I en värld där fantasy, sci-fi och chocobos lever sida vid sida kommer Lightnings brokiga berättelse avslutas. Vi pratar med Square Enix om finalen och spelar den.

Hon har allt utom tid. Och tid är det enda Lightning behöver. För världen runt henne håller på att dö. Och det i sig är en värld som är omöjligt att sätta fingret på, där saga möter sci-fi och chocobos möter järnväg. Här finns luxuösa städer med en touch av futurism, ändlösa öknar och djupa skogar där rester av mytomspunna Valhalla vilar. Men en sak som åtminstone är konstant är Lightning, den fåordiga hjältinnan som i Final Fantasy-mått mätt är okonventionellt intressant.

Motomu Toriyama känner henne väl. Han har regisserat hela trilogin och förstår hennes säregna dragningskraft.

– Hon är både vacker och stark, har såväl traditionellt manliga som kvinnliga sidor. Ju svårare hennes liv blir desto hårdare blir hon. Men även hon har såklart svagheter, sådana som gör henne komplex. Och jag tror det är dessa styrkor och tillkortakommanden som gör att hon fastnar i våra hjärtan.

Lightning är en både vacker och komplicerad hjältinna.

Man kan inte anklaga trilogin för att inte ta risker. Första halvan av #Final Fantasy XIII var kompromisslöst linjär medan #Final Fantasy XIII-2 gav oss mer frihet än serien någonsin bjudit på. Friheten spelar roll den här gången också, men det var inte självklart att duon skulle bli en trio.

– Det är första gången vi gör en trilogi i serien. Beslutet växte fram under arbetet med XIII-2. I den satsade vi mycket på expandering av världen, berättelsen och karaktärerna. Men vi kände också att vi ville ge den här hjältinnan en riktig final. Vi ville avsluta hennes historia.

Det handlar om tid

Det tvära och fria tidsresandet i XIII-2 blottlade också problem. Mycket av mervärdet berättades enligt löpande band-princip. Serah och Noel bar heller aldrig hjälteepiteten med samma självklarhet som Lightning. Det fanns luckor som lämnade oss tomma, tidsresandet nådde aldrig sin fulla potential.

I Lightning Returns kommer tiden också spela en avgörande betydelse. Men istället för att resa i den kommer du se hur den tickar ner mot slutet, till undergången. Det är ett ångestladdat koncept som om de används rätt kan väcka ett särskilt slags vemod. Se bara på #Majora's Mask. Men det krävs skarp balans för att vågskålen inte ska tippa över till frustration. Yuji Abe, game design director, håller med om att det kan vara problematiskt.

Öknar, städer och skogar. Världen i Lightning Returns har många sidor.

– Tanken var från början att Lightning skulle ha tretton dagar på sig, att klockan obönhörligen skulle räkna neråt. Men reaktionerna var negativa, spelarna sattes under för stor press. Så vi vände på det och tillät spelarna att kunna utöka tiden allteftersom de klarar av att nå vissa mål. Jag skulle säga att spelets huvudsakliga fokus ligger på att utnyttja tiden på bästa möjliga sätt.

När jag kliver in i handlingen är det fem dagar kvar. Jag befinner mig på Canopus-gården mitt ute bland böljande, gröna kullar. Wildlands kallas kontintenen, den är naturens sista utpost. Som mycket annat framstår den också som splittrad. Sida vid sida med det stora fältet ringlar en högteknologisk järnväg och i horisonten där berg möter himmel syns ruiner av glittrande skyskrapor.

Föregående Nästa
Laddade hem demot som finns i playstation store nu och tja. demot gjorde mig sannerligen inte sugen på att lira det här. Fy jösses vad tråkigt fighting systemte var. Och spelar man bara som lightetning nu eller ? I videon som kom efter man klarat demot... 23/01 8/10:up: 09/11 13 var bra, uppfyllde allt man egentligen ville av ett FF spel. Fanns saker att klaga på (som att behöva läsa story som updateras i en codex för att förstå vad som egentligen verkade hända) men totalt sett ett mycket underskattat spel. 13-2 var en kryst... 08/11 Sjukt underskattade spel faktiskt, känns nästan som en trend att dissa ner på FF titlar nowadays MEN dessa spel blir mest "sågade" för att dom inte är FFVII och visst jag håller med men ganska orättvist att jämföras med världens bästa spel ? rekommender... 07/11 Då har du aldrig kört Fallout då? Ett av de bästa RPG som någonsin skapats, och där hade man tidspress. 07/11 Ett rpg med tidspress, nej jag ber nog Sverker Olofsson att kasta detta spel i soptunnan! 07/11 Ska fan mycket till för att jag ska köpa detta efter skräpspelen FFXIII/-2 Sämsta FF spel någonsin och dåliga JRPG rent allmänt 07/11 Plöjde mig igenom FFXIII, trots att jag tyckte det var hyfsat tråkigt, bara för storyns skull... Tog mig dock aldrig förbi sista bossen, så jag erkände mig besegrad och gav upp. Får väl se om man ser slutet på Youtube eller om man bara hoppas in i tvåan... 07/11 Jag spelade aldrig klart XIII, gillade det men efter ungefär halva blev striderna väldigt enformiga och jag gav upp. Provade därför aldrig på XIII-2, men jag är onekligen sugen på Lightning Returns. Frågan är bara om det är någon idé när man inte har... 07/11 Testade det lite på Gamex och det verkar nice det som jag inte gillar med det är just att man har en tid som tickar ner vare sig man kan skaffa mer eller inte. Jag har alltid hatat banor och annat som går ut på att ta sig från punkt a till punkt b på... 07/11
Skicka en rättelse