I Warlords of Draenor-alphan finns en tillstymmelse till innovation, men oftast är livet precis som vanligt i World of Warcraft-expansionen.

Riktigt bra spel kan vara fantastiska, medryckande och indragande äventyr, men jag brukar ytterst sällan bli så hänförd att jag kan hävda att jag älskar dem. Ett av få undantag är #World of Warcraft. Titanerna ska veta att jag verkligen älskade det spelet en gång i tiden: de första trevande stegen genom ett dammigt och torrt Durotar, första karaktären till maxlevel och gången då jag och guilden efter månader av slit lyckades dräpa den gigantiska bossen Ragnaros är bara ett axplock av alla de oförglömliga stunder jag kommer bära med mig resten av livet.

Men det är ändå lite som lumpen, där man minns de fina sakerna med störst skärpa, som den varma mjölkchokladen framför brasan efter en tuff dag ute i snön. Jag får rota desto djupare i minneslagret för att hitta de mer obehagliga upplevelserna, som den otroliga hungern och tröttheten från strapatsövningen, eller tristessen och den obarmhärtiga kylan från fältveckan i mitten av februari. Motsvarigheter till dessa har jag även i World of Warcraft, och när jag återvänder till den krigsdrabbade världen med alphan för expansionen #Warlords of Draenor blir jag ständigt påmind om dem.

Blizzard-humor!

Jag befinner mig i Frostfire Ridge i Draenor, så som det såg ut innan allt gick åt skogen och kontinenten förvandlades till den trasiga värld vi upptäckte i The Burning Crusade-expansionen. Då hette platsen Blade’s Edge Mountains och var ett kargt landskap med berg och stenöken. En magipådriven tidsresa senare är det istället i ett mörkt och farligt vinterlandskap som ikonerna Thrall, Durotan och Drek’Thar väntar på mig.

Dags att flytta hemifrån

De ger mig lite hastig bakgrundsinformation och vill sedan att jag ska bygga upp en alldeles egen garnison. För att lyckas med bedriften behöver jag markera träd som de lata arbetarna ska hugga ned för bygget, samt avliva Gruul-liknande monster som härjar i trakten. Och här någonstans minns jag varför jag lämnade Azeroth med omnejd bakom mig.

Det eviga samlandet av skräp och slentrianmässiga mördandet av djur och meningsmotståndare för med sig en doft av gammal speldesign. Man kan argumentera att dessa är viktiga beståndsdelar i genren, men de senaste åren har många mmo-utvecklare blivit riktigt bra på att både maskera och variera upplägget så det blir fräscht och spännande.

#Blizzard visar intentioner att följa med på tåget genom att ibland presentera stora fiender som skjuter projektiler som behöver undvikas, vilket gör striderna mer rörliga. Men även om jag uppskattar försöket så är det svårt att ändå inte uppleva det hela som styltigt när jag kommer direkt från moderna spel som #The Elder Scrolls Online och #Wildstar. Majoriteten av tiden står jag återigen och hamrar in min orc-magikers rotation som om det vore 2005, för att exakt åtta [namn på valfri fiende här] behöver mista livet. Det är ärligt talat en upplevelse som jag inte längtat tillbaka till.

Föregående Nästa
Du har fel. 18/07 Det existerar inte objektiva recensioner. En recension är en persons åsikt, högst subjektiv. 17/07 Det får man väl säga talent trädet är det som gör att man inte vill spela, som det är nu är det tristare än tristats. Skulle annars lätt kunna lira det 23/06 Gillar WoW men måste säga att spelet skulle bli bra mycket bättre med ett uppdaterat stridssystem. Själv bryr jag mig inte om roller längre heller, men om de vill behålla den matrisen så går det ju även om man flyttar till en modell med mindre tab targe... 21/06 Haha Wildstar? Du menar skiten som ser ut som en tecknad serie och har grafik från.. Ja, 2006? Och detta ska lanseras SOM ETT NYTT spel. 20/06 nog för att jag tyckte om wow innan jag slutade, men detta gör det tyvärr inte värt att börja igen enligt mig. kommer ihåg den tiden då det verkligen var kul att spela wow, innan den tid då allt blev så blodigt allvarligt och den där "jag är bäst/jag... 20/06 Om man inte kan skriva en objektiv recension är man en värdelös skribent. 20/06 Vad som än sägs här vet vi alla hur det blir. Vi köper ett ex och spelar en månad eller två. Vi lyckas bygga ett par hus för att sedan ju mer tiden mer sällan komma tillbaka till WoW-världen. Tillslut kommer vi inte tillbaka alls... ..tills nästa expans... 20/06 Jag har aldrig sagt något att man borde. Berättade bara att det här är en förhandstitt vars poäng är att prata om spelet innan det är släppt, oberoende om det är beta, alpha, pre alpha så länge man får prata om det. Vad fan du sedan mumlar om vet jag... 20/06 Från Blizzards mejl: De lät även folk snacka fritt om Hearthstone och Heroes of the Storm. Förhandstittar bygger förresten på antingen ej färdigställt material (som alpha och beta) eller korta segment, ofta i början av spelen. Syftet är att ge ett först... 20/06
Skicka en rättelse