Det är ett bra tag tills Entropy släpps på riktigt, men är du villig att betala för det kan du få spela redan nu. Är det då värt att öppna plånboken för ett spel som fortfarande är i alpha?

En ny trend, som bara växer och växer i popularitet, är att sälja “early access” till spel. Du får då lira direkt, även om det är långt ifrån klart, och får vara med och se spelet växa fram. #Mojang gjorde det med #Minecraft, #Introversion gör det med #Prison Architect, #Bohemia gör det med #DayZ. Och #Artplant gör det med sitt nya rymd-mmo, #Entropy.

Det gör det svårt att skriva om. Entropy, för stunden, är extremt buggigt. Ställer du en fråga om något i chatten just nu är risken stor att du får svaren “it’s bugged right now” eller “it’s not yet in the game”. Det är fortfarande i alpha, bara ett tomt skal av vad som ska växa fram och bli ett spel. Men Artplant är absolut inte rädda för att ta betalt för vad som i princip är ett alpha-test - för €18.99 får du lira direkt. För €36.99 eller €92.99 får du dessutom ett par extra bonusar på köpet, som lite finare skepp eller mer pengar att börja din karriär med.

Grafiken i Entropy är inte speciellt imponerande och ger inte den episka känslan man vill ha när man slåss mot rymdpirater

I Entropy flyger du runt i ditt skepp och slåss mot pirater eller andra spelare, utför uppdrag, spekulerar på den öppna marknaden och gräver fram material från astroider. Det kanske låter som #EVE Online, men det är det absolut inte. Det fungerar istället som i spel som X-serien eller #Wing Commander - du styr ditt skepp mer direkt än du gör i exempelvis EVE och striderna är rena dogfights. Entropy har också ett mer klassiskt level-system. Du har en rad skepp att välja på och val av vapen och prylar att utrusta dem med, sen är det bara att flyga ut i rymden och söka lyckan.

Karaktärsmodellerna ser bra ut, men precis som i EVE kommer du inte se mer av dem än ett litet, statiskt porträtt när du väl är inne i spelet

Eller nja, inte riktigt. Sättet du rör dig på mellan solsystem är över en karta som påminner mycket om hur det fungerar att resa i #Star Trek Online. Du ser en liten miniversion av ditt skepp som du sen flyttar fram och tillbaka över ett tvådimensionellt bräde för att nå fiender, asteroidbälten och rymdstationer. När du har kommer tillräckligt nära trycker du “enter” och vips så är du där du ska vara. Det funkar relativt bra i Star Trek Online, men i Entropy är det mest irriterande - det är slött, du kan inte snurra på kameran och du ser inte fiender förrän du är väldigt nära dem. Letar du efter pirater att döda för ett uppdrag måste du alltså flyga runt i cirklar och leta efter dem, då du inte kan se dem på avstånd. Det blir snabbt gammalt.

Buggar - din värsta fiende

Rymdstriderna fungerar dock relativt väl, när du hittar fiender att slåss mot (ena dagen jag spelade hade dessa strider buggat ur och fienderna dök aldrig upp). De är snabba, kontrollerna fungerar någorlunda. Precis som i andra spel finns det en liten fyrkant som visar var du ska skjuta, då det är där fienden kommer befinna sig när dina skott väl når fram - något som buggade för mig vid något tillfälle. Det är dock ingenting vi inte har sett förr och än så länge finns det ingenting som står ut från andra rymdspel.

“I hate pirates. Go and kill some.” Behöver man verkligen veta mer än så?

Ett stort problem för Entropy är att det mer eller mindre inte finns något att göra. Det finns uppdrag, men de handlar i princip enbart om att jaga rymdpirater - något som inte heller alltid fungerar. Jag snackade med lite folk i chatten som enbart verkade spela för att kunna få en överhand när spelet väl släpps. De flyger runt och dödar fiender, får erfarenhetspoäng och pengar. Spelets tutorial är långt från klar och hjälper dig inte speciellt mycket - dels då den inte är bra på att förklara vad du faktiskt ska göra, dels för att den bara tar slut. Jag sprang rakt in i en vägg och fick slut på saker att göra väldigt, väldigt snabbt. Att bara flyga runt och skjuta på pirater utan någon riktig anledning kändes inte speciellt lockande och när uppdraget jag höll på med buggade och vägrade uppdatera orkade jag inte längre.

