Efter avslöjandet av Battlefield 1 pratade vi om riskerna att dela upp spelarskaren och det finns egentligen bara en lösning.

Harlem Hellfighters. Bara namnet låter som något Quentin Tarantino skulle kunna basera en film på. Detta regemente, som till största delen bestod av afroamerikaner, skapade sig snabbt ett rykte om sig att vara hänsynslösa soldater som aldrig togs tillfånga eller förlorade ett värn. Nu frontar de #Battlefield 1, svenska Dices kanske modigaste spel hittills.

Samtidigt vågar Dice inte riktigt lita på oss journalister när Battlefield 1 ska visas upp för första gången. Ett nio sidor tjockt avtal ska skrivas under med namn, adress och ålder. Den där QR-koden, i kombination med legitimation (med foto!), som var så viktig inför eventet behövde jag dock aldrig ta upp ur fickan. När jag ska prata med Robert Sammelin, senior concept artist på Dice, får vi inte prata svenska – PR-personen intill måste kunna lyssna av samtalet. När jag skämtar att jag helt enkelt får översätta svaren dåligt skrattar de stelt.

Say COD again, I dare you, I double dare you!

Sammelin, som verkar vara en väldigt talangfull och trevlig prick i stort, svarar på frågorna med antingen inövade repliker eller att just de detaljerna ska avslöjas vid ett senare tillfälle. Såsom hur fordonsklasser fungerar, om spelet stöder DirectX 12 och vilka historiska slag vi kan hoppas få spela. Det är en ganska vanlig jargong i sådana här sammanhang. Det blir intressant först när vi pratar om faran med att släppa banor med en prislapp, jag återkommer till det lite senare.

Först vill jag utveckla mitt påstående att Battlefield 1 är modigt. Första världskriget kom förvisso på andraplats när vi ställde frågan om när ni läsare ville att nästa Battlefield skulle utspela sig. Men uppföljaren ett par decennier senare var mer än fyra gånger så populär. Och det förstår vi. Andra världskriget, särskilt när Battlefield 1942 släpptes, har ett betydligt större momentum med oräkneliga filmer, tv-serier och böcker. Vi kan allt om Kursk, Normandie och de andra krigsskådeplatserna. Hur många av er kan nämna fem stycken slag på 1910-talet?

Föregående Nästa
Nu har jag inte spelat de du nämner så kan inte uttala mig om just dessa. Har dock spelat en del Planetside 2 som är okej. Men allt för ofta blir det en stor zerg mot näst intill tomma baser och balansen på antalet spelare på flera servrar är ofta ett... 10/05 Jag anser att det är många spel som har gjort 64+mp bra heroes & generals, planetside mm. 10/05 Sammanfattar tråden: Buhu, företag vill tjäna pengar och inte ge oss allt gratis, buhu, gnäll, gnäll. 09/05 Jag visste det! Luftskepp! 09/05 Giriga äckel EA och DICE kan suga. 08/05 Å så var cirkusen igång igen. Dryga jävlar som marknadsför sin, som vanligt, iq-befriade produkt, där de dummat ner hela konceptet. Man önskar ju att de skulle våga återinföra grejerna som en gång utgjorde storheten i deras spel. Man märker ju vartåt... 08/05 Det jag räknat som expansion är bad company 2 vietnam...dice sista expansion. 2-3 kartor är dlc skräp med kanske 1 vapen och fordon. Saknar patch tiden där man fick gratis kartor m.m. i patchar sen nån matig expansion på det :-) 08/05 Men hela poängen var ju att om man redan har en massa assets är det enklare att fortsätta bygga. Vem har sagt att man måste spendera enorma resurser på att lägga till unika assets i varje bana? Har du hört talas om De_dust2? Mycket snack också om kvalit... 08/05 Det är det en del som redan gör. Problematiken är att om det fortfarande finns sådana som av olika anledningar köper Season Pass, DLC osv och de är tillräckligt många så förstör det för oss som inte köper. Enda sättet att påverka, utöver att inte köpa,... 08/05 Det är precis det jag gör. Inte köpt någon DICE produkt på ett tag nu. 08/05
Skicka en rättelse