Jag befinner mig på en klippavsats och stormen gör sitt bästa för att göra allt mer än ett par meter bort till en vit gröt. Var det något som rörde sig där framme i yran, eller inbillar jag mig?

Cursed Mountain är ett Wii-exklusivt skräckspel som utvecklas av tyska Deep Silver. När de nyligen gästade den kungliga huvudstaden var vi på plats för att se om underkläderna förblev obesudlade.

Martin Filipp & assistent Esther

Spelet utspelar sig på 80-talet, då bergsklättring var mer teknik än teknik, om du förstår vad jag menar. Det fanns inga gps-navigatorer, mobiltelefoner eller annan högteknologisk utrustning som hjälpmedel. Det var du mot naturen. När din bror Frank försvinner på berget Cholomonzo i Tibet, på jakt efter en buddistisk helgedom vid namn Terma, tvekar du inte en sekund att följa efter i hopp om att hitta honom, helst levande. När du når det övergivna baslägret förstår du dock att något är allvarligt fel och det blir allt tydligare att en förbannelse vilar över området. Snart börjar du också märka av dess effekter då den hindrar själar från att gå över till nirvana och som istället härjar fritt. De tycker inte om främlingar.

Storslagna vyer är vi inte bortskämda med på Wii

Storyn presenteras både genom Erics inre dialoger och genom mellansekvenser som påminner om de ritade panelerna i #Max Payne. Till en början verkar de göra väldigt mycket avbrott i äventyrandet, men Martin Filipp, utvecklare och marknadsföringsansvarig på Deep Silver, säger också att de har valt att göra det så enkelt som möjligt för nybörjare att komma in i spelet, för att sedan trappa upp svårighetsgraden.

Min och många av er läsares största skräck är att den rörelsekänsliga kontrollen ska kännas påtvingad och stympa inlevelsen istället för att göra den mer intim. Jag fick inte hantera wiimoten själv men Filipp försäkrar, och demonstrerar, att du inte behöver ”vifta som en tok” för att klara dig.

Vifta som en tok

Eller var cool i soffan

Visst, när du klättrar i bergen går det snabbare om du efterapar huggande rörelser med ishackorna men om du vill tar du dig ändå framåt på klassiskt styrspaksmanér. Det finns avslutningsattacker som triggas genom att kombinera olika svepande rörelser, som ska representera böner, men de är inte obligatoriska. Utför du dem får du dock en dos av den livsenergi fienden släpper ifrån sig. Styrningen påminner faktiskt mestadels om #Resident Evil 4 eller Zelda där du rör dig med nunchukens pinne och siktar med distansvapen genom att peka med wiimoten. Vanliga slag är kopplade till A-knappen.

Vi fick se en strid mot en återkommande boss, ett flygfä som attackerade dig från luften. Den här gången gällde det att förstöra fyra stycken pelare fulingen tog kraft ifrån samtidigt som vålnader attackerade från flera håll. När väl stolparna var oskadliggjorda flydde bossen fältet.

Den fula typen är en återkommande boss. Han bakom skäggot alltså

Intrycket jag får är också att Links äventyr nog har inspirerat en smula. Du rör dig fritt i relativt öppna miljöer där du måste upptäcka vissa saker för att ta dig vidare. En fin detalj är att du hela tiden kan se berget och ditt mål i bakgrunden och även blicka bakåt (nedåt) när du påbörjat klättringen. Huruvida det når upp i samma kvalitéer som den grönklädda pojkvaskern återstår att se när vi själva får bestiga Cholomonzo, men Cursed Mountain känns lovande. Det släpps först i höst men vi har blivit lovade att få en mer ingående titt under sommaren.

Jag ska nog skaffa mig detta spelet tror jag!! Det verkar spännande, och det är ju en ny upplevelse att få spela ett sånt spel på just Wii, som har annorlunda kontroller och skiljer sig en del ifrån PS och Xbox! Men det är värt att prova! 12/09 Inget emot skräck till wii men wii har alltid i mina ögon varit något som aldrig uppfyllt något. Wii är en undermåttlig konsol som bara säljs som en billigare variant av underhållning (detta kan ju iofs vara bra). Att hålla på att vifta och sikta med... 03/07 Wii gillar vi inte, skulle varit till PC, verkar intressant... 01/07 är vi inte alla det? :P Schysst behöver mer skräcklir, och då jag ändå har ett Wii hemma som jag sällan använder om jag inte är sugen på lite resident evil nostalgi så kanske det är dags som någon ovanför sa, damma av konsolen :) 30/06 jag är en finnig nörd 29/06 Tycker du låter väldigt negativ angående Wii'n, grafiken är inte allt, även om styrsystemet inte är så perfekt heller, men varför ska man inte släppa skräckspel till den? Annars tror jag Cursed Mountain kan vara ett möjligt köp, vill ha lite skräck på... 29/06 Har inte varit imponerad alls av filmer jag sett från spelet iaf, sett riktigt dåligt ut. Inte läskigt alls. Kanske blir bättre när man spelar det, men jag tänker inte stöda skräck på Wii bara för att de försöker. Fatal Frame 4 verkar mer intressant då... 29/06 Jag håller med Javas. Att vifta som en tok var kul i början med Wii. Men man har tröttnat på den gimmicken nu. Grafiken är inte i världsklass heller direlt. =) Mer skräck till PS3 tack :) 29/06 Kanske blir ett köp i en distant future om FZ gillar spelet. Tycker dom borde utvecklat en version till någon annan konsol också då jag inte gillar Wii särskilt mycket 29/06 Det ser riktigt bra ut på bilderna man får hoppas att det blir bra så att man kan damma av sitt Wii 29/06
Skicka en rättelse