Blizzard blickar tillbaka på sitt eget förflutna och ger oss en expansion med starka Warcraft III-vibbar. Starcraft II: Heart of the Swarm är snart här och Queen of Blades skyr inga medel för att nå sitt mål, sin hämnd.

Det har gått ett par dagar sedan jag befann mig på #Blizzards kontor i Versailles och fick bekanta mig med den nya Kerrigan som ska möta oss när #Heart of the Swarm äntligen släpps i mars. Och då menar jag inte den jättetunga (tyskarna noterade exakt antal ton) statyn av Queen of Blades som pryder glaskomplexets innergård. Huvudkontoret i USA har Thrall ridandes på en varg som kuttersmycke och de två bronsklossarna har faktiskt mer gemensamt med varandra än materialet. Du förstår, den första expansionen till #Starcraft II doftar enormt mycket #Warcraft III.

Mer människa än zerg men ännu inte helt mänsklig

Medan Wings of Liberty var en historia om Jim Raynor är historien i Heart of the Swarm den om Sarah Kerrigan. Eller som Samwise “Sammy” Didier uttryckte det under vår pratstund: "Jim är bara en enkel soldat medan Kerrigan är en rymdgudinna som kan förstöra planeter". Dessutom är hon skitförbannad efter sveket från Arcturus Mengsk, så precis som många andra mittendelar i trilogier är det en mycket mörkare upplevelse som möter oss. Och snö; "Den andra delen måste ha vintriga miljöer", skrattar Didier och rabblar upp exempel som #Frozen Throne och Empire Strikes Back.

Men innan intervjun med Blizzards senior art director, som extraknäcker med att göra albumomslag till polarna i Hammerfall, hade jag en dejt med drottningen själv. Nu med mindre tentakler men alltjämt med samma förkärlek till fula rymdhundar med rabies. Trots att Kerrigan nästan är helt mänsklig efter händelserna i Wings of Liberty har hon fortfarande en stark koppling till Zerg och kommer att använda dem för att nå sitt mål. Sin hämnd.

Att lev(l)a med Kerrigan

De tre uppdrag vi får testa är från kampanjens inledning och redan från start är Kerrigan närvarande bland sina undersåtar. Det är dock du som väljer hennes roll i striderna genom att hon, som vilken rollspelshjälte som helst, får erfarenhetspoäng och låser upp nya förmågor. Börjar du förstå Warcraft III-kopplingen? Du har alltid två val att göra när du levlar upp och redan första gången tvingas du att välja mellan en kraftfull attack som sliter enklare fiender itu eller mer hälsa och motståndskraft. Totalt finns det sju val att göra men även den med beslutsångest kan vara lugn; inget är permanent utan du kan ändra dig mellan uppdragen. En skön och avslappnad inställning till något som annars kan vara så allvarligt.

Abathur, eller Tom Waits som jag kommit att kalla honom

Det finns däremot några val som kan, men inte bör, göra dig sömnlös. I den stora köttfarkosten, vars officiella namn är Leviathian, där Kerrigan huserar finns det även en evolution pit i vilken charmknutten Abathur slemmar omkring. Genom att äta och spjälka organismer kan han utveckla Zerg-rasens möjligheter. En självklar favorit bland de nya karaktärerna eftersom han låter precis som Mordin Solus från #Mass Effect – om Tom Waits var röstskådespelaren. Författaren Brian Kindregan var för övrigt med och skrev storyn i #Mass Effect 2, men jobbar numera för Blizzard. Ser du ett samband?

Föregående Nästa
Skicka en rättelse