Hoppfull indieaction från Uppsala får det att vattnas i munnen, trots att det har långt kvar till färdigt skick.

Ibland hittar du ett perfekt flöde i ett actionspel. Du vet jag jag menar. De där gångerna då du totaldominerar i multiplayer, allt tycks falla på plats och fienden verkar ställa sig framför dig automatiskt.

Du flyter igenom banan som en bäck som letar sig fram mellan stenar, utan motstånd och utan avbrott. #Orbital Gear är ett spel som har potential att locka fram den där perfekta, flödande känslan. Men det är inte riktigt där än.

Gravitationen låter dig hoppa från planet till planet. Vilket behövs med ett gäng beväpnade, skjutglada motspelare i närheten.

Orbital Gear, från den lilla Uppsalastudion #Night Node, är ett klassiskt actionspel i 2D, där du styr din stiliserade rymd-mech med WASD-tangenterna och siktar och skjuter med muspekaren. Varje del av banan har sin egen gravitation, och du kan springa runt en viss "planet" helt fritt. Ett tryck på hoppknappen tar dig mot nästa, och med lite övning kan du snart utnyttja den varierade gravitationen för att sväva fram utan att nudda "marken", vilt skjutande och med en viss kontroll över var du är på väg. Om det här blir en mer central del av spelet, kommer det definitivt att stå ut från mängden.

Och så kan det mycket väl bli. Jag talar med utvecklarna, och de berättar att målet är att inkludera ett siege-läge, där båda lagen har en bas. När du dödar en motståndare får du energi, som du kan ta tillbaka till din bas för att bygga upp dess försvar eller för att bygga på en jättekanon, som förstör motståndarbasen om den blir klar. Eller så kan du och dina lagkamrater bara skjuta sönder fiendebasen på det gamla hederliga sättet. Att bemästra banorna och lära sig att glida blir således livsviktigt om du ska kunna sno med dig fiendens energi tillbaka hem, utan att dö på vägen.

Välj med omsorg.

Dör gör man nämligen ofta. Det gör inte så mycket i deathmatch-läget, det enda som var spelbart när jag provade. Vapnen är nämligen både lättanvända och roliga – mest komiskt under min spelsession var Phase Orb, som vi tvingades sluta använda eftersom det är ett dödsklot som går igenom allt och dödar alla i sin väg. Så våldsamt överlägsna vapen kommer det inte att finnas i det färdiga spelet – det återstår en hel del balansering – men fasklotet lär finnas kvar i någon form. Det lär dessutom mitt favoritvapen, Kasainami, som gör massiv skada, men dessutom startar en eldstorm på den del av banan där skottet landar. Mycket användbart.

Orbital Gear är roligt redan i alphaform, och när det finns mer att göra kan det bli kul på allvar. Det går att anmäla sig till betan, som kommer snart. Annars är det bara att hålla ögonen öppna efter det på Steam Greenlight den närmaste framtiden.

Skicka en rättelse