Har du spelat Elder Scrolls? Och alltid drömt om att få packa Tamriel med griefande irl-troll? Inte vi heller – men vi försöker ändå ge Elder Scrolls Online en chans.

– Du kan spela det med vänner, säger Paul Sage, creative director på #Zenimax Online Studios. Och du kan spela det med okända.

Tamriel, 1000 år innan händelserna i #Skyrim. Världen är uppdelad i tre: Aldmeri Dominion, Daggerfall Covenant och Ebonheart Pact. I dessa tre fraktioner ryms Tamriels alla olika raser och folkslag. I 20 år har du kunnat utforska världen, människorna och berättelserna som ryms i den rika värld där Elder Scrolls-sagan utspelar sig. Nu vill Zenimax Online Studios ta Tamriel online, öppna portarna till riket och släppa in så många spelare servrarna bara klarar av.

Högmod går inte alltid före fall.

Paul Sage öppnar sin demo med en glorifierad power point-presentation, och jag anar redan vartåt det här kommer barka. Det som följer är en orgie i floskler. Spelet är ett “otroligt lättillgängligt” med en “fantastisk stil” som du kan spela “precis hur du vill”. Öppna uppdragsstrukturer och strider där dina färdigheter spelar roll låter ju som en bra grej, men det finns inget som tyder på att det här skulle vara en unik upplevelse. Lika mycket som du har att vinna på att knyta en redan existerande licens till ditt mmo, vad det gäller lore och bakgrundshistoria – lika mycket har du att förlora om du behandlar den respektlöst.

Klonen anfaller

Paul Sage står framme vid skärmen och försäkrar mig om att Elder Scrolls Online osar av känslan som alla Tamriel-äventyrare vant sig vid under sina ensamma strapatser i den sagolika världen. Personligen ser jag bara ytterligare ett klonat mmo. Det verkar vara omöjligt att inte stöpa sitt massiva online-rollspel i samma form som packets ledare. För i spelbranschen gäller den klassiska tillgång och efterfrågan-regeln. Om det redan finns ett framgångsrikt spelkoncept försöker inte förläggarna finansiera andra, unika koncept – de kopierar, varierar litegrann och hoppas att tillräckligt många ska droppa av i deras riktning. För jag vägrar tro att det är ni, mmo-spelarna, som är så konservativa att ni bara vill spela en sorts spel. Eller har jag fel?

Med tanke på Tamriels omfång kan vi räkna med distinkt kultur- och miljövariation.

För att inte verka allt för negativ: det finns saker som gör att Elder Scrolls Online förtjänar en chans. Möjligheten att låta 200 personer delta i pvp-slag samtidigt kan bli riktigt mäktigt om det görs på rätt sätt. Jag får se ett slag mellan två olika arméer, med 50 personer i varje, och det ser hyfsat kaotiskt ut. Lägg därtill dubbla antalet spelare och ett par katapulter och det kan bli svårt att hålla det rimligt. Striderna, där grupper tillsammans kan hjälpa varandra att göra vissa anfall och trollformler starkare, skulle också kunna bli intressanta om de bara gavs lite mer djup. Men det är svårt att se förbi Paul Sages försök att sälja oss hjulet en gång till. “Berättelsen är det centrala” i det “helt röstsatta” (immersionen blir bättre då!) spelet som ska gå att spela på “både Mac och pc”, också för de med “lite mindre kraftfulla datorer”.

Har vi hört det förut?

Skicka en rättelse