Den flygande tomaten får snart ett eget brädåkarspel. Vi har tagit pulsen såväl på tomaten som pudret i Shaun White Snowboarding.

Vilken lirare. Shaun White skickade en videohälsning till oss på presskonferensen på Ubidays. Han önskade att han kunde vara där, det kändes uppriktigt, men brädåkarsäsongen i snön var inte över och än fanns ett par medaljer kvar att jaga.

Detta underbarn i snowboardsammanhang är 21 år gammal. Han har kammat hem minst en medalj i X-Games varje år sedan 2002, däribland sju stycken i guldvalör. 2006 deltog han i vinter-OS i grenen halfpipe och åstadkom ett så bra resultat på det första av sina tre åk att han redan hade medaljen säkrad innan han åkte finalåket - ingen kom i närheten av hans resultat.

Shaun White älskar dessutom tv-spel. Det syns på honom.

Det var med andra ord på tiden att han fick sitt eget. I Shaun White Snowboarding hoppas White och Ubisoft att de tillsammans ska lyckas förmedla den fria brädåkarkänslan, den där surfarmentaliteten som verkar så avkopplande och exotisk. Minns du sköldpaddorna i filmen Hitta Nemo? Just precis så.

- Shaun White är det nya ansiktet utåt för actionsporter, han är den nya Tony Hawk, säger Teri Osbourne från Ubisoft-studion i Montreal som utvecklar spelet.

Från gänget i Montreal

- Het spelstudio söker svalka i snön

Montreal-studion, tänker du kanske? Just precis, Ubisofts kanadensiska avdelning är tokhet. Far Cry 2, Splinter Cell: Conviction och nya Prince of Persia är tre exempel på kommande titlar, Assassin's Creed är ett exempel på en släppt. Kanske är det därför inte så förvånande att Shaun White Snowboarding använder just Assassin's Creed-motorn. Fast bara till Xbox 360, Playstation 3 och pc, där releasen är planerad att ske samtidigt. Spelet utvecklas också i en separat variant till Wii, en avart du styr med Wii Fit-brädan.

Nej stopp, nu tar vi och fortsätter igen med den intressanta versionen av spelet, det som utvecklarna något felaktigt kallar för nextgen-versionen. Shaun White Snowboarding ska till dessa kraftfullare plattformar kännetecknas av öppenhet och valfrihet. Till ditt förfogande har du fyra stora berg (i Park City, Alaska, Japan och Alperna) där varje del av backen faller in i ett av tre fack: peak, back country eller park/resort.

- Platserna är något fiktiva, säger Teri Osbourne. Vi har använt riktiga platser som inspiration och sen blåst upp dem för spelet. Det här är ett livsstilsspel, inte bara en simulation av snowboarding för det vore rätt trist. Vi vill förmedla känslan av att du har allt tillgängligt för dig.

Shaun White tog själv kontakt

- Och Ubisoft var inte sena med att nappa

Shaun White är förstås förtjust i tanken av att få ett eget snowboardingspel. Ubisoft själva påpekar att det var Shaun White som kontaktade dem och inte tvärtom, och han är ivrigt inblandad i utvecklingen. Han gör själv voiceover och har haft stor del i storydesignen. Han står för verklighetskopplingen, ser till så språket känns rätt, att musikurvalet känns äkta och att modet stämmer överens med hur det ser ut i backen. Men han är inte föremål för motion capture-teknik.

- Mocapping är svårt i en skidbacke, förklarar Teri Osbourne. Däremot har vi flera gånger varit ute på berget med honom, med massvis av kameror och spelat in många timmars källmaterial ur olika vinklar som vi utgår ifrån.

Jag frågar Teri Osbourne vad som är så speciellt med Shaun White-spelet jämfört med andra spel och ser på när hon i huvudet gräver fram sina talking points.

- Det handlar om att vara trogen sporten, men vi kommer förstås samtidigt skruva upp känslan något så det är kul också, säger hon. Visst kommer du kunna göra ett par saker du aldrig kan göra på en snowboard också. Men du kan få den där avslappnade känslan av att bara åka med dina vänner, göra utmaningar eller tävla mot varandra. Det blir ett spel för alla spelstilar.

Försten ner vinner!

- Utmaningar förekommer av många olika slag

Det är med andra ord snart dags att dra på sig täckbyxorna och ge sig upp på berget, där begränsningarna enligt Teri Osbourne är mycket små, du ska mer eller mindre kunna åka vart du vill. Och att göra det med dina vänner ska vara naturligt, då 16 spelare får plats tillsammans i spelets multiplayer-läge. Du och kamraterna kan tävla på en mängd olika sätt i allt från uppstyrda trickturneringar till improviserade utmaningar.

- Du kan utmana en vän och säga "jag slår vad om mina ryktespoäng att jag kommer ned för berget fortare än du gör", säger Teri Osbourne.

Shaun White Snowboarding blir därför inte enbart inriktat på trick och stil, utan också på fart och innovation (i färdvägar sett alltså). Spelet blir därför inte helt olikt det gamla brädåkarliret Supreme Snowboarding till pc där fart ned för backen premierades lika mycket som stilfullheten i åkandet. Utvecklarna lovar dessutom att ingen någonsin ska behöva sitta och vänta i flerspelarläget, alla spelare åker samtidigt. Exakt hur det kommer fungera återstår att se.

Kulturen trogen kan du sedan också räkna med att kunna spela in film från dina häftigaste trick i snön. Filmer kan hanteras i en inbyggd editor och sedan laddas upp på spelets sajt. Efter det kan du i ytterligare ett steg editera dem och klippa ihop dina sekvenser, kanske med dina vänners, och skapa en snowboardfilm av rang.

Shaun White Snowboarding släppts "vintern 2008", vilket antagligen innebär i november. Släppet sker samtidigt på alla fyra plattformar och först när det sker får vi veta om "den flygande tomaten", som Shaun White på grund av sitt röda hår ibland kallats, gör sig väl i pixelform.

Skicka en rättelse