Med Unity tar Assassin's Creed-serien ett betydande steg mot en fullfjädrad nextgen-upplevelse. PS3 och Xbox 360 står kvar och vinkar sorgset när lönnmördarserien kör raka vägen in i den ljusa framtiden. Eller?

Det allra första intrycket ger en hastig glimt av ett sådant scenario. När en väldigt fransk #Ubisoft-representant ger mig Playstation 4-kontrollen fumlar jag först runt med protagonisten Arno Dorian i folkvimlet på ett torg i Paris. De detaljerade och högupplösta invånarna stimmar och stojar utan att bilduppdateringen sviktar och den första känslan är imponerande. Men jag hinner aldrig djupdyka ner i miljöer, teknik och Assassin's Creed: Unitys mer filmiska egenskaper innan representanten lotsar mig mot en ljusskygg figur i ett hörn. Jag är här för att testa det nya samarbetsläget och accepterar ett uppdrag som leder rakt ner i en kloak.

Med utvecklaren vid min sida smyger jag runt i de mörka och fuktiga miljöerna som inte lämpar sig särskilt väl för att mäta tekniskt muskelkraft. Min vapendragare intygar att det numera är enklare än någonsin att parkour-studsa runt i omgivningarna, men jag kan inte riktigt hålla med honom – jag tycker mest att det känns exakt så som Assassin's Creed brukar kännas, både i spelmekanik och design. Men då har jag inte heller någon större möjlighet att hårdtesta just de klättrande bitarna.

Upp till fyra personer kan begrunda det gamla Paris samtidigt.

Samarbetsläget stod för en del kontrovers under E3-mässan då det framgick att man kan spela fyra samtidigt, men att det trots det helt saknas kvinnlig representation. Ubisoft som i vanliga fall brukar vara inkluderande fick sociala medier-drevet efter sig. En anledning till att det enbart bjuds på korvfest är tydligen för att alla spelar med exakt samma modell, och att det istället är med själva rustningen man sätter sin egen prägel. Kanske inte den bästa av förklaringar för den som tycker den här frågan är viktig, men där har vi i alla fall tankarna bakom designbeslutet.

Rusta för lagstrid

Rustningens många olika delar är inte enbart kosmetiska utan kommer med statistik i kategorierna deadly, resilient, unseen och agile. Det finns mycket att välja på för att knåpa ihop en lönnmördare som både är effektiv och har en personlig stil. Spelar man ofta tillsammans med en och samma vän (eller flera stycken, för den delen) kan det vara klokt att snacka ihop sig och välja inriktningar som kompletterar varandra.

Det hinner inte jag och Ubisoft-representanten göra, men vi utgör ändå ett hyfsat team trots att jag kastas rakt in i hetluften utan uppvärmning. Vi samordnar framryckningar och tar ut patrullerande vakter någorlunda synkroniserat. Eftersom uppdraget är utformat för just två spelare är fienderna utplacerade på ett sådant sätt att det är svårt att klara uppgiften själv, även om jag får berättat för mig att det inte är omöjligt att spela solo.

Med mindre Quake i färgvalet hade det varit lite roligare att titta på den nya grafiken.

Målet just den här gången är att hitta en skattkista och plundra dess innehåll utan att bli upptäckt. Rökbomber, kastknivar och andra verktyg som bör finnas i var lönnmördares verktygsbälte kommer väl till pass när vi tar oss fram till slutdestinationen. Särskilt förmågan att “lyssna” i omgivningen och upptäcka motståndare genom väggar använder jag flitigt.

– Eftersom jag klantade mig och blev upptäckt får jag en mindre del av belöningen, förklarar representanten när vi öppnar kistan.

Jag är ganska säker på att det var jag som strulade till det så han råkade illa ut, men jag motsätter mig inte hans förklaring. Vi klättrar upp på några plattformar och tar oss upp på ett hustak där det cirka 20 minuter långa uppdraget når sitt slut. Det kommer finnas betydligt längre arrangemang än så, sådana som är komplicerade och sträcker sig över en timme i speltid, försäkrar Ubisoft-mannen. Vissa för två spelare, andra för tre eller fyra.

Gentlemannatjuvar i aktion. En länsar diskret kassakistan, en hackar råbiff av motståndarna.

Samtidigt som jag sitter där på hustaket och blickar ut över Paris från förr så försöker jag reda ut mitt splittrade intryck av spelet. Det ser onekligen tjusigt och stämningsfullt ut, precis som det brukar göra i Assassin's Creeds universum. Frågan är hur stort kliv framåt det är tekniskt och spelmässigt, med tanke på exklusiviteten till Xbox One, Playstation 4 och pc. Att härja runt i en mörk kloak är helt klart inte den bästa måttstocken. Första intrycket av samarbetsläget skvallrar dock om en genomarbetad och underhållande tillställning för de som vill ägna sig åt lustmord i goda vänners lag.

Ubisoft säger att det är en kloak! Du kan springa runt fritt med vänner och utforska Paris. Ute i själva världen accepterar ni sedan co-op-uppdragen. Jag vet dock inte om man kan spela två (eller fler) i huvuduppdragen. 27/08 ja regnvatten förlitade man sig mer eller mindre helt på skulle ta hand om kloakmaterialet innan den tiden, och det mesta av det färdades säkert en god bit ovan mark till närmsta sån portal, men jag tror inte dessa heller var dimensionerade att springa... 27/08 Du har delvis rätt. Det system som finns idag är från mitten av 1800-talet och används tills dels även idag. Däremot fanns det "kloaker" för regnvatten och skräp redan innan som sedan användes vidare samtidigt som man sprängde och utvidgade den under... 26/08 Utannonserades inte att man kunde köra hela storyn i co-op? Eller blandar jag ihop det med nått annat spel 26/08 Hm, i artikeln är det i alla fall en bild på en katakomb, du tror inte att det är det han menar med kloak i artikeln? 26/08 fast nu var det ju faktiskt påståenden om kloaker frågan gällde: inte sova i klassrummet! :) 26/08 Tunnelsystemet skapades under romartiden när de bröt kalksten i gångarna. En liten del av systemet började användas som gravplats år 1786. Kan du inte det eller, pffft. Här är källan förresten :P, http://sv.wikipedia.org/wiki/Paris_katakomber 26/08 Jag har alltid föredragit single-player delen men detta verkar vara skojsigt! :) 26/08 började inte Paris kloaksystem byggas nångång mellan 1850-1900? men vem räknar. :) 26/08 Co-Op är ett läge man kan komma åt närsomhelst i världen. Du spelar som Arno i din kampanj och det finns uppdrag som kräver fler spelare. Dem är vad jag förstått sidouppdrag. Jag vet inte riktigt om den har någon påverkan på storyn men det borde gå att... 26/08
Skicka en rättelse