Innovation, känslor och valfrihet - Heavy Rain-presentationen på Games Convention lovar ett spel som inte liknar någonting annat.

Det presenterades i form av en fem minuter lång film på E3-mässan för två år sedan. Därefter blev det knäpptyst. Det antogs att #Quantic Dreams Playstation 3-exklusiva projekt är en fortsättning på det udda äventyret #Fahrenheit. När så locket äntligen lyftes på Games Convention fick vi veta att så inte är fallet, Heavy Rain står på egna ben och är sprängfyllt av ambition och innovativa idéer.

De första detaljerna ges under #Sonys presskonferens. Filmsnutten imponerar kraftigt men många tolkar de snuskigt välgjorda ansiktsanimationerna som förrenderade. När Quantic dagen därpå spelar sig igenom en demoversion inser tvivlarna sina misstag. Karaktärernas ansikts- och ögonrörelser är bland det snyggaste som gjorts, de är sanslöst verklighetstrogna. Och förmodligen en förutsättning för att David Cages vision om ett spel byggt på känslor och moraliska val ska bli verklighet.

Orsak och verkan

- Du sägs skriva din egen handling

Cage är boss för Quantic och en man med udda visioner. Även om pr-mässiga metaforer som att historieberättandet liknar ett gummiband - storyn har en grundläggande form men tänjs ut och anpassas efter ditt agerande - känns både billig och återanvänd (den användes friskt inför Fahrenheits premiär) tycks de inte vara helt vilseledande.

I demoversionen undersöker en kvinnlig journalist (spelas av dig) ett hus som bebos av en man som misstänkt för diverse suspekta handlingar. Väl inne i huset upptäcker hon att mannen är en fullblodsgalning: han mördar kvinnor och konserverar liken som om de vore uppstoppade djur. Strax efter den fasansfulla upptäckten kommer bindgalningen hem.

Vad som sedan sker beror dels på hur du betedde dig när du tog dig in i huset, dels på hur du agerar framöver. Om du smugit in utan att röra något är mördaren ovetande om din närvaro, men om du satt på teven, flyttat saker eller glömt stänga fönstret du tog dig in igenom löper du betydande risk att möta knivdöden. Oavsett om han upptäckt dig eller ej är det hög tid att fly och det görs lämpligen med tysta, långsamma rörelser. Upptäcker han dig måste du antingen fly direkt eller hitta ett gömställe - att obeväpnad slåss mot en dubbelt så stor knivman är direkt ohälsosamt.

En promenad med bilen

- Styrningen snor racingkonceptet rakt av

Heavy Rain är en sorts äventyr med orsak och verkan som genomgående tema. Allt du gör påverkar vad som händer senare, därför spelar valfrihet en avgörande roll. Cage vill gärna få det att verka som att du är fullständigt fri att göra precis vad du vill, men riktigt så långt ska vi kanske inte sträcka oss. Det handlar mer om att varje problem kan lösas på olika sätt, du får själv välja metod. Cutscenes saknas helt, allting berättas genom spelmotorn (tänk Half-Life). Därmed behålls illusionen av att du hela tiden befinner dig i spelvärlden. Detta förstärks av de som sagt vansinnigt läckra ögon- och ansiktsrörelserna - du ser vad karaktärerna känner, vilket inte hör till vanligheterna i spelvärlden.

Styrningen skiljer sig från tredjepersonsnormen. Fasta kamerapositioner brukar kunna ställa till det när vinkeln byts, här testas därför ett alternativt styrsätt. Det fungerar på samma sätt som i bilspel: håll in en knapp för att gå framåt (gasa) och styr med den vänstra analoga spaken. Därmed går karaktären hela tiden rakt fram om du inte rör styrspaken, oavsett hur kameravinkeln ändras. Det hela är snyggt utfört, karaktären vrider huvudet i den riktning du styr. Hur det funkar i praktiken vet vi inte än och det är nog på sin plats med en varning för att det inte blir Quake-precision. Men om vi ska tro utvecklarna kommer det inte heller behövas, spelet ska främst handla om att upptäcka saker och mängden stressade actionmoment blir tämligen få. Märkligt nog innehåller demon en mäkta stressad scen, men det kanske är för att väcka uppmärksamhet.

Hursomhelst, för att ta, lyfta och på andra sätt påverka saker i omgivningen används högra analoga spaken och PS3-dosans tiltfunktion. Ärligt talat ser en och annan detalj aningen osmidiga ut, fast å andra sidan är spelet ännu långt från klart. Dessutom kan jag bara döma utifrån vad jag sett - jag får inte nöjet att själv testa styrningen.

Tillbaka till den dramatiska scenen när mördaren äntrar huset. Skärmen delas upp i två, på den ena ser vi huvudpersonen och på den andra antagonisten. Cage visar scenen två gånger, i den första visningen tror mördaren sig vara ensam. Han hämtar en pilsner och slår sig ner framför teven medan journalisten sakta smyger sig nedför trappen, förbi mördarens perifera synfält och genom garaget till friheten utanför. När scenen spelas om rör sig journalisten för fort, Mördaren hör henne, plockar fram en kniv och smyger sakta uppför trappen, samtidigt som hon desperat letar lämpliga gömställen. Det är filmiskt, isande, brutalt spännande och fullständigt urläckert. Tankarna far närmast till en film där du själv styr händelseförloppet.

Känsloladdat

- Men var är moralen?

Demovisningen kan sammanfattas med ett ord - succé. Quantic har tveklöst något stort på gång, en innovativ kombination av äventyr, undersökande och rysare, kryddat med stora doser valfrihet. Tyvärr får vi inga konkreta exempel på de moraliska val som Cage och kompani talar sig varma om, förmodligen för att de håller den riktiga storyn dold. Icke desto mindre, Heavy Rain har skyhög potential, en titel som mycket väl kan föra spelandet in i det kulturella finrummet.

Quantic har ett tufft jobb framför sig om de ska leva upp till alla löften om ett vuxet och komplext spel, späckat med innovation och nytänkande över sextio banor. Utvecklingen har pågått i fem år och det mesta sägs vara klart. Premiär ska det bli under nästa år och vårt råd är att hålla järnkoll på David Cages ytterst ambitiösa projekt.

Skicka en rättelse