Ubisofts kommande taktikshooter är lovande, javisst, men den hade kunnat vara så mycket mer. Efter massvis med timmar i spelet reder vi ut vad.

Jag är ingen känslolös förhandstittsmaskin. Jag har våndats länge och väl över avsaknaden av singleplayerkampanj (eller en kooperativ dito för den delen) i #Tom Clancy's Rainbow Six: Siege, precis som ni andra. Men den senaste veckan har jag våndats lite extra - jag fick nämligen under ett besök i London prova på de uppdrag Ubisoft utlovat istället för en kampanj, och om det inte varit för multiplayermatcherna senare under besöket hade jag återvänt hem en julklappsönskning fattigare.

Det lokala lunchstället serverade surkål - försiktighetsåtgärderna var befogade

Situations, som de kallas, är precis vad Ubisofts mer reserverade utlåtanden framställt dem som. Träningsuppdrag mer eller mindre, där du tilldelas en av spelets tjugo klasser, så kallade "Operators", och i stort sett utför samma uppdrag som annars finns tillgängliga i multiplayerdelen fast själv. Varje bana (det fanns under mitt besök fem tillgängliga) är kopplad till ett visst mål och en viss operator. I uppdraget Heavily Fortified, till exempel, skulle jag som Thatcher ta mig in i en välbefäst vintervilla och ta hjälp av mina EMP-granater för att oskadliggöra sprängladdningar och till slut fly därifrån med gisslan. I ett annat uppdrag skulle jag försvara min egen gisslan i en strippklubb, och i ännu ett fick jag som mål att oskadliggöra samtliga terrorister ombord på det från alfan bekanta flygplanet.

De var helt enkelt inget mer än förenklade multiplayeratcher, förmodligen utmärkta för de som vill lära sig spelet utan den prestationsångest som följer med socialt spelande men knappast något som kommer locka de som redan lärt sig grunderna. Det är - hör och häpna - inte lika kul att spela ett onlinespel med samarbetsfokus ensam.

En sekund senare hade killen till vänster ett extra rövhål

Som tur är var det inte det enda Ubisoft valt att visa upp, utan jag fick även uppleva betaversionen av spelet (som ju tills för ett par veckor sedan var tillgänglig för de lyckliga som blivit inbjudna) på ett par av de nya banorna som fanns med i nämnda Situations. Vi delades upp i lag efter ungefärlig nationalitet (nordborna var så fåtaliga att jag, en finsk och en dansk fick sällskap av två tyskar, varav endast en talade engelska) och möttes i matcher fem mot fem. Det är som bekant här Rainbow Six: Siege är som allra bäst, men ju fler timmar jag lade ner i betan och ju fler evenemang jag besökt desto mer uppenbara har dess brister blivit.

Föregående Nästa
Gillar spelet men kommer undvika pga av brist på community hostade servrar. Spela massor under betan, och kan säga att pistolerna måste nerfas rejält, nått är off med netcoden. Väldigt många hade hög ping. Jag brukar pinga 20-30 mot tyska/franska servra... 23/10 det kändes så rent portat att jag bara testade i några minuter innan jag lade ner skiten 23/10 =) 22/10 Trodde det skulle bli jävligt ballt. Men efter betan är jag något tveksam. Kändes som man väntade på att få spela mer än man spelade. Jag kan köpa att tempot i själva spelandet är långsamt, men långa laddningstider och långa väntetider är något som inte... 22/10 Man kan ju bara hoppas UBISOFT läser din förhandstitt! För att med så "små" medel, förbättra spelet så mycket, vore det ju dumt om de inte korrigerade det. bra skrivet och bra analys! 22/10 Jag hade enormt kul i betan på Rainbow 6 Siege. Bara ett "problem" för min del och det är att Star Wars Battlefront kommer ut strax innan Rainbow 6 Siege släpps. Köra 2 multiplayer spel är lite väl tidskrävande. :p 22/10 Gillade klassiska terrorist hunt. Blir nog ett köp för bara det! 21/10 Håller med till fullo 21/10 Welcome to the future - where less is more! :D 21/10 Första spel på länge där jag har lite positiva vibbar kring matchspel. Små kartor med korta matcher. Perfekt upplägg. Spelarna kommer skapa förutsättningarna om bara spelet ger dem möjlighet. Inte sen CoD4 har jag känt lite hype för att igen söka matche... 21/10
Skicka en rättelse