Kan Remedy toppa Alan Wake med science fiction-äventyret som hämtar inspiration från filmer som Inception? FZ tittar närmare på Quantum Break och pratar med Sam Lake.

Framåt eftermiddagen under min sista dag på Gamescom-mässan hade jag lärt mig att inte ta någonting i min planering för givet. I mina papper kunde det till exempel stå “30 minuter hands-on” när det som väntade i pressrummet i själva verket var en sömnig presentation av gammalt material. Så när jag stegade bort mot #Microsofts pressområde och presentationen av #Quantum Break hade jag inte några som helst förväntningar. Därför blev jag väldigt positivt överraskad när självaste Sam Lake slog upp dörren och tog i hand.

Sam Lake är en av de mest framträdande spelutvecklarna från Norden. Han och de andra finländarna hos #Remedy Entertainment gjorde sig ett namn med de två första Max Payne-spelen och kröp sedan i säng med Microsoft för att göra det Twin Peaks-inspirerade Xbox 360-liret #Alan Wake (som senare kom till PC). Men om klassiska skräckberättelser och övernaturliga fenomen stod som förebild den gången är det helt nya inspirationskällor som gäller i det stundande Xbox One-äventyret.

I Remedy-båset togs vi emot av självaste Sam Lake.

– Med Quantum Break inspireras vi av science fiction och historier om tidsresor, berättar Sam Lake och nämner filmen Inception med Leonardo DiCaprio som en av förebilderna.

Quantum Break är sprunget ur det ständigt populära (och numera också en smula uttjatade) scenariot där ett experiment går väldigt fel. När katastrofen är ett faktum sätts själva tiden ur spel, och mitt i kaoset befinner sig Jack Joyce. På grund av detta får han begynnande, övernaturliga förmågor i vad Lake beskriver som en “super hero origin story”. Guld och gröna skogar – om det inte vore för att andra mindre godhjärtade personer också befann sig i området och fick tillgång till förmågorna.

Tv-spel värt namnet

Lake försäkrar att handlingen är tung och betydelsefull, något som förstärks av att spelet även får en tv-serie som följer med på spelskivorna. Inspelningen av showen ska börja när som helst, och det hela fungerar så att man spelar en stund och sedan låser upp ett avsnitt. Spelet följer hjältarna och serien skurkarna, och beroende på valen vi gör i spelet kommer vi få bevittna konsekvenserna i tv-serien. Ett intressant grepp som förhoppningsvis inte går vilse i gimmick-land.

Vår hjälte har all anledning att ta det lugnt – explosionen står still.

Det är dock inte handlingen som står i centrum under denna presentation, utan världspremiären av spelets gameplay. I ett mörkt hamnområde befinner sig meningsmotståndare från det moraliskt tvivelaktiga företaget Monarch, och de gör allt i sin makt för att fylla Jack med kulhål. Jack är i sin tur på väg mot spelets andra huvudperson Beth Wilder och använder sina superhjälteförmågor för att nå henne.

En av de mest effektiva varianterna verkar onekligen vara att stoppa tiden. Då kan Jack pusta ut en stund och sikta ordentligt, ta skydd eller rusa fram och slå motståndaren på käften. En annan förmåga går ut på att undvika inkommande projektiler. Man låser upp nya förmågor och förbättrar dem under äventyrets gång, men de är knutna till manuset. Det går alltså inte att själv styra över vilka krafter som ska låsas upp, eller när man får tillgång till dem.

Föregående Nästa
Inte Remedy som gjort Max Payne 3, utan Rockstar. 25/08 Så länge dom inte avbryter spelandet med en cutscene varje 2-4 minuter som dom gjorde med Max Payne 3 (gav upp efter att det kom en cutscene och sedan fick jag skjuta två skott och så kom det en till cutscene...) så får jag väll testa. Men eftersom jag... 25/08 http://www.reactiongifs.com/r/lkrwtf.gif Och Max Payne 1 och 2, som var Sami Järvis förenade magnus opous! Bakläxa. De finns båda två på Steam, ettan är fullt spelbar med en patchmodd (http://forums.steampowered.com/forums/showthread.php?t=848215) och... 24/08 xbox one säljer inte dåligt, den säljer ungefär som xbox 360 gjorde när den släpptes, ps4 däremot säljer extremt mycket. MS lär hålla hårt i dom flesta exklusiva spelen dom släpper för det är bara det som kan få mer folk att köpa xbone. Kinecten skulle... 23/08 Sa han inte i MS-intervjun att saves kommer att kopplas till en kostnad i spelet så man inte sparar för ofta, typ. Värsta jag vet när det är fasta platser och långt mellan saves. Vissa spel har ju karta där nästa save syns - andra inte. Vill kunna spara... 23/08 Undrar vad skribent Frost gjorde när Max Payne valsade in i spelvärlden med slowmotion och sköt sönder allt i då aldrig skådad detalj.... 23/08 Allting ser jätteintressant ut, förutom den mediokra gameplaysekvens som de visade upp på Gamescom. Förhoppningsvis så är det mer till spelet än det som visades upp vad det gäller gameplay. 23/08 Jag skäms en smula för att erkänna det men den dåliga försäljningen av Xbone-konsoler gör mig glad inombords då det ökar chansen för att spel som Quantum Break kommer till PC sinom tid. Det ser häftigt ut! 23/08
Skicka en rättelse