Fantasy möter Minecraft när Sony Online ger oss en mmo-sandlåda. Men finns det tillräckligt med innehåll för att det ska stå på egna ben?

#Sony Online Entertainment ledsnade på trötta mmo-konventioner med repetitivt gameplay, dagliga uppdrag och andra påhitt som enbart designats för att stjäla spelarnas tid. Därför ville de ta sig framåt, mot något nytt och spännande. Deras lösning på genrens stiltje heter #Everquest Next och utgörs av en dynamisk värld där spelarna själva driva upplevelsen och sätter bestående avtryck.

Men innan vi kan ta reda på om de faktiskt lyckats utveckla ett MMO 2.0 får vi istället bygga och utforska i #Landmark. Spelet som tidigare hette just Everquest Next Landmark tar motorn och tillgångarna från Next och placerar dem i händerna på spelarna. Jag har gett mig ut i den stängda betan med yxan i högsta hugg, redo att se vad det handlar om. Och bygga mig en ful leråker.

Byggs en ny framtid för onlinerollspelen med Landmark?

Så fort mitt digitala alter ego föds springer jag ut i ett torrt ökenlandskap för att samla koppar och trä. Materialet behöver jag för att bygga den flagga som är central för spelupplevelsen. Efter några minuter i vildmarken, och en sväng förbi den centrala hubben med arbetsbänkar, är flaggan min, och när jag trycker ner den i marken gör jag anspråk på själva landmassan. Det är här vi hittar essensen av Landmark.

I mitt egna lilla hörn av världen kan jag bygga – precis vad som faller mig in. Verktygen, som alltså är samma som SOE själva använder när de bygger EQ Next, fungerar bra och är inte särskilt krångliga att lära sig. Däremot har jag inte så mycket material till mitt förfogande, så efter att jag knåpat ihop en föga imponerande lerboll ger jag mig ut i terrängen igen. Och där hittar jag fantastiska skapelser.

Något för konstnären i dig

Det som imponerar allra mest på mig är att alla de finurliga alster som andra människor upprättar är utplacerade i den vida världen, inte undangömda i små instanser à la #Wildstar och #Rift. Så när jag utforskar bland friska fjordar, lummiga skogslandskap och ståtliga berg vandrar jag ständigt in i imponerande kreationer: en enorm staty av en kvinna, ett mäktigt underjordiskt tempel och ett majestätiskt slott är bara några av de verk jag har snubblat över.

På något sätt känns det som att SOE är och fingrar på en urgammal mmo-filosofi som gått förlorad, åtminstone i mainstream-spelen. Att spelarna själva formar världen och skapar sig en tillvaro känns som precis rätt väg att gå för genren. Men för mig är denna insikt, denna försmak av framtiden i EQ Next, den enda behållningen med den nuvarande versionen av Landmark.

Att bygga är för den konstnärliga och inte den som vill ha spännande spelmekanik.

Än finns det inte några fiender eller strider i världen – de ska lanseras senare. Här och nu är det samlande av material och byggande av tjusiga saker som står för underhållningen. Eftersom mekaniken i samlandet fungerar i princip som i vilket mmo som helst (hitta material, klicka på det, upprepa in absurdum) dröjer det inte många timmar förrän jag är urless på konceptet.

De med större konstnärliga ambitioner kan dock finna stor glädje i Landmark. Utöver stabila verktyg finns det möjlighet att dela med sig av sina kreationer i spelet och delta i olika tävlingar, och känsan av att sätta ett avtryck i själva spelvärlden är i sig svårslagen.

Kreativa kreationer finns överallt i spelvärlden.

På sikt ska vi kunna göra egna mmo-spel inom Landmark, med fiender som vi designar och i viss utsträckning även programmerar själva. Stora ord som man gör rätt i att ta med en sund gnutta skepticism, men bilden av en gigantisk sandlåda där vi själva experimenterar med oändliga möjligheter är minst sagt lockande.

Än är det dock en lång väg dit och mycket behöver implementeras innan jag riktigt ska kunna nicka instämmande åt potentialen. Idag är Landmark ett verktyg för att samla material, bygga saker och titta på vad andra har skapat. Varken mer eller mindre. Som ett snyggare men innehållsfattigare #Minecraft. Gillar man den typen av upplevelse kan det absolut vara värt att spana in, men de som vill ha ett mer komplett äventyr med fler saker att ägna sig åt gör bäst i att vänta på fler uppdateringar.

inte min grej men när det bara regnar beta nycklar om man kollar på nätet kunde jag inte låta bli o knycka en och testa iaf. Börja med att man fick knata i säkert 15min för att hitta en plätt att bygga på och kan konstatera damn vad tid man kan få lägga... 08/08 I korthet så är det typ en snygg variant av minecraft i dess beta stadie, fast förjävla ostabilt till den mån att jag gav upp på det för tillfället. Och så vill jag tillägga, sluta göra fula fyrkantiga skithus, det är ju hela poängen med att ha en orden... 07/08 hade varit grymt om det hade funnits single player och om man hade mer än 5 m3 att bygga på yolo 07/08 Kommer sätta mig in lite mer i EQ Next när det börjar närma sig, men är du säker på att det verkligen skulle förstöra ett MMO så mycket? Tänk dig t ex om man kunde få en liten bit land vid något tillfälle i WoW, där man kunde bygga något. Kanske inte... 07/08 i like the sound of this. hoppas på mer info senare 07/08 Läs lite mer om EQ Next så kommer du nog att se en hel del andra fördelar som voxelmotorn ger. Det kommer att gå att bygga saker men inte alls i samma bemärkelse som Landmark. I EQ Next handlar det mer om att genom sammarbete bygga samhällen. Möjligtvis... 06/08 Mnh, kanske är något för de som är intresserade då. Synd att de inte kunde integrera det i EQ Next istället. Att bara kunna ha sönder saker känns så, jag vet inte. Såg klippet där dom hade sönder taket till en underjordisk grotta, vilket säker är kul... 06/08 I EQ Next kommer man att kunna påverka omgivningen (Förstörbar terräng mm.) men inte alls på samma sätt som i Landmark. EQ Next är ju ett rollspel och inte ett byggarspel. Däremot har det som byggs i Landmark en chans att komma med i EQ Next och byggare... 06/08 Ser verkligen fram emot EQ Next men orkar nog inte testa Landmarks. Spelar ArcheAge just nu som jag har fruktansvärt kul i. 06/08 Spelet var kul i en timme. 06/08
Skicka en rättelse