Mötet mellan två av spelvärldens mest krigiska varumärken är precis så spektakulärt vi väntat oss. Tobias såg Creative Assemblys demonstration av stridsläget under årets E3 och återvände hem mer än lite imponerad.

Varje dag i snart tio år har jag slängt trånande blickar mot min bokhylla. Bredvid mina statyetter från samlarutgåvan av #Medieval II: Total War står en ensam black orc, den enda Warhammer-figur jag målat klart, som en konstant påminnelse om vad jag inte sällan kallat världens bästa kombination. Men hur vackert mitt hantverk än är räcker det inte till längre, för jag har sett [i]#Total War: Warhammer[/i"] i verkligheten.

Jag får väl erkänna att det ser en aning bättre ut än lill-Tobias första och enda Warhammer-figur. Bredvid Kejsare Karl Franz fjäderbeprydda hjälm och skimrande rustning ser en femtonårings osäkra penseldrag inte mycket ut för världen. Imperiets demigryph-ryttare, spjutmän, musketerare och trollkarlar ser bättre ut än i mina vildaste drömmar, och i #Creative Assemblys demo-rum på E3 skrattar jag smått för mig själv. Total War: Warhammer verkar mer troget Warhammers värld än deras gamla spel någonsin varit verkligheten.

Hur många tusen kronor hade dessa miniatyrer kostat, tro?

På andra sidan av det för Warhammer Fantasy-fantaster välkända Black Fire Pass står ett hav av greenskins. Orcer, goblins och horder av mer eller mindre frivilligt medtagna varelser, stora som små. Kameran, styrd av Creative Assemblys Simon Mann, skakar i takt med en jättes klumpiga fotsteg, och en väldig arachnarok-spindel tornar upp sig i bakgrunden. Det sticker till i mitt hjärta när en trupp black orcs springer förbi, tätt följda av deras ledare Grimgor Ironhide och hans livvakter ”da immortulz”.

Varken mina ögon eller min anteckningshand lyckas hänga med i den efterföljande striden. Medan vingklädda goblins katapulteras in över imperiestyrkorna och spjutmän spetsas av jättespindlar strider Karl Franz och hans grip mot Grimgor och hans wyvern (som tydligen kallas lindorm på svenska) i luften ovanför. En shaman frammanar ”The Foot of Gork” från himlen till de nu platta musketerarnas stora sorg, och en imperietrollkarl replikerar med en iskomet.

Föregående Nästa
Vill spela dark elves som var den ras jag spelade back in the day. Får damma av Dark Elvesboken och plugga lite historia igen =) Extremt taggad! 29/07 åhh en hord av snottlings =) 29/07 Hur gör man då när man spelar det riktiga brädspelet? Utesluter varje Lizardmen-spelare för att det vore ologiskt? Det måste inte finnas en logisk anledning för att två faktioner skulle mötas Detta är inget rollspel. (Om det inte är story mode förstås)... 28/07 I beg to differ, dear sir. Chaos är indeed en faktion, där de summerar alla som dyrkar kaos gudarna, vilken de nu än väljer. Tzeentch dyrkare syns till och med i introfilmen ;) 27/07 Såg en intervju utförd av Angry Joe (tror jag det var) med en av developerna. Där berättade han att Varje expansion kommer funka som en standalone (kan köra en utan att behöva nåt annat), men för varje ny expansion på det första, blir världen större (så... 27/07 Hmm... Älskar gamla warhammer "old world" men även om jag inte är övertygad om "age of sigmar" figurspelet så skulle den nya warhammer eran göra sig riktigt bra på dator. 27/07 CHAOS DWARFS! Kom igen BigHats! 27/07 Man använder väl de raserna som de flesta kan relatera till. Ett spel med enbart furrie-raser hade knappast slagit i mina ögon iaf. Alla har sina favoriter och de hade varit svårt att ge 10 raser rättvisa och balans utan flera år av utvecklingstid. Ser... 27/07 Khemri vs ogre kingdoms? Jag tror dock fyra lag blir mer än nog. Dom är ju asymmetriska. Ingen klagar på att Starcraft bara har tre sidor för de är så olika. 27/07 Äsch, de är betydligt mer intressanta än raserna du rabblar, undantaget Skaven, kanske. Det är ju även därför de är så pass välanvända. Nu är jag dock inget Warhammer-fan, så för mig kvittar det om en ras är "överanvänd" sen tidigare eller inte. 27/07
Skicka en rättelse