Efter en spektakulär utannonsering lades locket på för Halo 4 – tills nu. FZ har träffat utvecklarna och fått en allra första glimt av det pumpade multiplayer-läget.

Efter en spektakulär utannonsering lades locket på för Halo 4 – tills nu. FZ träffar de nya utvecklarna för att prata om rymdshooterns framtid och får en allra första glimt av det pumpade multiplayer-läget.

Luften dallrar av rummets samlade förväntningar. Det har gått mer än ett halvår sedan vi såg det första – och enda relevanta – livstecknet från #Halo 4. Nu är #343 Industries slutligen redo att berätta mer om det kanske viktigaste spelet någonsin för Xbox 360. Master Chief är #Microsofts Mario. Men med ett nytt team bakom rodret spelar man ett högt spel. Kan de förvalta serien som haft en så avgörande roll för fps utan mus och tangentbord?

Halo 4 kommer vara startpunkten för en ny saga och slå an tonen för det kommande årtiondet för serien. Vi har brottats med tuffa beslut; hur förenar vi vår respekt för det otroliga universumet med viljan att förnya och ta serien in i framtiden? Vi måste hitta vår röst och inte härma det som gjorts tidigare.

Josh Holmes, titelns kreativa regissör och antagligen det mest inflytelserika namnet i produktionen, ser Halo 4 som en slags omstart. Men det är samtidigt en påbyggnad och fördjupning av historien. Kiki Wolfkill, övergripande producent, fyller i:

Snåla aldrig med grafikernas löner.

– Det var naturligt för oss att driva historien vidare för Master Chief, som verkligen är hjärtat och själen hos serien. Som gamers har vi saknat att kontrollera honom och vi ville verkligen berätta mer om vilken slags person han är.

343i satte upp två huvudmål. Dels ville de låta spelaren uppleva snabbheten, tyngden och känslan av att vara en spartan. Men tiden var också mogen för att sudda ut några av mysterierna kring den ikoniska hjälten, vem han är under masken, vad som driver honom och samtidigt göra det med respekt för spelarna och serien. Ett sätt var att göra den gudalika soldaten mer utsatt. Tidigare har han legat steget före de välbekanta fienderna men den här gången är hotet mörkare, höljt i dimma och från en avlägsen tidsålder. Det som möter honom kommer att definiera Master Chief som hjälte och person.

– Berättelsen har en mer sofistikerad ton. Givetvis har den vävts in i kampanjen men vi har också undersökt vad den kan göra för spelets multiplayer, tillägger Josh.

Första multiplayer-glimten

Och idag, för allra första gången, visas flerspelarläget upp i fysisk form, en intensiv del som kommer låta oss uppleva andra sidor av Halo-universumet. Alla kartor är specialbyggda med multiplayer i åtanke och ingen har lyfts från kampanjen. Till skillnad från soloäventyret, som just nu består av lösa löften och abstrakta berättelser, får vi se faktiska videoklipp från två tajta, taktfasta kartor.

Sett till potentiell spelmekanik påminner de starkt om varandra. Visuellt och tematiskt är de snarare motsatser. Warhouse är en liten rymdbas som cirkulerar runt en jätteplanet. Plattformar bäddar precisionshopp och en alla vägar bär till en kammare i hjärtat av stationen – vilket innebär att kartans centrum också blir de stora bataljernas centra.

Men ställd bredvid solstationen, den andra kartan, så bleknar Warhouse både bokstavligt och metaforiskt. De raka korridorerna med sina väl rundade kurvor badar här i ett mjukt, dimmigt ljus. Detaljerna är få, minimalismen påtaglig och det finns en enkelhet i designen som tilltalar mig. Med en självklar mitt är också denna plats som gjord för team slaying. Snabb, ren och avskalad spelglädje tycks vara ledord när de röda och blå lagen drabbar samman. Och just kvickheten är någon 343i jobbat hårt med för att dra ännu längre till sin spets.

Halo 4:s multiplayer skalas ner, och den här Leia-wannabens klädsel har mött samma öde.

– Vi kommer också att inkludera ett helt nytt sätt att spela med sina vänner, vilket inte liknar något ni någonsin sett. Mer kan vi ännu inte säga, berättar Josh.

Ja, mycket av Halo 4 är fortfarande hemligstämplat och många frågor möts med kryptiska svar och ursäktande blickar. Men nu har åtminstone en ny fas inletts som kommer leda fram till releasen i slutet av året. Och utvecklarna på 343i är rädda men beredda på vad som komma skall, menar Kiki.

– Vi har kommit till en punkt där de olika bitarna börjat falla på plats och forma en enda upplevelse. Detta är en chans vi bara får en gång i livet vilket är både spännande och skrämmande. Men jag tycker att vi har fått ihop ett team som växer och taggas av tuffa utmaningar. Många säger att vi inte kommer klara det men det är just sådana ord som eldar på oss ännu mer.

Skicka en rättelse