Visningen

Kontoret vi var på såg ut precis så som man många andra gånger inte tror utvecklingskontor ska se ut. Lokalerna var inte i toppskick och prydnadssakerna bestod av döskallar och obskyra plasthuvuden. På väggarna hängde diverse skämt på vanligt grovt danskt vis vilket knappast var mildare då utvecklarna fördjupat sig i mexikanska sedvänjor det senaste året. Men samtidigt såg man att all utrustning var riktigt modern och förstod att folket nog visste vad de sysslade med. Deadline Games var ett ganska okänt namn för mig och även om de släppt många titlar var det få som antingen var inom actiongenren eller som lyckats slå igenom. Total Overdose ser dock ut att ändra på det då det definitivt är så mycket i actiongenren man kan komma och det verkar få ett varmt mottagande av marknaden.

Total Overdose

Simon Andreasen, mannen bakom Total Overdose, säger att spelet i grunden är en blandning av Max Payne och Tony Hawk, men med extra krydda från Serious Sam, GTA och det mer okända Extreme Inline. Max Payne och Serious Sam kunde jag väl förstå, men hur Tony Hawk kom in i bilden var jag mer frågande till. Det visade sig dock väldigt tydligt när man såg spelet.

En välanvänd slogan för spelet var Killing with Style vilket passade utmärkt. Simon ville att spelet skulle gå ifrån de allt mer realisminriktade actiontitlarna och istället handla om action med stort A och mycket humor. Allt skjutande går nämligen inte framförallt ut på att döda utan på att skapa combos och samla poäng. Precis som i Max Payne kan man göra en mängd olika trick i slow motion. Desto mer spektakulära sådana man gör och desto fler ondingar man skjuter inom ett visst tidsintervall, ju mer poäng får man och nya saker låses upp. Nu börjar man förstå hur Tony Hawk kommer in i bilden.

När spelet visades på E3 var utvecklarna oroliga över hur det skulle tas emot av framförallt den tyska och amerikanska marknaden. Tyskarna torde nämligen ha något att invända mot det massiva slaktandet och amerikanarna kunde nog tycka att ordvalen ibland var lite väl grova. Men som Simon sa så kan man inte göra ett spel som utspelas i Mexiko utan att behöva tvätta munnen ordentligt efteråt.

Spelet går verkligen stick i stäv med många andra idag och i sann Serious Sam anda så var målet att spelaren inte skulle behöva tänka ett dugg själv. När en designer nämnde ordet smyga eller pussel för Simon blev han skickad till skamvrån. Efter visningen var jag något skeptisk till spelet, dels för att det totalt intelligensbefriade spelsättet passar konsoler bäst och dels för att utvecklarna själva sa att de inte var så mycket arbete lagt på PC-versionen.

Men när jag lyckades få några minuter att testa Playstation 2-versionen blev jag klart positivt överraskad. Det tog inte många minuter ens för en sådan ovan konsolspelare som mig att lära sig kontrollerna och det var faktiskt riktigt underhållande. Att det kommer slå bra bland konsolerna är säkert, men hur PC-spelarna tar emot det får vi vänta och se.