Tom Clancy-serien ska bli med flygspel och tillskottet i familjen är i högsta grad planerat. Tom Clancy's H.A.W.X. är spelet som tar Clancy-namnet till nya höjder.

Under den klarblå himlen vilar Rio de Janeiro och Jesus-statyn syns sträcka på sig på toppen av berget Corcovado. Staden ser så fridfull ut, men det gör å andra sidan det mesta när man befinner sig på ett par tusen meters höjd med två-tre missiler på jakt efter ens bakre utblås.

Ubisofts utvecklare i Bukarest, Rumänien är måhända inte så välkända, men de är knappast några glada amatörer. Studion var Ubisofts första etablering utanför Frankrike och grundades redan 1992 - i dag har man flera hundra anställda och titlar i Silent Hunter- och Blazing Angels-serierna bakom sig.

Flygspel har man gjort tidigare men när förläggaren nu förvärvat den fullständiga rätten till namnet Tom Clancy får rumänerna kliva in i rampljuset på riktigt. Vi har provspelat Tom Clancy’s H.A.W.X., ett flygspel i moderna miljöer som hjälper till att komplettera Clancys krigsuniversum.

Förälskelse till flygplanen

- Missilerna gillar dig mer än du tror

När jag träffar Thomas Simon som är spelets lead game designer står han som bäst och försöker fäkta bort en envis missil som verkar ha blivit olyckligt kär i just hans flygplan. Som om det vore den naturligaste sak i världen utför Simon luftakrobatik av ett slag som jag är övertygad om att väldigt få riktiga piloter kan göra i verkligheten. Stridsflygplanet dansar runt i skyn ovanför Rio de Janeiro, ett Rio som ser läskigt precist återgivet ut.

- Vi använder den mest detaljrika satellitdata vi kunnat lägga vantarna på, förklarar Simon för mig. Satellitfoton matchas mot polygondatan som berättar vilken höjd marken har.

Visserligen är varje litet hus inte återgivet som ett 3D-objekt, men väl de stora skraporna. När spelet sedan släpps kommer ytterligare 15 miljöer finnas med, där flera även de är återgivna från stora och kända städer.

Att med ett jetflygplan flyga över en stad tar väl inte så lång tid, tänker jag, och frågar lite syrligt hur stor varje bana är. 120 kilometer, svarar Simon först, men rättar sig strax. 120 gånger 120 kilometer ska det vara. Det är en avsevärd skillnad förstås, flyger du över diagonalen i mach 2 förblir du flygande i fem minuter innan du "träffar väggen". Fast då har du förstås sedan länge misslyckats med ditt uppdrag, menar Simon.

Föregående Nästa
Skicka en rättelse