Volition skyr inga medel när det gäller att skapa underhållande ultravåld. Men är det bra, och kan det hota kungen av sandlådespel - eller handlar det ens om det? FZ åkte till Prag och kollade in Saints Row 2.

- TAKE THAT, YOU BOURGEOIS FUCKS!

Orden yttras av min radikala uppdragsgivare när jag med en tankbil full av skit i uppdraget Septic Avenger sprutar, ja, skit på megabolaget Ultors huvudbyggnad. Det är ungefär då jag inser att jag är såld. Saints Row 2 är riktigt, riktigt roligt.

"Som GTA fast mindre seriöst", "som GTA fast mer arkad", "som GTA fast mer omoraliskt". Dessa vanligt förekommande beskrivningar stämmer bra. Första #Saints Row dök upp till Xbox 360 förrförra sommaren och lånade lika ohämmat som ogenerat från #Rockstars klassiker, men gjorde det på ett kompetent vis som genererade såväl goda omdömen som försäljningssiffror. Två år senare har både GTA och Saints Row utvecklats, men åt olika håll: medan bröderna Houser satsar på en mer seriös ton så tar #Volition fasta på konceptet "våld är skoj" och skruvar upp det till månen. (Och släpper spelet även till Playstation 3 och pc den här gången.)

I skarp kontrast till originalets tämligen tama inledning är det betydligt mer schvung i Saints Row 2:s dito. Utan att avslöja handlingen kan jag nämna att det involverar våld, båtar och helikoptrar i ett mörkt, regnigt Stilwater. Det är medryckande och visar prov ett mycket mer välgjort berättande, inte minst i mellansekvenserna (som sägs motvara drygt en långfilm tillsammans).

Det inledningsvis mest slående jämfört med första Saints Row är att Stilwater känns betydligt mer levande, och det är alla detaljer som gör att det är mycket roligare att bara åka omkring: par sitter och hånglar på bänkar, hemlösa värmer sig kring eldar i gathörn om natten, skejtare och inlinesåkare susar förbi. Folk pratar och interagerar mer, vilket har att göra med den nya AI-koden som behandlas senare i artikeln. Staden påstås vara 50% större och har gjorts om en hel del – platser har tillkommit, hela områden har gjorts om från grunden och det finns stora underjordiska ytor.

Underhållningsvåld i kubik

Det som efter en stund är ännu mer slående är spelets fokus på att belöna våld och kriminalitet så mycket som möjligt. För att kunna göra uppdrag och ta dig vidare i handlingen gäller det att fylla upp respektmätaren, vilket kan göras på flera sätt. Du kan exempelvis utföra aktiviteter som nämnda Septic Avenger eller Trailblazer, där du i en speciell dräkt åker runt på en fyrhjuling och sätter eld och spränger allt i din omgivning. En nyhet är diversions, som belönar dig för en stor mängd olika saker under spelets gång utan att avbryta något. Vansinnigt bilstunt? Mer respekt. Köra mot mötande trafik på motorvägen? Mer respekt. Leka blottare? Mer respekt. Skjuta någon i pungen? Mer respekt. Det handlar om underhållningsvåld i ordets fulla bemärkelse. Personligen tycker jag att det är jätteroligt att slasha förbipasserande skejtare med samurajsvärd, men det är inget snack om att spelet kommer att röra upp viss debatt.

Super Play-Jonas testar gränserna

"Mer" är kännetecknande för det mesta i spelet – det är helt enkelt mer av allt. En populär funktion i originalet var möjligheten att anpassa sin karaktärs utseende innan spelets början, något som nu har utökats ordentligt med allt från variabler som ålder och vikt till röst, taunts och gångstil. Det är dessutom möjligt att spela som kvinnlig karaktär – eller något mittemellan. Även de olika tillhåll ditt gäng använder, och själva medlemmarnas utseende, kan ändras på om du orkar bry dig. Givetvis har det inte heller stått still på vapenfronten. Motorsågar, eldkastare, katanas och annat skoj står till förfogande. Pistoler och kulsprutor kan du använda två av samtidigt, och ammunitionshanteringen har tack och lov förenklats – alla vapen av samma typ använder samma ammunition. Siktet går att finjustera och mänskliga sköldar kan användas.

Co-op och multiplayer

Co-op har gjorts om och låter dig spela igenom hela spelet med en polare, som kan hoppa in eller ut när som helst. Uppdrag och aktiviteter anpassar sig i viss mån. Mellansekvenser utspelar sig hos båda samtidigt, men då syns bara ens egen karaktär. Det funkar riktigt bra och bjuder dessutom på ett par speciallägen om du tröttnat på din kompis: om du dödar honom/henne kan han/hon välja att påbörja Death Tag (vanlig deathmatch) eller Cat and Mouse, där den ene får en snabb bil och ska försöka fly från den andre som rustas med en attackhelikopter. Därefter är det ombytta roller och den som klarat sig bäst vinner.

I multiplayer finns vanlig deathmatch och team deathmatch, men det är framförallt det nya läget Strong Arm det talas om. Strong Arm är lagbaserat, utspelar sig på speciella avgränsade kartor och går ut på att tjäna ihop så mycket pengar som möjligt till det egna laget – eller hindra de andra från att göra detsamma. Varje omgång är en viss aktivitet, exempelvis snatch (rekrytera och köra runt prostituerade) eller den gamla favoriten insurance fraud, som är fantastiskt rolig i multiplayer då det gäller att köra på (eller bli påkörd av) sina lagmedlemmar på ett så våldsamt sätt som möjligt. Aktiviteterna slumpas fram från en lista, som i sin tur kan finjusteras tillsammans med andra multiplayeraspekter. Tempot är genomgående högt och det finns alltid flera olika sätt att delta på.

Föregående Nästa
ägd 26/10 Hur kan du ha haft det i två veckor när releasen var i dag? Omöjligt, om du inte fått tag på ett recensionsex eller ... piratat det! 17/10 haft spelet nu i kanske två veckor jag spela de i två dagar sen tog jag ut de ur min xbox och de kommer aldrig kom tillbacks till den. värdelöst spel de e lite kul med fight club i de bara att spöa skiten ur gangsters i fängelset. så som jag ser de är... 16/10 Saints Row har mycket som GTA inte har, bland annat roliga side missions, möjligheten att kunna råna butiker, och en grym character editor. Dock kan man inte ställa SR och GTA mot varann då de är två helt olika spel, även om huvudkonceptet är desamma. 10/10 verkar trots allt? ettan var tungt... vad snackar du om. 09/10 Detta verkar ju trots allt bli bra. Detta blir nog ett köp om jag har lite pengar över efter Little big planet och Mirrors edge. Co-op verkar lovande. Underhållningsvåld är alltid kul ;) 09/10 Bara det faktum att man kan designa sin egna karaktär gör detta till ett givet köp för mig. 08/10 ...största felet med GTA IV är att man inte kan stampa på sin förbannade mobil som ringer varannan minut. 07/10 Man ska inte döma spel före man har testat dem, men efter det jag läste om det så verkar det som att det är ett roligt spel med mycket galen action. Precis det som inte finns i GTAIV. 06/10 Blir kanske okay. Måste säga att jag är lite beviken på GTAIV. När man lirat igenom och tänkt efter ,visst det är snyggt och roligt men det har ändå förlorat mycket av GTA charmen. Det har satsat lite för mycket på realism, och spelet är bara verkligt... 06/10
Skicka en rättelse