar spelet med och historien utvecklas ända upp till level 35. Till sist har vi den stora svepande bakgrundsberättelsen som kommer att löpa under 8-10 månaders tid.

- Den här startar med Blackbeards död och att de andra piraterna slåss om vem som ska bli piraternas kung. Det kommer att handla om en stor konspiration. Lite som Da Vinci-koden faktiskt men med skillnaden att vi vet att det inte är på riktigt, säger Williams och skrattar.

Har ni någon expansion på gång?

- Ja.

Något du kan berätta om?

- Visst! Även om jag kanske inte borde göra det, säger Williams och gapskrattar igen.

- Det första stora systemet som vi ska introducera kommer troligtvis att bli spelarskapade händelser. Det kan till exempel handla om att ett guild vill arrangera en stor konvoj för att frakta guld mellan två städer. De kan sedan utlysa händelsen via spellobbyn för att värva motståndare och skapa en spännande och jämnt matchad storstrid.

Vad siktar ni på för målgrupp med spelet?

- Well, alla som gillar pirater vilket borde vara ungefär 99,9 procent av jordens befolkning. Men du vet, vi vill inte göra ett spel som passar alla mellan 8 och 80 år. Vi vill göra ett fantastisk spel för vad det är.

- Om du är en MMO-spelare och gillar PvP så kommer du att älska vårt spel. Gillar du strider borde i alla fall du testa vårt spel. En del kommer inte att gilla våra strider. Skeppsstriderna är lite långsammare än strider i andra MMO:s. Jag menar det finns människor som faktiskt inte gillar Starfleet Command. Jag vet inte varför djävlar tillåts stiga in i vår värld men där är de!

   

Intervjun är slut och jag tar hissen ned till Sergelgatans snålblåst. Vid det här laget är jag är riktigt nyfiken på att se Williams vision av Karibien med egna ögon.

Krånglig start

- men imponerande karaktärsgenerator

En tid senare får jag möjlighet att testspela betaversionen i lugn och ro. Men inte utan att genomlida en del strul med installationen. Det visar sig att en jättelik patch ställer till problem för en hel del betatestare och så även för mig. Efter att ha grävt runt en hel del på Flying Labs forum hittar jag en fungerande lösning och snart är jag i gång och skapar min första rollperson.

Att skapa en karaktär är ganska trevligt. Du väljer om du vill spela som britt, fransos, spanjor eller pirat och de olika nationaliteterna har underklasser så som officer, kapare eller handelsman. Eftersom Russell Williams tidigare berättat att de allra flesta väljer att skapa brittiska rollpersoner och jag kände mig lite rebellisk så valde jag att skapa en fransk officer med moderiktig mustasch. Jag spenderade en hel del tid med att hitta stiliga kläder till min gode fransos. Faktum är att karaktärsgeneratorn är en av de roligaste jag har lekt med och då mest tack vare den stora tonvikten på klädesplagg.

Enkel avatarstrid, lysande skeppsbataljer

Så var det dags att ge sig in i spelet på riktigt och jag finner mig i ett hårt åtgånget skepp. En vänlig matros förklarar att jag måste besegra piraterna som bordat skutan. Sagt och gjort. Jag beger mig upp på däck och nedgör ett gäng pirater med min lånade sabel. Här får jag en första smak av avatarstridssystemet och jag ska ärligt säga att den första striden inte är särskilt imponerande. Striderna liknar en grovt förenklad variant av Age of Conans stridssystem utan att vara i närheten av det senare spelets elegans. Men nog om detta.

Snart är piraterna nedgjorda och jag för befäl över mitt allra första skepp. Efter några bredsidor förpassar jag också den enerverande fiendeskutan till havets botten och jag får därmed pröva på de så omtalade skeppsstriderna, något som definitivt ger mersmak. Det fina med skeppsbataljerna är att vind, väder, besättning, beväpning och skrov sammantaget ger en riktigt djup spelupplevelse. Det spelar roll var du träffar ett skepp. Till och med en stor fregatt har en svag sida som det går att komma åt, speciellt om du samarbetar med några vänner. I min åsikt är skeppsstriderna spelets trumfkort.

Utvecklarna har försökt att göra städerna levande genom att fylla dem med npc-invånare (datorstyrda karaktärer) som lever sina egna liv. Det är ett lovvärt försök och fungerar faktiskt ganska bra som stämningshöjare.

Flying Lab har även tänkt till en del vad gäller den ekonomiska aspekten. Handelskrig är ett exempel. Nationerna kan försöka ta över städer genom att destabilisera den styrande makten via prisdumpade handelsvaror. Efter ett tag kan staden bli orolig och till sist förvandlas området runtomkring till en PvP-zon och regelrätt krig bryter ut.

Grafiskt är det hela en blandad kompott: skepp, vatten och himlar ser riktigt bra ut medan städer, avatarer och landbaserad terräng imponerar mindre.

   

Det är naturligtvis för tidigt att ge ett slutomdöme om Pirates of the Burning Sea. Det känns bitvis lite spretigt och vissa delar såsom avatarstriderna är ganska svaga, men på det stora hela ser det lovande ut. Det är en smula befriande med ett så pass nischat MMO som det ändå är och det är bara att hoppas att Flying Lab Software lyckas med att ro hela projektet i land.

Ja, när jag testade betan lite snabbt var jag stensäker på att alla var pirater... Vem fan vill vara fransos, liksom?! Britt kan jag förstå, och i viss grad även spanjor... Men en snigelätande och musselsörplande fransos? Heeeell nooo! EDIT: Dubbelpost.... 07/01 Verkar ganska häftigt. Såfort någon nämner djupt gameplay och avancerad ekonomi så börjar jag dregla lite sådär omedvetet på tangetbordet. Och varför väljer de flesta o vara britter. Usch pirat ska de ju va ;D 07/01 Ja betan är över nu... Pre-boarding party för dom som förbeställt spelet på måndag och fullständig release den 22/1 06/01 Hade tänkt prova detta spel men när jag ska skriva in nyckeln från FZ men får bara keyentry error?? Någon som vet vad problemet är?? 05/01 Tråkigt för dig att du tycker så. Säkert har du roligare när du pvpar i en Halifax än ett SoL. 03/01 Slutade spela betan när jag förlorade min 2 skepp för 6-7 dagar sedan. Skeppet jag hade tog en jävla lång tid att fånga in och det andra skeppet som jag dessutom tyckte om förlorade jag också. Blev så otroligt förbannad när jag märkte att denna lvl 40... 03/01 Inte illa med schysst optimering :up: Han aldrig prova betan men har förbokat spelet så jag kommer in i ngn form av för-retail den 7:e januari. Skall bli mumma! :) 02/01 Denna intervjun är äckligt lik den som Epileptic Gaming gjorde :S... vadå PR människa ;) 02/01 Är jag helt ensam om att bara trycka på delete knappen? :) 02/01 spelet var rätt kul men jag trötnade vid level6 (inte mkt) efter jag hållt på med economy tutarials hela kvälen ekonomi systemet är fantasktisk men resten av spelet är rellatift dåligt (för utom skäpstriderna som faktiskt är så bra som artikeln säger... 02/01
Skicka en rättelse