Blizzard kliver in i moba-genren med en välkomnande värld där deras älskade och ökända figurer gör upp en gång för alla.

I januari spelade 27 miljoner personer #League of Legends varje dag, och under förra årets #Dota 2-turnering “The International” gjorde världens bästa spelare upp om 9,4 miljoner kronor. Moba-genren är en kraft att räkna med när det kommer till tävlingsinriktat spelande och e-sport, oavsett om man slöspelar med kompisar eller siktar mot de åtråvärda stjärnorna.

Men det började förstås betydligt mer blygsamt än så, i modscenen till Starcraft och Warcraft III. Flertalet moddare finslipade konceptet med två tävlande lag där små figurer springer längs olika vägar och finlir med hjältar är viktigare än förmågan att bygga den perfekta basen. Det kom att utgöra grunden för dagens storspel, och även om det var i #Blizzards jord som fröet såddes har de inte själva gett sig in i den populära genren. Förrän nu.

Precis som i Hearthstone finns gott om kända karaktärer att välja mellan.

I #Heroes of the Storm är just hjältarna en av de största anledningarna att bli intresserad. I skrivande stund är de 25 stycken, från alla hörn av företagets tre universum i Starcraft, Warcraft och Diablo. Om Kerrigan bråkar med Tyrael, vem går som segrare ur striden? Och vem helar egentligen bäst av Malfurion och Tassadar? Frågetecken som vi numera kan räta ut på färgglada och Blizzard-karaktäristiska slagfält.

Allting börjar med att Raynor från Starcraft möter Warcrafts Uther på en en märklig plats där universumen flätas samman. När rymdkrigaren frågar den kloka paladinen hur världarna kan sammanfogas på detta sätt blir det självklara svaret att “man inte bör tänka så mycket på det”. Det är lustig humor med glimten i ögat, vilket också genomsyrar stridens hetta. Min första fiende är ingen mindre än självaste Diablo, och de föregående herrarna slänger ständigt käft med den diaboliska besten. Som gammal trogen Blizzard-entusiast kan jag inte värja mig mot charmen i det upplägget.

Moba for dummies

Jag har försökt armbåga mig in i moba-genren flera gånger tidigare, men vänder alltid i dörren när jag slås av komplexiteten. Föremål ska inhandlas och kombineras. Jag ska välja hjälte, ta rätt väg och undvika att dö till varje pris. Det känns som att plaska runt med simdynor i den djupa änden av poolen, samtidigt som andra spelare agerar arga simlärare som skriker sig blå vid bassängkanten. Heroes of the Storm är en betydligt grundare bassäng än jag är van vid.

Det beprövade moba-konceptet är forfarande intakt utan några större förändringar, och de som är bekanta med genren kommer definitivt känna igen sig. Men borta är många av de moment som kan upplevas som distraherande för nybörjare. Det finns inte någon butik i själva matcherna och inte heller någon möjlighet att på förhand fördjupa min kämpe med förmågor och inställningar. Upplägget är rakt på sak och enkelt att förstå, och kommer förmodligen dela upp spelarna i två läger: de som tycker att det är alldeles för simpelt och de som fullkomligt älskar det. Inte helt olikt företagets intåg på den digitala kortspelsmarknaden med #Hearthstone: Heroes of Warcraft.

Blizzard gör det Blizzard brukar göra – tar ett populärt koncept och finputsar det tills det passar de flesta. Vissa kommer svära, många kommer gilla det.

Och liksom det digitala samlarkortspelet är Heroes of the Storm free-to-play. Pengarna ska trilla in via försäljning av riddjur och kostymer som enbart tillhandahåller estetiska egenskaper, till exempel möjligheten att rida runt på en enhörning med en Diablo iförd murloc-kostym. Eller om man föredrar en mindre utflippad stil: Arthas på en ståtlig häst, så som han såg ut innan de odöda satte klorna i honom. Hjältarna går också att köpa för både riktiga pengar och guld som du tjänar genom att spela, om du inte nöjer sig med kämparna som ingår i den kostnadsfria veckorotationen.

Systemet är dock inte helt implementerat än, och kan komma att förändras under utvecklingens gång. Vilket kan sägas om det mesta i spelet. Heroes of the Storm befinner sig i en begränsad, teknisk alpha där buggarna är många och mycket ännu inte finns på plats. Därför är det svårt att se den nuvarande versionen som något annat än en första, retsam munsbit. Förvisso en läcker aptitretare som kittlar smaklökarna med Blizzards känsla för estetik och tydlig, välfungerande design, men som inte nödvändigtvis behöver skvallra om hur god huvudrätten blir. Dock gillar jag vad jag hittills har fått smaka och kommer följa utvecklingen med lika delar hunger och nyfikenhet.

Jag tycker verkligen inte det är ett MobA för dummies! jag har spelat mycket LoL och DotA men måste säga jag gillar detta mest! Jätte kul är det verkligen! (: 06/02 Lätt att lära sig, svårt att bemästra. Tror man måste definiera skillcap innan man använder ordet. Som i det här fallet och i ALLA andra fall kommer det alltid vara några spelare som är bättre än andra. Betyder det att alla spel har hög skillcap? Då kan... 09/05 Skrattar högt när jag ser sånna som dig som snackar om skillcap, varför ska du ens bry dig om det? Jag kan lova dig att du inte ens kommer att komma i närheten av t.ex. challenger i lol. Om allting är så förbannat lätt i dessa "casual" "low skillcap"... 09/05 Bra beskrivning av folk som spelar lol måste jag säga=) 07/05 Sjukt tråkigt att företag tänker på att tjäna pengar :( du lever kvar för mycket i en nostalgitripp. Finns säkert svåra spel där ute men kanske inte just de du gillar. Istället för att spy massa galla på diverse forum kanske du behöver hitta en annan... 06/05 Jag tror du borde redigera Wikipedia och hela spelhistorien efter dina "speciella" kunskaper i så fall, uppenbarligen har ju alla utom du fel. 06/05 Bra, det är ju liksom meningen. Är det någon som har problem med det så behöver dom ju inte göra moddar, eller hur? Det är ju inte direkt någon hemlighet att en skapad mod inte är skaparens äganderätt. Alla moddar alstrar ju dessutom inte pengar, och... 06/05 Ok, då leker jag speljournalist för 5 minuter då. Hoppar in i en DotA 2 match, får rådäng och blir genast utskälld och bespottad av den "trevliga" communityn. Spelet får 1/5 med motiveringen: "Piss-svårt att att komma in som nybörjare" Hur menar du då... 06/05 Kan ju också tycka att det var klantigt att inte anställa Icefrog (om han ville?) eller köpa upp och ge ut DotA som en egen produkt. Som Valve gjorde med CS teamet, och Dice gjorde med skaparna av Desert Combat. Har ingen aning om anledningen till varfö... 06/05 Nej. 06/05
Skicka en rättelse