Defiance vill slå ut gränserna mellan tv- och spelmediet. Men de har mycket kvar att bevisa med sitt action-mmo – och går en kamp mot klockan.

Det är omöjligt att inte beundra #Defiance. Om inte annat så för #Trion Worlds galna ambition att tillsammans med tv-kanalen Syfy skapa en sömlös upplevelse mellan en tv-serie och ett onlinebaserat actionspel.

Tanken om att knyta samman spelmediet med andra kulturformer som film och tv är långt ifrån ny. Exempelvis hissade #Shiny Entertainment den tvärkulturella flaggan i topp för ett drygt decennium sedan med #Enter the Matrix. Men istället för en fantastisk fusion hamnade vi på licensspelens djupaste botten. Huvudkaraktärerna Ghost och Niobe blev aldrig spelvärldens svar på Neo. Och idag är det enda minnet av Enter the Matrix att bilarna hade fyrkantiga hjul. På sätt och vis var den detaljen talande för kvalitén på hela spelet.

Inga fyrkantiga hjul så långt ögat når. Skönt.

Förutsättningarna för Defiance har varit betydligt bättre. I nära samarbete med Syfy har Trion Worlds mejslat fram en postapokalyptisk framtidsvision. I den har människan blivit påtvingad ett dysfunktionellt samboförhållande med utomjordingar vars hemplanet har förstörts.

Grundidén för Defiance är att skapa synergi mellan tv-serie och spel, och låta dem påverka varandra. En karaktär kan lämna tv-rutan för att sedan dyka upp i spelet. Och om det skulle vankas omvälvande händelser som exempelvis en naturkatastrof kan man räkna med att både tv-tittarna och spelarna kommer att känna av den.

Mycket snack och lite verkstad?

Exakt hur spelarnas agerande kommer att kunna påverka tv-serien är Trion Worlds inte beredda att prata om. I bästa fall är tystlåtenheten av hänsyn för spoilers. Men det skulle lika gärna kunna bero på att resultatet är så obetydligt att det riskerar att avfärdas som gimmick. Det går inte heller att blunda för det kryphål som lämnats vidöppet för både serieskapare och spelmakare. Defiance utspelas förvisso i USA, men tv-serien äger rum i St. Louis medan spelarna utforskar San Francisco Bay Area. Mellan städerna är det drygt 300 mil – mer än tillräckligt för att man inte ska behöva ta hänsyn till annat än riktigt stora händelser.

Återstår att se om den här omfångsrika herren också har en roll i tv-serien.

Inför min provspelning av Defiance talar sig Trion Worlds varma om hur världen man har skapat kommer att kunna utforskas av tusentals spelare samtidigt. Ett spänningsmoment kommer att utgöras av spontana PVP-strider genom att spelarna markerar sig som måltavlor. Flaggar man inte för deltagande går man dock säker.

Mest stolta är Trion över spelmomentet Arkfalls. Det är händelser som kretsar kring hur enorma vrakdelar av rymdskepp plötsligt störtar mot jorden. I takt med att de träder in i atmosfären utbryter fullkomlig kalabalik. Det högteknologiska skrotet är nämligen värt att gå över lik för. Och vid varje tillfälle är tanken att över 50 spelare ska kasta sig upp på sina fordon och bränna iväg mot nedslagsplatsen. Som om inte de potentiellt storslagna PVP-festerna vore nog lockar även platserna till sig biologiska och mekaniska vidunder.

Föregående Nästa
Jag gillar Rift och litar på Trion men jag känner också en oro över spelet. Serien verkar väl okej, inte för att man fått reda på så mycket... Och kan vi inte få ett mmo helt utan pvp tack... :I 13/03 Arkfall låter ju precis som deras tidigare rift system... PvP låter som en eftertanke, och det har aldrig funkat. 11/03 Spontant taktiska manövrar med slumpmässiga spelare i öppna missions med eller utan kommunikation <3 11/03 Känns som jag och resecenten har spelat två olika spel. Jag tyckte det var skoj, och världen kändes för engångsskull enorm utan massa osynliga väggar. Jag stötte på en hel del roliga strider tillsammans med andra spelare, Vore dock kul med pvpserver ell... 11/03 Jag hoppar, som kaninen, ned i hållet och sysslar med annat. Det är nog svårt för de flesta att skapa nya, intressanta spelvärldar. 11/03 Då blir nog spelet inte mycket att hänga i (h)julgranen, om de fortsätter i gamla slitna hjulspår. (Vi läsare kan väl fortsätta i några timmar på Johan Hallstans lustiga hjulspår? Kom igen, låt oss RULLA vidare på det...) 11/03 Inte nog med att spelet ska släppas den 2 april, man ska väl dessutom buggtesta och göra en masterskiva som ska kopieras? Det ska göras veckor innan releasen. Så deras tid håller nog inte på att ta slut, den är nog typ redan det.... :) 11/03 Ja dom är fantastiskt tjugokantiga :O (borträknat "dubben") ..imponerande i ett MMO kanske. ;) 11/03 Det finns stor potential för Defiance, både som tv-serie och som mmo. Har iallafall förbokat på steam och väntar med spänning på tv-serien (som förmodligen kommer att ses via mindre lagliga källor pga tomtande med rättigheter, tider osv). Det finns så... 11/03 Detta var Inget ögongodis direkt... Det finns inga starka kontraster trots strålande solsken! Ungefär lika naturligt som att kliva upp torr ur en badpool. Ljussättningen hade fallit naturligare om de hade satsat på en mulen himmel istället! Jag ser att... 11/03
Skicka en rättelse