Med frysande soldater från filmklassikern Stalingrad färskt i minnet, gav sig Johan ut på östfrontens frostslagna fält för att känna historiens vingslag slå. Han fick även bevittna den psykologiska terrorn från stalinorgelns skräckinjagande melodi.

Den 21 mars 1945 gick min mormor tillsammans med en vän över Köpenhamns kyrkogård. Plötsligt hörde de ett dånande ljud och ovanför dem flög tre bombplan, målet för flygräden var Shell-huset där Gestapo hade sitt högkvarteret. Operationen lyckades och när dammet lagt sig låg byggnaden i ruiner. En seger för motståndsrörelsen och ett hårt bakslag för nazisterna. Men ett av planen i första vågen kraschade nära en skola, vilket gjorde att efterföljande våg tolkade detta som målet för räden och bombade den istället. Över hundra döda skolbarn och vuxna hittades i den sönderbombade skolan.

Krig är sällan så vackert som i spel

Min mormor har egentligen bara pratat om kriget två gånger, en när jag gjorde ett skolarbete och den andre när hon efter ett hjärtstopp låg på sjukhus fullproppad med morfin. Jag kan inte hjälpa det, men det känns lite olustigt att i #Company of Heroes 2-betan föredra att spela som de tyska trupperna.

#Relic Entertainment har alltid haft en speciell plats i min bokylla, spel som #Homeworld, #The Outfit och #Company of Heroes-serien är några av mina absoluta favoriter. Därför är det lite som att komma hem när jag startar multiplayer-betan av Company of Heroes 2. En serie jag spenderat otaliga timmar i och som aldrig gjort mig besviken.

Med de många timmarna av Company of Heroes och expansioner i ryggen känner jag mig mogen att ta mig an datorn på den normala svårighetsgraden. Det tar dock inte många minuter innan halva den sovjetiska armén gjort sig hemmastad i mitt läger. Rent instinktivt börjar jag skylla ifrån mig och anklagar Relic för att ha tagit alldeles för mycket inspiration från Starcrafts snabba spelstil.

Så kan det gå för noobs

Problemet med en multiplayer-beta är att du inte får kampanjens mjuka inlärningskurva. Istället skickas du rakt in i helvetet med ihjälfrusna trupper och resten av armén i lågor efter att ha blivit ett mål för ryssens Katyusha, som i folkmun fått namnet Stalinorgel. Det gällde att slicka sina sår, försöka pränta in i skallen att det handlar om att placera ut sina trupper smart och inte packa ihop dem.

Visdomsord från Heinz

– Boot'em, don't spatter'em! Är ett av tyska generalen Heinz Guderians mest kända citat, något som på svenska kan förklaras som att du aldrig ska göra något halvdant. Vilket stämmer in väl på det här spelet. Efter att ha blivit hårt ditsatt av ryssarnas motangrepp, och fått mitt läger beskjutit av ryskt pansar, kände jag att hoppet var ute. Samtidig var jag irriterad över att aldrig lyckats vinna, istället för att lägga mig platt beställde jag in Panzergrenadiers, som är tyskarnas elittrupper. Jag utrustade dem med panzerschrecks och flankade fiendens stridsvagnar som var upptagna med annat. Ryssen fick snabbt lära sig att man aldrig ska göra något halvdant och fick se sin pansararmé krossad. Jag vände snabbt matchen och det hela slutade med att röda armén krossades under mina larvfötter.

Det är svårt att dansa till Stalinorgel

Det märks att Relic Entertainment lagt ner mycket tid på flerspelarläget. Efter varje avslutad match, vare sig det är online eller mot datorn, får man erfarenhetspoäng som används till att låsa upp förmågor och nya generaler. Dessa kan kombineras för att skapa en strategi som passar just dig. Kanske vill du lägga fokus på infanterister istället för att kunna skicka en Tiger-tank på fienden. Dessutom är det alltid trevligt att få bekräftelse i form av utmärkelser. Här har de tagit det bästa från populära militär-shooters, som exempelvis Call of Duty. AI:n är dessutom i en klass för sig, och även på de lättare svårighetsgraderna kan den vara svår att förutse.

Company of Heroes 2 gör sig dock bäst tillsammans med en vän. Det är något speciellt med att planera taktik och ha någon att hålla handen när stalinorglarnas hemska, metalliska visslande ekar i hörlurarna. För att vara en beta är det förhållandevis problemfritt, kanske var det bra att släppet flyttades fram från mars till juni. Det enda problemet jag stött på hittills är hur mitt lag under en fyra mot fyra-match fick sparka ut en medspelare för att denne laggade. Något som varit symptomatiskt för alla matcher online, men om det beror på spelet eller spelaren, det är svårt att säga. Betan lovar mycket inför det skarpa släppet och den som spelat föregående delar kommer känna igen sig – på östfronten inte mycket nytt, bara bättre.

Var sjukt stort fan av Vanilla CoH. Grafiken var gudomlig 2006 när det kom. Tyvärr känner jag mig inte så taggad på tvåan. Inget nytt som verkligen imponerar och dessutom bara två lag. MoW: Assault squad har 5 lag, mer enheter, mer realism och i överlag... 17/04 Spelat en match! Ui känns kladdigt, men det är väl något man vänjer sig vid efter några timmar. Som redan sagts kan mortars ta för mycket stryk! Mina 3 mortars (2st 80 samt 1st 120) slog ut en T34 samt någon form av artilleripjäs. Slog även ut en T34... 17/04 Kan inte annat än att hålla med. Har råkat ut för massor av buggar, mest med navigering/styrning av kamera, samt rörelsen för enheterna. Tycker också grafiken i betan är bedrövlig, där jag ser pixlar på gubbarna när jag är mest utzoomad, och får bättre... 17/04 Hur kan en för stor och fast population cap göra ett spel mindre realistiskt? Är det inte mindre realistiskt att man inte kan använda sig av en stridsvagn för att det finns ingen plats på kartan för laddaren? 17/04 Verkar inte bara jag som stör mig på interfacet ingame då. Alldeles för stor font och informationsfönster när man hoovrar över en enhet man ska bygga. Massa ineffektiv layout. Inga stats eller kill-counters för units som i tidigare spel i serien. Vetera... 16/04 Interfacet ser ju nästan exakt ut som i ettan, visst är det lite stort. Men ser ju nästan identiskt ut, största skillnaden är ju att man flyttat resurssymbolerna från vänster och lagt dom i övre delen istället. Och hur kan du jämföra med ett interface... 16/04 Då ni skriver detta om betan antar jag att Relic lyft på NDA'n och det är fritt fram att uttala sig. Trots att jag verkligen gillar första CoH och dess expansioner så är jag lite besviken. Det är visserligen en beta och det känns som väldigt mkt är utel... 16/04 Handlar inte bara om inställningar och spellägen då? 16/04 Vi ses på fronten :) 16/04 Låter som du testat spelet. En fråga, Nått jag verkligen irriterade mig på i ettan va pathing. Ens enheter tog ibland väldigt konstiga vägar när man bad dom röra på sig. Många gångern dom fastnade i saker(tanks o bilar) är detta bättre i 2:an, går det... 16/04
Skicka en rättelse