Naken, skadad och rädd springer jag genom den mörka skogen. Bakom flåsar de levande döda som gör allt i sin makt för att slita mig i stycken. Några batterier, en handfull spikar och en möglig potatis är allt som finns i ryggsäcken och jag känner mig onekligen körd – tills ett radiotorn uppenbarar sig i terrängen. En hastig joggingrunda senare sitter jag säkert uppe i luften och blickar ut över de kantiga miljöerna och den vackra soluppgången samtidigt som jag funderar på mitt nästa drag.

Det stora kruxet med överlevnadsspel är att överleva.

#Unturned tar överlevnadskonceptet från spel som #DayZ och #Rust och klär i estetiken från #Minecraft. Det är utvecklat av 16-åringen #Nelson Sexton som fått se sin skapelse nå oanade framgångar som gratis early access-lir på Steam. Sedan släppet förra veckan har titeln klättrat upp bland de mest spelade produkterna på tjänsten, och jag kan absolut förstå varför.

För att lyckas i den döende världen behöver jag tampas med hunger och törst, så det centrala spelmomentet går ut på att hitta mat och dryck för att stilla begären och överleva ytterligare en stund. Förnödenheter går att finna i övergivna städer, campingplatser och armébaser, men där lurar också fler faror.

Välslipat och välkänt

Detta välbekanta “risk kontra belöning”-koncept slår väl ut i Unturned, inte på grund av någon större innovation (vi har upplevt det här förut), utan för att det är så lättillgängligt. Allting är enkelt att förstå och det dröjer inte många minuter förrän jag befinner mig mitt i händelsernas centrum och slår ihjäl zombier för glatta livet. Men det raka upplägget innebär inte att det saknas djup.

Lita aldrig på någon med mustasch.

Apokalypsens entrepenörer kan samla material för att bygga egna hus där de kan skydda sig själva från de hot som den kantiga världen presenterar, och att plantera frön och skörda grönsaker är ett smart sätt att säkra matproduktionen utan att genomföra farliga räder i städerna. Erfarenhetspoängen som trillar in när fiender besegras används för att investera i saker som ökad styrka, större uthållighet och bättre immunförsvar.

Det största problemet är att jag sitter i det där radiotornet och smider planer alldeles själv. Än finns det inte någon server browser integrerad i spelet och att hitta andra att dö tillsammans med sker främst genom Steam-forumet. Det fungerar helt ärligt inget vidare, och denna tidiga version känns därför mest som en försmak av vad som komma skall. Samtidigt är jag övertygad att väntan på välfungerande multiplayer kommer vara värt det, och på sikt kan Unturned mycket väl bli nästa stora grej i branschen.