Blizzard ger sig in på den överbefolkade shooter-scenen och resultatet ser lovande ut.

#Overwatch är ett väldigt speciellt spel för Blizzard på flera sätt. Dels är det första gången de gör ett spel i ett nytt universum - alltså något som inte är Diablo, Starcraft eller Warcraft - på 18 år och dels är det första gången de tar sig an fps-genren. Just vad spelet ska klassas som är något som diskuterats flitigt på förhand. Är det ett MOBA eller är det ett FPS? Om man frågar Blizzard så är det varken eller. De själva kallar Overwatch för en lagbaserad shooter, men om man någon gång spelat spel som #Dota 2 eller Blizzards egna #Heroes of the Storm är det svårt att inte dra paralleller till dem.

Spelet kan bäst beskrivas som att Blizzard tagit valfritt MOBA och #Team Fortress 2, tryckt ner dem i en mixer och ut kom Overwatch. Från MOBA-spelen har de tagit konceptet med unika hjältar, total 21 stycken, som utrustats med två-tre vanliga förmågor samt en ultimate, en starkare förmåga som inte kan användas lika ofta. Detta tillsammans med ett förstapersonsperspektiv och möjligheten att byta hjälte under matchens gång, à la Team Fortress 2, skapar en ganska unik spelupplevelse.

Just karaktärerna, eller hjältarna som de kallas i spelet, är en av de stora styrkorna. Alla hjältar känns unika, med sin egen bakgrundshistoria och vitt skilda förmågor. Det är lätt att fästa sig vid specifika karaktärer då de, precis som klasserna i Team Fortress 2, har olika personligheter och vissa har även utmejslats ytterligare med kortfilmer, serietidningar och liknande skapade av Blizzard.

Det är rentav roligt att prova nya karaktärer, just eftersom att de är så olika och det blir lite som att lära sig spelet på nytt. På några sekunder kan man gå från att spela en stor gorilla som kastar ut sköldar, till en robot vars ultimata förmåga är att transformera sig till en pansarvagn som kan köra runt på slagfältet.

Lite dubstep har väl aldrig skadat någon. Eller?

En av mina favoriter under spelsessionen blev Lúcio, en av fyra support-karaktärer. Lúcio är en DJ från Brasilien vars förmågor alla kretsar kring ljud och musik, och som genom ett enkelt knapptryck kan växla mellan att ge medspelarna liv och att göra dem snabbare. Eftersom att hela hans koncept kretsar kring ljud ändrar även detta musiken i spelet, vilket är en rolig detalj.

Att göra dessa växlingar i stridens hetta fungerar oväntat bra på konsol och det är en behaglig upplevelse att spela. Jag som tidigare testat pc-versionen kom in i det utan större problem och kontrollschemat kändes till stor del naturligt. Flera karaktärer har koncept som kretsar kring precision, där huvudskott gör mer skada och liknande, och även de fungerar bra att spela. Här finns även ett sedvanligt auto-aim-system på plats för att hjälpa ytterligare med siktandet, något som stjälpte mer än det hjälpte i mitt fall.

Overwatch är, som tidigare nämnt, ett lagbaserat skjutarspel och själva spelet består av fyra stycken spellägen - escort, assault, hybrid och control. Blizzard har valt att inte återuppfinna hjulet när det kommer till dessa, utan de använder sig istället av beprövade och välkända koncept. Det spelläge jag fick testa var control, ett king of the hill-liknande läge där ena laget ska beskydda specifika punkter medan motståndarna ska ta över dem.

Colours galore! Overwatch har en väldigt distinkt och färggrann grafisk stil

Trots att jag inte pratade med mina medspelare var det lätt att samarbeta, och Overwatch förenklar mycket genom att i karaktärsvalskärmen uppmärksamma spelarna på vad som saknas eller vad det finns för mycket av i laget. Utöver detta finns det stöd för röstkommunikation och olika typer av kommandon, som till exempel att kalla på hjälp eller att tacka medspelare. Den sistnämnda fungerar betydligt sämre på konsol och det händer ofta att jag väljer fel kommando. Detta är ingen stor grej, men ändå något som kan vara viktigt när man spelar med folk över internet.

Överlag flyter spelet på bra och det är en rolig spelupplevelse som för tankarna till Team Fortress 2:s glansdagar. Den stängda betan på PC verkar har gjort att Blizzard kunnat åtgärda de flesta buggar och problem, och de kommer även köra en öppen beta i början av maj. Så här på förhand ser det lovande ut, och med rätt lagkamrater har Overwatch all potential att bli en av årets roligaste multiplayerupplevelser även på konsol.

Skicka en rättelse