Kultförklarade Dark Souls är efter ihärdiga påtryckningar på väg till pc. Det ser ut att bli en diamant som är mer oslipad än någonsin.

Historien om Windows-versionen av #Dark Souls är osannolik, men samtidigt fullständigt logisk. Mycket av det som har med Dark Souls och den andliga föregångaren #Demon's Souls att göra följer ju inte riktigt traditionella konventioner. Två spel som känns som att de utvecklats i ett spelhistoriskt vakuum, helt utan respekt och hänsyn för vad som anses korrekt. När resten av spelbranschen satsade på högtflygande, storbystad serietidningsfantasy skrapade #From Software längst den skitiga botten av genrehinken för att skapa något unikt – något som den hugade kanske skulle kalla diskbänksrealistiskt. Spel som är lika ondskefulla och kompromisslösa som de är väldesignade och balanserade.

Dark Souls – för att dräpa monster i din egen storlek är för mesar.

Dark Souls släpptes till Playstation 3 och Xbox 360, men är i grunden – något From Software själva erkänt – väldigt mycket ett spel som skulle fungera väl på datorer. När en #Namco Bandai-representant uppmanade fansen att starta ett upprop om en pc-version var det därför ingen överraskning att folk hakade på. Men enligt Daisuke Uchiyama, producent på pc-versionen av Dark Souls, var graden av uppslutning inget de kunnat förvänta sig.

– Till en början blev vi otroligt förvånade, berättar han för mig. Men när uppropet närmade sig hundra tusen underskrifter tog vi kontakt med From Software.

Pc-pöbeln står redo om konverteringen är kass.

Daisuke Uchiyama gör ingen hemlighet av att han och hans kollegor inte riktigt känner sig hemma på Windows-plattformen. Arbetet har tagit tid och inte alls gått så enkelt som de först tänkt. Oerfarenheten kommer sig av att de inhemska, japanska spelarna sällan vänder sig till hemdatorn för sina spelupplevelser. From Software bryter ny mark, men på ett inte helt smärtfritt sätt. Pc-versionen av Dark Souls, med tilläggsnamnet Prepare to Die Edition, blir just därför “bara” en konsolport med inbakat DLC-material.

Föregående Nästa
ENB är en gud bland män, älskar hans Lorevideos! 15/07 Vill ni ha ytterligare information om Dark Souls vare sig de är Lore eller möjligtvis en Guide eller bara Playthrough så föreslår jag att ni kollar upp EpicNameBro på youtube Länk = http://www.youtube.com/user/epicnamebro?feature=results_main 14/07 Ser ingen anledning till att dom skulle låsa renderingen till 30. Enda anledningen till att utvecklare gör det till ps3 och xbox360 är för att hårdvaran inte ska gå i 100% hela tiden, eller att det ska bli för stor synbar skilnad mellan ja max-fps och... 13/07 Om spelet är njutbart (60fps och väl fungerande stöd för mus och tangentbord) så blir det ett köp. Blaskiga konsoltexturer får falla undan för design och spelutmaning i detta fall. :) 13/07 Jahaja, det finns en databas. Det hade jag helt glömt bort. :) 12/07 Granterat kommer fusk i pvp vara genomgående då det gäller pc, invasioner kommer bli omöjliga. Visst.. konsolerna har sina boxtrick-invaders, men här blir det nog värre. 12/07 My bad! Ska stå 24 augusti där också, förstås, vilket det nu gör. Du väljer version på #dark-souls. 12/07 Personligen kan jag leva med om det skulle funka som Demon's souls Co-op. Problemet är att dark souls har Match making, vilket gör att spela med polare lr organiserad pvp är näst intill omöjligt. (om jag förstått det rätt) Sen att spelet är så löjligt... 12/07 Släpp någon form av SDK pack så att fansen kan hjälpa till och plåstra om spelet. Ta Vampires: Bloodlines som ett exempel. Helt ospelbart vid släpp men efter en hel del support av fansen lyckades dem slippa hela spelet. 12/07 matchmaking till coop! vilken lycka! Dark Souls är ett så magiskt och fantastiskt spel. DLCn är ett givet dag 1köp till min xbox. PC-versionen kommer säkerligen införskaffas under någon steam rea. From Software är verkligen ett gäng att kasta pengar på 12/07
Skicka en rättelse