Mästertjuven Garrett är tillbaka. Vi möter honom i en vacker, viktoriansk steampunk-värld. Och vi möter en nygammal tjuv som har mycket att leva upp till.

Någonting i Garrett har gått sönder. Under det senaste dygnet har han inte bara mist sin protegé och misslyckats med sitt livs stöt, han har också förlorat ett helt år. Märkligt. Mycket att ta in. Någonting i staden – The City – har också gått sönder. Den gyllene eran är förbi. De rika är rikare, de fattiga fattigare. Pestens tid är här och överallt insjuknar människor och dör. Baronen styr staden med järnhand. Men det finns hopp. Mitt i allt lidande och kaos har en revolution börjat spira.

Klocktornet är inte bara kusligt utan också Garretts hem.

Det är mitt i denna kalla, hårda tid #Thief börjar. Garrett har just kommit hem, förundras över det tjocka dammlager som lagt sig över innanmätet i hans klocktorn. Drar med fingret i dammet. För honom har en dag passerat sedan sist han var här, i praktiken är det ett år. Men det skulle lika gärna kunna vara flera livstider. Sådana är skillnaderna.

Här får jag ta över. Målet är källaren av ett värdshus och min vän Basso. Och resan blir inte lång. För när jag kliver ut ur klocktornet och spejar ner på kullerstensgatorna och de dunkla gränderna ser jag Crippled Burrish, värdshuset, i skuggan av tornet. Undertill hör jag en vaktchef avvisa en underlydande. "Du är för sjuk", säger han. "Kom tillbaka imorgon."

En plats att återvända till

Med en katts smidighet rusar jag längs taket, glider över små hinder. Jag riktar pilbågen mot en repbro, sänker den med en välriktad träff. Och med ett par lätta steg skuttar jag till sist ner på gatan framför värdshuset. Men i mötet med Basso går det upp för mig: just idag är uppdragen som driver både story och Garrett framåt låsta. Allt jag har att leka med är en liten del av staden, en liten del av hub-världen. Men man kan å andra sidan se den som ett slags centra, berättar producenten Joe Khoury.

Basso är din vän och källa till många sidouppdrag.

– Du återvänder alltid hit. Här kan du lyssna på och iaktta folket i staden. Vad säger de till varandra? Hur behandlar baronens väktare folket? Du kommer se skillnaderna mellan rika och fattiga. Du kan också leka med ljuset och skuggorna, bli bättre på att hantera dem. Vi vill att du spenderar så mycket tid som möjligt här, eller så lite som du vill. Du kan uppgradera dina förmågor eller prata med Basso och få nya jobb. För The City gömmer så många möjligheter.

Garrett föredrar att utforska The City från skuggorna.

Och jobben är mer än simpla sidouppdrag. Varje har sin historia, sin säregna smak och hjälper till att bygga upp den korrupta plats som The City är. Som det första: det som tvingar mig upp på hustaken till ett vindsrum och en vacker, men bisarr målning. Bredvid tavlan av en tiger med kvinnobyst hittar jag ett brev där läkaren entusiastiskt skriver att målaren är frisk nog att släppas ut ur anstalten, att han kommit över sin familjs död. Längst ner på brevet har den "friska" konstnären skissat upp läkaren med en snara kring halsen. Det är sådana saker som ger ett "simpelt sidouppdrag" mening. Och därför känns det också när jag skär ner tavelduken från ramen.

Föregående Nästa
7/10;) 09/11 Jag får "Du har inte behörighet att se denna bild." på alla bilder i artikeln. I övrigt var det en intressant förhandstitt. 13/10 Längtat sååå länge efter en ny version utav Thief spelen, minns när man fick installerat Thief II på datorn och såg hur grafiken hade blivit så mycket coolare! Roligt stealth spel redan på den tiden och så j*vla roligt man hade :D Hoppas thief 3 blir... 10/10 Allting är ju bara spekulationer. Självklart har jag också höga förväntningar på spelet (det är ju inte för inte att man fick sitt namn från det första spelet), men det känns som att hypen gör att man blir avtrubbad. Känns bättre att avvakta och se vad... 10/10 Den här artikeln från RPS berör frågor som är viktiga för de som spelat Thief tidigare: http://www.rockpapershotgun.com/2013/10/09/new-thief-trailer-same-old-worry/ 10/10 <3 Thief Hoppas inte det blir ett nytt Dishonored, avskydde det. 10/10 Ser riktigt fram emot det här!! Jag hoppas på mycket, men förväntar mig lite!!! Så blir inte jag så besviken. Men jag tror det blir bra!!! 10/10 Låter som de gör samma miss som Thief 3 - Ger spelaren möjligheten att bli helt ljudlös eller helt osynlig. Thief 1 och 2 spelas fortfarande av många orsaker och en av de viktigaste aspekterna är att de är utmanande. Så var inte fallet i Thief 3 och av... 10/10 Dishonoreds ban-storlek var under all kritik. Och att smyga med övernaturliga krafter blev snabbt för enkelt. 09/10 Kickstarter visar tillsammans med spel som Demon Souls/Dark Souls (ser ständigt kommenterar om just dessa två spel och inte spelet som utvecklarna uppebbarligen hämtade inspiration från, Severence : Blade Of Darkness) att det finns en efterfrågan av svå... 09/10
Skicka en rättelse