De senaste patcharna till betan av Diablo III har förenklat spelet och samtidigt inneburit förseningar. FZ provspelar Beta Patch 13 för att se om spelet håller på att anpassas till konsoler och om ändringarna är värda framskjutet releasedatum.

#Blizzard har aldrig satt något specifikt releasedatum för #Diablo III. Däremot har de siktat på att släppa spelet först i slutet av 2011 och sedan i början av 2012. Flera stora patchar har under de senaste månaderna förändrat stora delar av spelet trots att betan under november visade ett nästan färdigställt spel. FZ undersöker förändringarna närmare i den här förhandstitten.

Fullt inventory. Dags att ta en portal till staden. Beta Patch 13 går tillbaka till rötterna när det gäller shopping.

Spelet har tidigare kritiserats för att vara för barnvänligt. Alltifrån för gäll färgpalett till förenkling av spelfunktioner. Health potions har till exempel lika liten roll som i #World of Warcraft eftersom det är en 30 sekunders cooldown på dem. Istället tappar monster så kallade "health globes" som direkt ger spelarens liv tillbaka. Uppföljaren blir lättare att spela än föregångaren men framförallt blir den lättare att förstå för nybörjare. Blizzard vill att Diablo III ska vara "lätt att sätta sig in i – men svårt att bemästra". De vill inte skrämma bort casualspelare.

Kontroversiell betapatch

Man kan tycka att förändringarna ändå var små. Det mesta var sig likt. Blizzard lovade också att spelaren kommer att dö i uppföljaren. Men Blizzard var inte riktigt nöjda. De senaste betapatcharna har tagit bort saker från och förenklat spelet ännu mera. Det är framförallt gränssnittet och runsystemet som har fått genomgå stora förändringar. De stora ändringarna precis innan release förbryllar. Anpassar spelutvecklarna Diablo till konsoler? Jag har satt mig ned för att testa den senaste patchen, Beta Patch 13, för att se om ändringarna är värda en försening och om Diablo-serien håller på att bli ett tv-spel.

Det förenklade gränssnittet som jag möts av när jag ska lägga ut mina färdighetspoäng ger ett delat intryck. Det är visserligen snyggt och funktionellt – men det lämnar litet utrymme för ett personligt och unikt upplägg av färdigheterna. Blizzard vill dock inte helt skrämma bort hardcorespelare. Det finns en knapp i spelets inställningar som gör att färdigheterna kan läggas ut lite mer fritt.

Gränssnittet för färdigheter är förenklat och mallat. Men för de som vill knepa ihop ett eget upplägg av färdigheter finns möjligheten genom att klicka i "Elective Mode".

Något som förvånar mig är att runor är borta. Blizzard tar ett vågat steg när de tar bort de färdighetsförbättrande stenarna som drops. Istället för vanliga runor som spelaren kan få för att döda monster är de nu integrerade i färdighetssystemet. Olika runor låses upp vid olika nivåer. Det här försämrar spelarens möjligheter att göra sin karaktär unik. Blizzard menar att spelet skulle ha över 3000 runor och att de därför skulle ta upp för mycket av spelarens inventory. Men lösningen att ta bort runor helt och integrera dem med färdigheter är en väldigt osmidig lösning som tar bort ett spelmässigt spännande moment. Som en kompromiss skulle färdighetsrunorna kunna förbättras av achievements eller saker som spelaren hittar. Förhoppningsvis kommer en sådan funktion innan release.

Föregående Nästa
Jag har betan och har testat med senaste uppdateringen och i mitt tycke var det riktigt bra. Jag gillar hur lätt man förstår hur allt fungerar och runsystemet Har jag inget problem med alls. 29/02 Nephalem Cube? Vad är det? Horadric Cube vet jag vad det är men inte Nephalem Cube. 27/02 Det här är iallafall något vi är överense om till 100% :) 27/02 Där är vi överens, jag tror definitivt att D3 kommer vara värt sina slantar, och säkerligen kommer jag njuta till fullo :). Vi vet ju trots allt inte hur slutprodukten kommer att se ut, men det är blizzard vi pratar om, de brukar kunna hosta fram bra... 27/02 Det är ju bra att dom riktar sig mer och mer till barn men det sabbar lite spelkänsla. Wow har ju tex minskat medelåldern från 17 till 14 på 5 år. likaså blir det med Diablo. Det är förståligt att man vill sälja och den största målgruppen är barn mellan... 27/02 "om ändringarna är värda en försening och om Diablo-serien håller på att bli ett tv-spel." lol,seriöst, tv-spel, det låter som hämtat från det glada 80-talet,, ,,tex battlefield 2 och battlefield 3 är det tv-spel? för mig är tv-spel ngt man spelade på... 27/02 Hade hoppats på MER valmöjligheter, inte färre. Hur blir Diablo 4 om det fortsätter så här? Ska man bara få bestämma sitt nick till slut om ens det? 27/02 kommer sakna hammedins och smiters i d3 =) 27/02 Lol, hade tom glömt bord gems bara för att jag inte såg några i betan :) Satt och kollade runt på länken på Blacksmithing recipes också. Dang vad mycket trevligt det fanns där :D Gillar hur BS funkar ochså, med att statsen är random. Kommer alltid vara... 26/02 Helt ok jämförelse Golvis, men även om alla har rätt till sin egen smak så är ju chansen rätt stor att även ett vin som produceras "för den breda massan" faktiskt är riktigt gott. Vore det inte det så kanske det inte skulle falla så många i smaken trots... 26/02
Skicka en rättelse