När det nu äntligen är dags för en tredje del i Stormregions hyllade strategispel Codename: Panzers är det med över ett års försening. Men har man lyckats förvalta det extra år som utgivaren Atari gett dem? Efter två spel som utspelats sig under andra världskriget är det nu Ryssland som står i fokus. Strålkastarljuset har vänts från ett sönderbombat Tyskland till det kalla kriget där den röda armén axlar rollen som skurk.

Mycket har hänt sedan det första spelet i serien släppts. Andra världskriget har stötts och blötts till den milda grad att kräkreflexerna gör sig påminda när man ser WWII på omslaget till ett spel. Och kanske är det en av anledningarna till att Stormregion valt att lägga fokus på det kalla kriget istället. Det kan ses som ett relativt fegt steg då det inte är mycket som skiljer tiderna åt. Men en ny konflikt ger faktiskt spelserien en välbehövlig energi boost.

Sovjet vs. världen

Spelet har som sagt var bytt miljö, från andra världskriget till något som mest påminner om ett tredje världskrig. Det är inte det historiska kalla krig vi känner till, där spionmord är vardagsmat och det mesta av kriget utspelar sig på politisk nivå. Här råder fullskaligt krig mellan Sovjet och NATO. Det råder en konstant maktkamp mellan de båda parterna om de områden som ligger vid den sovjetiska gränsen ner till Tyskland, som vid det här laget är delat i två. Den östra delen kontrolleras av den röda armén och den västra av NATO-styrkor.

Har du spelat de tidigare delarna i serien lär du känna igen dig. Precis som tidigare handlar det inte om att bygga upp en bas för att sedan gå till anfall, här ligger fokus på striderna och framförallt på taktiken bakom. Du har hela tiden begränsad tillgång till enheter men du får under uppdragens gång möjlighet till förstärkning. Det är dock inte bara att lyfta luren och be om det, nej du måste samla på dig resurser och ta över speciella ställen på kartan där man kan droppa enheterna. Förutom söndersprängd terräng och förstörbara byggnader kommer du stöta på olika väderförhållanden som kan komma att ställa till det, framförallt vad gäller sikten.

Evolution utan revolution

För att ge extra krydda åt spelupplevelsen har man även stor frihet att modifiera sina enheter. Det kan handla om allt från dina soldaters kläder till vilka vapen du vill att din pansarvagn skall vara utrustad med. Utöver ett ambitiöst kampanjläge tillkommer ett fullspäckat multiplayerläge med en rad olika spelmöjligheter. Här finns alla de klassiska speluppläggen som Deathmatch och Coop.

Grafiskt sett har spelet fått en rejäl upputsning, dock på bekostnad av prestandan. Det finns många spel som ser lika bra ut, eller till och med bättre, och som ändå erbjuder en mjukare bilduppdatering. Men det är mycket möjligt att detta ordnas tills dess att spelet landar i butik. Vad man däremot inte verkar ha lagt lika mycket krut på är soldaternas animationer. De känns hopplöst utdaterade och är stundtals lika heta som en jeansväst på Stureplan en fredagskväll.

Codename: Panzers - Cold War lär inte revolutionera strategigenren när det släpps, men det har i alla fall möjlighet att evolutionera en trött spelserie och göra den intressant igen. Om jag har rätt får vi se när spelet släpps i slutet av februari.

Skicka en rättelse