Bättre strider, smidigare samtal och inga jäkla påtvingade boss-fighter.

När FZ åkte till London i slutet av fjolåret för att testa ett tidigt #Deus Ex: Mankind Divided var det inte uteslutande med positiva intryck vi kom hem. En myriad av buggar och en lite väl dyster design var de största orosmomenten. Förra veckan blev vi inbjudna till en ny pressvisning av spelet, den här gången i Stockholm. Vad vi fick spela var dels en finslipad version av vad vi sett tidigare, men också en version som utökats i omfång.

Berättelsen i 2011 års #Deus Ex: Human Revolution handlade huvudsakligen om existentialism, vad det innebär att vara människa. Motsättningar mellan människor med och utan cybernetiska implantat var där en del i en övergripande handling, men i Mankind Divided står denna konflikt i upplevelsens kärna. Två år efter händelserna i Human Revolution har de båda lägren segregerats där modifierade människor (kallade augs) behandlas som samhällets utstötta.

En mekanisk apartheid-situation står i centrum för handlingen i Deus Ex: Makind Divided.

Denna särbehandling är tungt inspirerad av Sydafrikas apartheid-period, vilket i spelet uttrycks bland annat genom att modifierade människor inte är välkomna i vissa lokaler, tvingas använda separata ingångar, möts av aggression på gatorna och så vidare. Detta påverkar hur du tar dig an uppdrag och sidouppdrag. Poliser och andra karaktärer som är negativt inställda till modifierade människor kommer inte vilja hjälpa till, och spelaren får då välja hur situationen ska hanteras. Du kan välja att ta till våld, övertyga personen om din sociala förmåga är på en tillräckligt hög nivå eller helt enkelt använda miljöerna för att ta dig runt problemet.

Just nivådesignen har uppgraderats ett steg från föregångaren. Även om den i Human Revolution lät dig klättra i stegar och spatsera på hustak var navigeringen av miljöerna mestadels stöpt i traditionella principer. Mankind Divided bygger på en mer vertikal struktur med olika nivåer på höjden. Detta kompletteras av en mer flexibel och snabbrörlig spelmekanik. Den vertikala strukturen utnyttjas genom att du nu kan hoppa och ta tag i kanter för att sedan klättra upp på en höjd ovanför dig.

Att skjuta sig fram i Human Revolution fungerade inte lika smidigt som att smyga, något som har åtgärdats i Mankind Divided.

De nya augmenteringsförmågorna som du kan aktivera ökar på rörligheten än mer, där förmågan Icarus Dash låter dig teleportera snabbt till en punkt i din omgivning. Aug-förmågor kan dessutom kombineras, exempelvis kan du kombinera teleporteringen med smygförmågan för att skapa en snabbrörlig och svårupptäckt lönnmördare. Även kontrollen av hur du förflyttar dig från skydd till skydd i miljöerna har blivit smidigare. Tillsammans gör alla dessa justeringar att spelmekaniken fungerar betydligt bättre för den som vill ta sig an upplevelsen som en actionrökare.

Föregående Nästa
Skicka en rättelse