En månad. Längre behöver du inte vänta innan Bioware startar om Mass Effect-serien. Under tiden läser du våra första intryck, för vi har spelat.

Första valet: Sara eller Scott Ryder. Gänget på EA-kontoret i Stockholm har redan förberett noga utvalda sparfiler för dagens testslinga (lagom action, lite story), där varje givetvis finns i två versioner – en med huvudkaraktär av respektive kön. Jag slår till på Sara, vilket i standardversion visar sig innebära att en mörkhårig kvinna med blåa ögon vaknar upp på arken Hyperion. Traditionellt.

En rejäl karaktärsskapare utlovas dock, även om den inte hinns med för dagen. Allt från hud- och hårfärg till ansiktsdrag, tatueringar, behåring och annat ska kunna styras. Resultatet påverkar inte bara huvudpersonen Ryder, utan valen ligger även till grund för utseendet hos andra, besläktade, karaktärer i spelet.

Säg hej till Sara Ryder.

Ryder i allmänhet är en frisk fläkt på många sätt. Jag gillar omgående karaktären, både i kvinnlig och manlig form. Det bjuds på lagom dos humor och avslappnad syn på livet i allmänhet. Även röstskådespelarna fungerar. Jag hade svårt för både tråk-Shepard signerad Mark Meer och alltid arg-Shepard signerad Jennifer Hale, men här är det inget direkt som skaver. Lovande.

Snyggt blir det också. Senaste versionen av spelmotorn Frostbite får spänna musklerna ordentligt, inte bara när min Sara Ryder syns i närbild utan under hela spelsekvensen. Detaljnivån är hög och ljuseffekterna maffiga, precis som i tekniska kusinen Battlefield 1. Samtidigt är flytet utmärkt, där testdatorn med Geforce GTX 1080 under huven hostar upp ett jämnt bildflöde.

Med introduktionen avklarad sätter jag fötterna på marken. Svävande berg, lysande svampar och märkliga grottor ger vibbar av No Man's Sky – fast med faktiskt innehåll, då. Dags att sätta igång, att ta de första nervösa stegen in i en ny spelvärld. Jag vill att det här ska vara bra, samtidigt som jag inte riktigt vågar hoppas. Lite som när George Lucas började prata om nya Star Wars-filmer i mitten på 90-talet, och vi vet ju alla hur det gick.

Arga leken visade sig vara intergalaktisk.

Bakom nostalgins rosa skimmer vill jag nämligen bestämt hävda att första Mass Effect i det närmaste är perfekt. Efter en helg nedgrottad i ursprungstiteln från 2007 spricker dock bubblan (som den så ofta gör), och hjärnans mer rationella delar ser rätt många brister. Vissa av dessa blir smärtsamt tydliga i kontrast till Mass Effect: Andromeda, inte minst striderna och hur Shepard rör sig.

Även om trilogin utvecklades till Mass Effect 3 handlar det fortfarande om rätt påtaglig styltighet. Andromeda, däremot, bjuder redan från första eldstriden på dynamik och tempo, där speciellt jump jet-motorn på Ryders rygg snabbt blir en favorit. Invänjningsperioden är cirka 30 sekunder, efter det skuttar jag runt mellan stenar som det naturligaste i världen. Kombinerat med att motorn ger någon sekunds hovrande när Ryder siktar med sitt vapen i luften blir det ett grymt tillskott i rörelsemönstret.

Föregående Nästa
Jag gjorde mitt bästa att inte läsa något, då jag gör så gott jag kan att undvika spoilers då jag inte vill veta konkret information om själva innehållet. Min fråga lyder, tummen upp eller tummen ner? Gärna motivera utan detaljer om det är ett tummen... 28/02 Mass Effect 1 kommer alltid vara en av dom bästa spelupplevelser jag haft i hela mitt liv. Men jag ser fram emot Final Fantasy 12 Remaster mer än detta. Däremot kommer siffrorna på Metacritic bli intressanta. Stora speltidningar och hemsidor kommer nerv... 26/02 Hoppla här sköt jag visst någon i foten ;) 25/02 Ja, gud vet att det var världsbäst på den tiden när du i Diablo 2 var tvungen att levla samma klass till lev 99 cirka 7 gånger för att du råkade trycka på fel talent av misstag varje gång och därmed gjorde din karaktär värdelös. Reallocating points är... 25/02 Automatiskt cover-system, reallocating points. Om denna utveckling fortsätter så kommer man snart inte att behöva spela spelet själv, men vänta nu http://www.polygon.com/2015/2/16/8049327/this-rpg-seems-to-have-a-significant-design-flaw någon han före... 25/02 Det håller jag med om när det gäller framför allt Witcher Contracts. Däremot finns det enligt mig en hel rad välkonstruerade sidouppdrag med olika längd i spelet, bland annat Wild at Heart, Last Wish, A Matter of Life and Death och Cabaret-delen. Det... 24/02 Hoppas att man kan köra på väldig enkel svårighetsgrad, för det enda som var bra med mass effect 1-3 var storyn, annars så var dom nog ett av de sämsta konsollportar som skapats, men så länge man bara kan få storyn så e det ok ,strider e ointressant (om... 24/02 Mass Effect 1, 2, och 3 har alltid haft bra sidoinnehåll. Dragon Age Inquisition snubblade så klart över sina egna fötter till viss mån när det kommer till side content, det håller jag med om. Men tänk på att Andromeda inte är ett open world spel heller... 24/02 Var verkligen Witcher 3s sidouppdrag så bra? Varenda, ja varenda, sidouppdrag var "gå dit, använd witcher senses, följ rött witcherspår, komma till fulingen, döda". Fy fan vad tråkigt det blev efter ett tag. Världen är hur fin som helst och det är en... 24/02 Har fortfarande ångest efter DA: I och dess öppna landskaps farmande ala MMO. Får väl vänta och se hur spelet mottas innan man ger Bioware en sista chans. 24/02
Skicka en rättelse