Storm Legion är dock mer Rift än Rift. Telara, spelets värld, har plötsligt tredubblats i storlek. De nya områdena är gigantiska, och anledningen är att Mathosia, den kontinent vi har spelat på fram tills nu, helt enkelt blev för liten och utvecklarna hade problem med att stoppa in mer material. Det betyder såklart att även om det finns mycket att göra i expansionen så är många ytor “tomma”. Inget fel i det, det betyder mest att det finns massor av ögongodis att titta på under tiden, och zonerna är ofta vackra och fulla med detaljer. Än så länge har City Core varit min favorit, en hel zon som helt består av ruinerna av en gammal stad. Tyvärr så är det en av de minsta zonerna också, och det kändes tråkigt att lämna den relativt snabbt. Förhoppningsvis kommer Trion patcha in mer att göra där någon gång i framtiden.

City Core har kravlat upp på förstaplats på min lista över favoritzoner i Rift.

En stor skillnad ligger i hur spelets uppdrag är utpytsade över områdena. Det finns inte längre koncentrerade quest-hubbar som man springer fram och tillbaka till för att hämta och avsluta uppdrag på samma sätt. I de hubbar som finns kan man hämta upp ett par stycken, de flesta av dem relaterade till spelets handling, medan resten finns utspridda ute i världen. Oftast hittar man någon pryl, ett lik i ett hörn eller någon undangömd quest-giver som ger ut ett uppdrag, och resultatet blir att det är kul att utforska istället för att enbart följa den väg som uppdragsgivarna pekar ut åt en. Det ska sägas att det här inte känns som någon större revolution, men det känns spännande att aldrig riktigt veta vad som finns på andra sidan den där kullen.

Kill ALL the things!

Något annat nytt är carnage-quests, uppdrag som börjar när du dödat en viss typ av fiende och som helt enkelt ger dig i uppdrag att döda ännu fler av samma typ. De finns verkligen överallt och jag sitter fortfarande och lurar på om de är irriterande eller ett genidrag. De är enkla att skippa, och de belöningar du får är inte överdrivet imponerande, men jag har ännu inte räknat ut hur nödvändiga de är för att samla ihop de erfarenhetspoäng som behövs för att ta sig vidare. Principen är god, även om det ibland känns som att det blir lite för många fiender att döda – speciellt då man ofta efter att precis ha blivit klar med en carnage-quest trillar in i nästa. Är du en sån person som bara måste göra klart allt i en zon innan du går vidare till nästa kommer du ha en hel del att göra. Speciellt då det kan vara lätt att missa en – jag har en carnage-quest kvar i Cape Jule och det irriterar mig något så fruktansvärt.

Storm Legion introducerade fyra nya själar, en till varje klass, och än så länge har jag enbart lekt runt med roguens nya Tactician-själ (då de andra karaktärer jag har inte är i närheten av level 50-60, speciellt min mage som är level 8...). Den själ-sammansättning jag använder ju nu är inte den mest effektiva (Marksman/Riftblade/Tactician, för de som vill veta) eller något som skulle fungera i raid-sammanhang, men de leksaker Tactician kommer med är alldeles för roliga för att jag ska släppa den på ett tag. Magens Harbinger verkar lovande, medan jag inte hört allt för bra grejer om Clerics Defiler. Den uppfattningen är dock baserad på folk i spelets chattkanaler, så ta den med en nya salt. (Och skriv av dig i kommentarerna om du spelar Cleric i Rift).

Dimensions låter dig verkligen bli hur kreativ du vill. Som det här fina, spelar-byggda drakhuvudet. Kanske ingenting jag skulle haft hemma i lägenheten förvisso.

Expansionen höjer level-taket från 50 till 60, och flera i mitt guild har redan tagit sig upp dit på något magiskt vis (jag antar att de inte sover). Själv vandrar jag omkring i level 54-områden och undrar om jag någonsin kommer bli klar. Dessutom har vi fått Dimensions, våra egna områden av Telara vi kan bygga och fixa i och låta vår kreativitet löpa amok, men det får jag snacka mer om i den slutgiltliga recensionen.

Storm Legion framstår än så länge som en extremt matnyttig expansion, med massor av saker att se och göra. Mina intryck vid det här laget är väldigt goda och än så länge är jag stormförtjust (ha ha!). Jag ser fram mot att gotta ner mig ordentligt i det innan recensionen ska vara färdigskriven, och jag hoppas att Trion levererar lika mycket material i fortsättningen som de har gjort fram till nu. Om inte annat så att jag även om något år kan stå för det oundvikligen höga betyg jag kommer sätta på Rift: Storm Legion.

Fotnot: FZ recenserar och betygsätter Rift: Storm Legion första halvan av nästa vecka.