Det gamla klassiska management-spelet, som till exempel Rollercoaster Tycoon och Theme Hospital, har fått ett uppsving på senare år. Främst kanske på grund av att det är relativt enkla spel att göra, och att göra bra, för små indieutvecklare. Om #Double Fine är en av dem är väl tveksamt, men nu har de ändå gett sig på ett spel i genren, där du skapar en rymdbas från ingenting, i en okänd sektor någonstans i galaxen.

Det första du får lära som astronaut - fis aldrig i rymddräkten

Det börjar enkelt. Du har fyra astronauter och lite materia. Varje astronaut har fem minuters syre i sin dräkt. Det är alltså den korta tid du har på dig att lista ut hur spelet funkar, bygga en luftsluss, ett rum och syregeneratorer. Om du inte lyckas med det inom fem minuter, dör alla och du får börja om. Jag antar att det ska vara en tutorial som visar hur man gör här någonstans, men eftersom detta är en Early Access-beta finns inget sådant i dagsläget. Mina rymdgubbar dör tre gånger innan jag lyckas lista ut vilka saker som gör vad och vad som är livsviktigt att bygga. Ett tips: bygg en hydroponisk trädgård tidigt, det tar tid att odla mat!

Dumskallar

När basen är byggd måste den expanderas, material måste grävas ut ur närliggande asteroider och pubar, sovrum och gruvmaskiner måste byggas. Med ojämna mellanrum drämmer rymdskrot in i stationen, och då och då dyker det upp rymdskepp som antingen vill lämna av mer folk eller raida din bas för att sno de futtiga resurser du har lyckats samla ihop. Då måste du se till att ha tillräckligt med folk för att kunna slå tillbaka invasionen - vilket kompliceras av att du inte styr dina invånare direkt.

Var är Duke Nukem när vi behöver honom?

Du tilldelar varje astronaut (allt ifrån människor till mänskliga vargar, tuppar och andra aliens) en yrkesroll och de går sedan runt och gör sitt jobb efter bästa förmåga. En tekniker reparerar och sköter maskiner ombord, en byggare meckar nya delar och en gruvarbetare gräver fram materia. Med tiden blir vissa invånare bättre på ett jobb än andra, men du kan i teorin träna upp alla att bli lika bra på allting, om de överlever så länge. Tyvärr är det inte särskilt sannolikt, med en AI som i dagsläget springer omkring i brinnande rum istället för att släcka elden, såvida du inte råkat tilldela dem "security"-jobbet.

Det är svårt att sia om exakt hur Spacebase DF-9 blir. Det fattas så många bitar av pusslet i dagsläget att det är omöjligt att se hur det färdiga resultatet kommer att se ut. Men det är redan nu kul att spela en stund, så när vi får mer att göra lär det här kunna bli en strategi- och managementklassiker av rang. Lägg därtill klassisk Double Fine-humor, så har vi ett vinnande recept. Nu återstår bara att se om utvecklarteamet kan tillaga det rätt - jag är försiktigt positiv.