Rymden har varit snyggare och mer inspirerande än kartan du använder för att ta dig mellan solsystem, landa på rymdstationer eller jaga ner fiendepatruller

Entropy är, som sagt, i alpha just nu. Det går inte att döma ut det, det går inte att säga att det kommer bli ett dåligt spel. Det får regelbundna patchar. Det blir bättre med tiden. Allt jag nämner ovan - bristen på saker att göra, den irriterande kartan, de generiska rymdstriderna - kommer säkert att fixas till innan det släpps på riktigt (förhoppningsvis). Vad som går att säga är att jag med gott samvete inte kan rekommendera någon att betala pengar för att få spela det, inte i nuläget. Istället får det stå som grund för en större diskussion kring early access och vad vi faktiskt betalar för. Betalar vi för nöjet att spela eller för rätten att hjälpa utvecklarna att testa deras spel?

Hela early access-grejen är så grumlig och som mmo-räv blir jag förvirrad och vet inte vad jag ska tycka. SOE försöker sig på en liknande grej med #EverQuest Next. “A fool and his money are soon parted”, som engelskan så fint säger? Eller är det ett fullt legitimt sätt att tjäna pengar på? Hur etiskt är det egentligen?

Så som det mesta kan man göra något antingen bra eller dåligt. Early access på Prison Architect är bra. Det spelet hade huvudfunktionerna tidigt och bortsett från lite buggar så var spelet mycket underhållande redan tidigt i alphan. Jag har redan haft... 25/12 Det är inget fel på Early Access i sig. Man måste bara inse att spelen där är högriskprojekt och inget annat. De kan bli riktigt bra eller en stor besvikelse. Jämför till exempel med aktiemarknaden. Du kan köpa aktier i tio högriskföretag som du tror... 22/12 I mina ögon är early Access lika illa som pre-order exklusivt extramaterial. Skräp som bara har till avsikt att få folk att köpa grisen i säcken och betala dyra pengar utan att veta vad det är man köper. Snudd på lika illa som löften från valfritt riksd... 22/12 Jag var inte medveten om att det här spelet fanns. Det låter intressant, ska definitivt slänga ett bokmärke på deras sida och återkomma när det utvecklats lite mer. Jag är inte mycket för Early Access, det fungerar på vissa spel men jag tror inte det... 22/12 De som köpt bf4 har väll fått nån early access ;) 21/12 Kickstarter och Early Access är bara ett sätt att ge folk som tror på en idé chansen att vara med och bidra ekonomiskt. Jag gillar det. Det är förstås upp till var och en om man vill vara med eller inte. Tycker man Early Access är ointressant så är det... 21/12 Saknade svar på en väsentlig fråga i "previewn". Finns det fullt joystick stöd i spelet? Kan inte tänka mig spela något sånt här med mus eller gamepad. 21/12 Som jag skrev tidigare: Early access och kickstarter är som riskkapitalinvesteringar. Stora risker, och absolut inte för alla. Själv betalar jag för mina spel när jag ser att utvecklarna kan leva upp till sina löften. Och Oculus Rift är inte heller någo... 21/12 en film är inte ett spel, om någon kom till mig och sa att jag får köpa en prototyp av oculus rift, hade jag gjort det. Och med spelen så får man ju spelens fulla version när dom är klara, och sparar således pengar då spelen går upp i pris vid färdig... 21/12 Hade heller läst en förhandstitt på Starbound. Det spelet verkar iallafall spelbart, om man kan stå ut med att karaktärerna försvinner vid uppdateringar. Vissa spel är lite väl för "pre-alpha" när de släps som early access. 21/12
Skicka en rättelse