I en genre som tenderar att luta sig på gamla, invanda mönster och speldesign gäller det att stå ut tillräckligt mycket för att tillföra något nytt och nå fram. Wildstar må ha en snygg yta men under den gömmer sig ett traditionellt MMO.

Jag spelade #Wildstar för första gången redan 2011. Det jag fick se då var bara ett smakprov, men det följde ett klassiskt MMO-upplägg med strider som tagna ur #World of Warcraft eller #Rift - tabba dig genom fiender, hamra på knappar för att använda specialattacker, ducka undan attacker och få erfarenhetspoäng och loot. Klassiskt, funktionellt och enligt 2013:s standard, rätt tråkigt.

Enligt Matt Mocarski, creative director för spelet, finns det inte ett system som inte har uppdaterats sedan dess. Wildstars strider har absolut fått en ordentlig överhalning. Numera räcker det inte med att klicka på en fiende och trycka på allehanda knappar - nej, nu måste du sikta åt rätt håll. Alla former av tab-targetting är som bortblåsta. Till hjälp har du markeringar på marken som visar var du kommer att attackera, sen gäller det bara att positionera sig rätt medan du undviker fiendernas attacker. Det gör Wildstar snabbare och, för att använda ett av genrens absolut överanvända buzzwords, gör att det känns mer dynamiskt än andra spel.

Stora fiender är vardagsmat i Wildstar

Till en början märks det inte så stor skillnad, dock. Det är uppenbart att spelet brukade följa den typiska mallen och striderna är varken utmanande eller speciellt spännande. Jag lärde mig snabbt vilka av fiendernas attacker det ens är värt att försöka undvika. Till en början avfärdade jag hela grejen som en gimmick, något som #Carbine Studios enbart gjort i ett försök för att stå ut från mängden. Men runt level 10 händer något. Det klickar till. Fienderna blir med ens svårare, de anfaller i större grupper. Plötsligt är jag tvungen att hålla koll på flera attacker samtidigt - markerade med röda fält på marken.

Låg narkolepsivarning

Jag får stryk flera gånger innan jag inser att jag tänker fel, att spelet plötsligt är på väg att kicka igång på riktigt. Jag börjar positionera mig rätt för att maximera skada. Det påminner om när jag nådde Transylvanien i #The Secret World och insåg att jag inte längre bara kunde stå still och nöta ner min fiende. För länge sedan i World of Warcraft, när jag och några kompisar drog runt i Silithus, höll jag bokstavligen talat på att somna framför skärmen mitt i en strid. Det lär inte hända i Wildstar.

Ibland sker speciella, “dynamiska” händelser som skalar upp i svårighetsgrad beroende på andelen närvarnde spelare. Här har du 20 speljournalister mot en gigantisk boss

Jag säger “lär”. Det irriterande är att Carbine och #NCsoft har fått för sig att lägga ett embargo på allt tillgängligt material efter level 15. Precis när striderna börjar bli intressanta, när det känns som att det faktiskt kan finnas något riktigt bra här, läggs munkaveln på. Den pågående buggjakten må sträcka sig upp till level 30+, men de högre nivåerna får man inte prata om. Jag lämnar därför Wildstar-betan bakom mig vid level 14, sugen på mer men ändå inte helt övertygad om dess storhet. Det verkar lovande - ett ord som ofta används i förhandstittar - men jag kan inte gå längre än så.

Förutom att välja vilken klass du ska spela väljer du även en path (inrikting) när du skapar din karaktär. Jag har spelat tre av dem än så länge och är imponerad över vilken skillnad de gör för spelupplevelsen - jag var orolig för att path-systemet enbart skulle vara en gimmick, men jag verkar ha oroat mig i onödan.

Föregående Nästa
Ja om du spelar ensam, en grupp med låglevlare eller blandat klarar sig fint, tror vad han menar iaf är att det finns många områden att välja att vara på till skillnad från att vara låst vid en zon för den ras du valt! 23/12 Tack för infot, kollade igenom deras hemsida för spelet men hittade ej infon där den tid jag orkade lägga ner på det. Är bra sugen att iaf testa detta.. Månadskostnad är inget större problem Om spelet är tillräckligt bra för att befoga detta, Men kan... 23/12 Är ej med i betan (men hade inte kunnat bekräfta om jag är med pga NDA). Men från vad jag läst, så gäller följande: - Månadskostnad (standardsumma för Pay-to-play MMOs, ca 120kr) - Inköpskostnad av spel (landar väl troligtvis runt 4-500kr) - Du är inte... 23/12 Undrar lite över följande; När man väljer faktion(imperiet eller rebellerna), väljer man för hela sitt acount? Har spelet månadskostnad? Hur många charakterslots får man? 22/12 En skillbuilder, ska funka för alla klasser: http://www.wildstar-arkship.de/actionsetbuilder/en/esper/ 16/12 WoW tog väl i stort sätt inte ut några svängar utan gjorde bara allt som redan fanns lite bättre. Det gick rätt bra... Här ett stycke jag saxat från reddit som jag tycker sammanfattar Wildstar rätt väl: 16/12 Tråkigt att alla utvecklare ska spela på så säkra kort. Ta ut svängarna för fan, det är då man lyckas! 13/12 I Guild Wars 2, kunde man INTE "äventyra precis lika bra lite varstans". Om du är för hög level för ett visst område, så blir du "ner-levlad" till det området så att det ändå blir utmanande. Men om du är för låg level för ett visst område, så förblir... 13/12 Jag ser egentligen inget större fel med Wildstar, en del gott dessutom, men det är någonting med värld-designen (samt vissa kraktärsval) som gör att jag inte riktigt skapar mig ett band till den. Kanske är det det där smått tomma som Petter språkar om.... 13/12 Blev lite pepp när jag läste detta, har inte lagt många minuter på mmo sedan vanilla wow. men detta kanske blir värt att casualspela lite tillsammans med tjejen 12/12
Skicka en rättelse