Alla vill utmana DayZ, men få kommer i närheten. Kan Sony lyckas?

Med hunger och törst som livshotande följeslagare står jag i en övergiven villa och rotar igenom lådor i jakt på förnödenheter. Plötsligt hör jag hur någon flåsar bakom mig.
“Lägg dig på sängen, tack”, säger mannen som ställt sig i dörröppningen och blockerar den enda utgången från rummet. I handen håller han en yxa. Jag är obeväpnad och har inget annat val än att göra som han säger, varpå han stönar gillande och slänger en pinne på golvet.
“Nu vill jag att du tar den här pinnen och slår ihjäl mig”. Med viss tvekan börjar jag banka honom i huvudet så blodet sprutar, samtidigt som han med bred rysk brytning vrålar “oh yes baby”. Jag slår och slår tills han faller död på golvet.

Vackra vyer, men snyggare än DayZ?

Den allt mer tätbefolkade “överlevnad bland zombier”-genrens största styrka sitter onekligen i interaktionen med andra spelare – den som ger upphov till de där galna historierna som är så sjuka, spännande och dråpliga att de helt enkelt inte går att återskapa i singleplayer-spel. Den perversa ryssen ovan mötte jag under ett av mina första spelpass i H1Z1, som är Sony Online Entertainments tillskott till genren.

Ett av de stora säljargumenten, som ska skilja H1Z1 från genrekamraterna, är den massiva och bestående världen där spelarna kan snickra ihop egna byggnader. I early access-versionen är inte hela kartan tillgänglig att utforska, men det är ändå inte någon minimal skådeplats för civilisationens undergång. Det finns bland annat många villaområden, en mindre stad och utbredd vildmark att gå vilse i. Och i dessa miljöer duggar möten med andra spelare tätt.

"Gieeef braiiins, graahlg!

Spontana slagsmålskalas bryter ut lite varstans, och så länge du inte har något att förlora är det lika bra att kasta dig in med knytnävarna först. Tråkigt och avdramatiserande enligt de som föredrar mer ödslig zombieapokalyps, men har du liksom jag ganska glest på tålamodsfronten finns det desto mer glädje i upplägget.
Slår du ihjäl någon kanske du kan stjäla en flaska med smutsigt vatten eller några plankor. Dessa går att använda för att skapa nödvändiga saker i crafting-systemet. Det går relativt smärtfritt att binda ihop en pinne med lite tyg för att göra en pilbåge, medan det krävs mer för att bygga en maskin som samlar fukt och förser dig med rent vatten.

Det är meningen att konstruktionen av avancerade prylar ska bli en stor del av upplevelsen på sikt, där folk går ihop och skapar små samhällen där det är enklare att överleva – förutsatt att de kan försvara området från andra spelare. Jag har sett några spelarbyggda hyddor ute i skogarna, men än är spelet lite för ungt och kartan för liten för att vi på allvar ska kunna se hur väl den designfilosofin slår ut. Ambitionen är det dock inget fel på.

Föregående Nästa
Pilbåge simulator, finns inget tristare i ett sånt här spel än att ränna runt med en pilbåge timme efter timme. Dessutom rör sig karaktären riktigt klunky. 25/01 Sony Online Entertainment= det kommer att bli pay-to-win vad de än lovar nu. Räkna med ett nytt "weapons-bundle" med någon månads mellanrum, som du blir tvungen att köpa för att inte bli totalägd av alla som köpt det. Sen så kommer det garanterat att... 20/01 Fixat! Tog lite tid pga sjukdom, semester och jobbresa. 20/01 Grafikinställningarna är buggade tydligen, vet inte om dem har fixat det ännu men här är ett par bilder. Medium: http://cloud-4.steamusercontent.com/ugc/36360895841052181/54448460D989A876B13892A33DD8C9F2B9333B1B/ High: http://cloud-4.steamusercontent.co... 20/01 Har inte provat spelet, men kan inte neka att jag önskar det fanns ett på riktigt bra sånthär spel. Fattar dock inte att folk fortfarande har problem med att fatta att det är early access och i testfas ännu. Börja lipa över att airdrops är pay2win utan... 19/01 Problemet är att spelet är absolut ingenting unikt. Just nu tycker man det är kul pga det är online, zombies, survival, men så var även dayz modden när den kom. Spelet i sig kan säkert leverera, just nu är det rätt dåligt, men jag tycker det är absurt... 19/01 Är detta lika Arkadigt som WarZ eller vad det hette (bytt namn nu) 19/01 På en punkt dominerar SOE och det är kontakt med communityn. De lyssnar och har en riktigt givande dialog med sina fans och kunder på ett sätt som jag personligen aldrig stött på under mina 40+ år. Något dom är sämre på är dock buggstädning och få sina... 19/01 Var en referens till dagens spelutveckling.. Snyggast vinner 19/01 Håller inte med. Hittills har jag haft mycket mindre problem med KoS i H1Z1 än i DayZ. Vad det beror på vet jag inte. Och PvP är ju en av idéerna med själva spelet, men för den som inte gillar det finns PvE-servrar. Så jag ser inte riktigt problemet där... 19/01
Skicka en rättelse