En finurlig retrofuturistisk dystopi som inte räds att tänka lite utanför boxen och kräva detsamma av spelarna. Låt paranoian flöda.

Jag snubblade över #We Happy Few lite av en händelse, faktiskt. Efter #Microsofts konferens dagen före Gamescom fick vi gå runt och testa en del kommande Xbox-titlar i en supersvettig lokal. De flesta flockades kring #Dark Souls 3, men min blick drogs direkt till ett märkvärdigt science fiction-spel.

We Happy Few har nämligen en väldigt direkt och distinkt estetik som verkligen pockar på uppmärksamhet och väcker nyfikenheten. Dels den retrofuturistiska miljödesignen, men kanske framför allt de ansiktsmålade, hysteriskt obehagliga invånarna i fiktiva brittiska staden Wellington Wells.

Det jobbas hårt på designen.

Rent konkret är det ett roguelike-aktigt överlevnadsspel i förstaperson där det gäller att fly från stadens förtryck, men det döljer sig också gott om intressanta inslag under ytan.

En sjukt oskön värld

Det finns gott om influenser i We Happy Few, från #Bioshock-doftande retroestetik, till A Clockwork Orange-tematik. Men allra mest kommer jag att tänka på Aldous Huxleys science fiction-klassiker Du sköna nya värld (Brave New World).

I Huxleys framtidsvision har det mänskliga samhället designats ner på minsta nivå. Människor förökar sig inte längre genom sex, utan framställs genetiskt. Varje person tilldelas en roll i livet redan innan de fötts, och designas för att passa in i, och trivas i, sin roll perfekt. Hierarkin är alltså direkt genetiskt implementerad, vilket gör uppror väldigt avlägset. Men för att ytterligare hålla befolkningen i schack finns även drogen Soma som alla tar för att hålla ångesten borta. Drogen biter dock inte på alla, och de som vägrar finna sig i samhällssystemet deporteras till särskilda reservat för ”vildar”.

"En mjölk plus, tack.

Vad har nu detta med We Happy Few att göra? Även i Wellington Wells tar alla invånare en drog för att hålla det påklistrade leendet intakt, och de som vägrar ta den kallas för ”downers” (deppskallar, typ) och förpassas till en nedgången slum, där de lever sina deprimerade, nedbrutna liv utstötta från gemenskapen.

Den där gemenskapen är kanske inte mycket att stå efter, dock. Den obehagligt hurtige och olycksbådande Uncle Jack styr staden med järnhand. Ett benhårt angiverisystem sätter åt alla som inte rättar sig i ledet, och hela tiden dyker han upp på stadens skärmar för att delge sin syn på existensen.

Det här är inte en skön värld. Inte alls.

Föregående Nästa
Jag har inte hört om spelet sedan tidigare heller. 21/09 Jag hade aldrig hört om spelet innan, måste ha struntat i att kolla på klippen som länkats tidigare. Tack för förhandstitten! Vad som är gamla nyheter för vissa är fräsha nyheter för andra. 20/09 För mig var detta en nyhet då jag inte läst om det någon annanstans tidigare =) 20/09 FZ har uppdaterat oss och länkat klipp om det här spelet sedan ett halvår tillbaka. Varför gnäller du förresten om att FZ inte skriver om material som du uppenbarligen redan har sett? En förhandstitt på ett kickstarterprojekt under utveckling blir ju... 20/09 Gamla nyheter är inte nyheter. En bra spelsida hade gjort förhandstitten för flera månader sen, istället för att vara sist på bollen. Och angående utvecklingen: Tror du att det är stor skillnad på spelet som det var i juni och som det är idag? Knappast. 20/09 Men vad har det för betydelse? Tror du spelet står stilla i utvecklingen? Tror du att FZ:s läsare redan läst/sett andra förhandstittar som gör den här överflödig? Förstår inte resonemanget ö.h.t. 20/09 Sent ute eftersom andra gjort förhandstittar för flera månader sen. 20/09 Jag trodde att det här spelet var släppt sedan länge. 20/09 Hur kan man vara sent ute med en förhandstitt när spelet inte släpps förrän om mer än ett halvår? Inte heller kollar vi alla på "let's plays". 20/09 Lite sent ute? Funnits massa "förhandstittar" i form av let's plays på Youtube i flera månader. 20/09
Skicka en rättelse