Ibland är summan mer än sina delar, men det hjälper om delarna är kreativa, fyndiga och rymmer stor potential att bli höstens stora strategiska överraskning.

Du har förmodligen aldrig hört talas om #Hard West. Jag hade ingen koll alls när jag träffade lead designern Kacper Szymczak för att ta en titt på hans kommande westernstrategi. Numera är jag övertygad om att Hard West har potential att bli en av höstens stora överraskningar.

Utbudet av kvalitativ omgångsbaserad strategi har gått från noll till hundra på bara några år. Mycket tack vare #Firaxis fenomenala reboot av #Xcom och #Stoics finstämda #The Banner Saga. De här spelen har haft sina innovationer, men i mångt och mycket har deras framgång vilat på extremt slipade varianter av klassiska mallar. Hard West, däremot, tycks bubbla över av kreativa inslag och fyndiga innovationer.

Western blir lite vildare med demoner och annat sattyg.

Grundstommen är dock ett klassiskt omgångsbaserat strategispel, fast med westerntema. Allt kryddat med lite övernaturliga inslag som demoner och karaktärer med specialförmågor som till exempel synskhet. Liksom Banner Saga ligger berättelsen i fokus i Hard West. Alla karaktärer har personligheter, bakgrunder, styrkor, svagheter och motivationer, vilket borgar för svåra stunder om du gör bort dig så att din favorit dör. Den som skadats svårt men överlever hårdnas dock (som titeln antyder). Det som inte dödar dig gör dig starkare, som bekant.

Unika mekaniker

Spelet är uppdelat i scenarier, där varje scenario har en egen världskarta att utforska. Bland annat får du spela en expedition till Sydamerika på jakt efter en mytisk guldstad. Olika scenarier har olika unika mekaniker att lära sig och leka med.

Du kommer också behöva ta svåra beslut med jämna mellanrum. Både spelmekaniska (viktiga karaktärer orkar inte hur mycket som helst så du måste använda dem klokt) och moraliska. Vid ett tillfälle får du till exempel chansen att befria en brottsling ur fängelset. Om du gör det får du en till kraftfull karaktär vid din sida – kruxet är bara att han råkar vara ett labilt psyko som när som helst kan balla ur. Vill du verkligen ha oskyldiga liv på ditt samvete genom att släppa ut en våldsbrottsling ur finkan? Om du stöter på en död kropp kan du välja att loota den, men i Hard Wests värld betyder det otur. Är du skrockfull eller tar du chansen? Du kan också bland annat förgifta brunnar eller ruinera städers ekonomi om du är lagd åt det hållet.

Ett klassiskt perspektiv på tillvaron.

Att låta dig som spelare upptäcka världens mytologi och dess invånare och själv bestämma hur du vill förhålla dig till allt är ett potentiellt bra sätt att skapa inlevelse och närhet till det som sker på skärmen.

Även taktiskt finns gott om smarta små lösningar. Bland annat kan du om du är uppmärksam avgöra var karaktärer gömmer sig baserat på deras skuggor. Vissa karaktärer kan också skjuta runt hörn genom att rikoschetta kulor mot metallföremål, vilket bör kunna bidra till ett ”utanför boxen”-tänk rent strategiskt. Jag gillar också detaljen att du måste skjuta ner brevduvor för att förhindra fienden från att kalla in förstärkningar. Lägg till detta att du kan använda och påverka miljöer för att få fördelar (vält ett bord eller öppna ett brunnslock för skydd).

Det ska också finnas gott om olika uppdragstyper. Bland annat kan du så klart råna banker. Det fungerar lite likartat som i det underhållande kriminalspelet #The Masterplan (som vi recenserade tidigare i år) där du måste hålla koll på och hota folk så att de inte larmar och helvetet bryter lös. Ju tyngre beväpnad din karaktär är, desto bättre är han/hon på att hota – men å andra sidan drar den karaktären lättare på sig misstankar i planeringsfasen.

Koncepbilden visar principen med att studsa skott mot metallföremål.

Förhoppningsvis förstår du nu varför Hard West seglat upp på min radar som ett av höstens mest lovande strategispel. Det här kan bli en alldeles sanslös spelhöst för oss som är fans av omgångsbaserad strategi, med #Xcom 2, #Banner Saga 2, ett nytt #Fire Emblem, #Bedlam och flera andra – men även i den hårda konkurrensen sticker Hard West ut.

Det finns en genuin vilja hos Kacper Szymczak och hans team att faktiskt skapa något unikt och innovativt i Hard West, och om det blir så bra som det har potential att vara så är det bara att hoppas att fler upptäcker det.

Instant buy för mig när det släpps :) 09/09 Apropå western så skulle jag gärna se ett spel baserat på Joe Lansdales makalöst absurda novell "The Steam Man of The Prairie and The Dark Rider Get Down". Den som läst den förstår varför. 09/09 Där håller jag med dig. Jag menar med parametrarna. Fast det har ju inget med att göra att man föredrar fiktion eller realism. En fiktiv värld med, ja säg magi. Kan ju vara logisk och därmed bidra till att hålla uppe inlevelsen. De berättelserna som är... 08/09 Detta är ett icke-problem till att börja med. All fiktion har utrymme för utforskning av samtliga teman. Det är skillnad på realism och realism - bra fiktion, oavsett hur verklighetsförankrat (det är faktiskt helt oviktigt) kommer även med förmågan att... 08/09 Det blir lite som med spel som har magi och ekonomi i ett och samma, tex Skyrim. Å ena sidan kan man trolla fram grejer och utföra arbete på det sättet, å andra sidan är ekonomin medeltida manuell, där oxar krävs för att mala vete, hästtransporter etc... 07/09 Nu när XCOM 2 blev uppskjutet så blev det här spelet mycket intressant. 07/09 varför om man får fråga? allting är ju fiktivt i vilket fall, spela roll om det är demoner etc? det är lika roligt som vilken "vanlig" western 07/09 Jag håller inte med dig. 05/09 Visserligen, men det är svårt att leva in sig i. Trovärdiga stories med "verkliga öden" är mer medryckande/engagerande. 05/09 Just kombinationen av vilda västern + tex demoner är intressant i sig själv. Det är en kombination som inte många har utforskat i vidspredd utriktning direkt. 05/09
Skicka en rättelse