Spioner, globala konspirationer och turordningsbaserad strategi under kalla kriget.

Otaliga spel sågs och testades på årets Gamescom-mässa i Tyskland för några veckor sedan, men det finns inte tid eller utrymme att skriva om dem alla. Det går bara inte. Men ett till måste vi klämma in, för Phantom Doctrine var ett av mässans mest lovande spel.

Redan 2015 träffade jag speldesignern Kacper Szymczak på Gamescom. Då visade han upp sitt strategispel Hard West. Det var proppfullt med intressanta idéer, även om budgeten kanske inte räckte för att i slutänden införliva dem alla på bästa sätt (recension här). Det var fortfarande ett bra spel, och om inte annat ett intressant första försök i en mycket svår genre.

Det går att planera och utföra drag av flera karaktärer samtidigt.

I år fick jag chansen att spana in Szymczaks och hans studio Creative Forges nästa projekt, Phantom Doctrine – deras största spel hittills. Lite förenklat går det att beskriva som Jagged Alliance under kalla kriget, eller Xcom med spioner.

Premissen är lika enkel som briljant. Det utspelar sig 1983, mitt under kalla kriget. Du leder spionbyrån The Cabal, som råkat trassla sig in i en global konspiration. Lösningen på detta problem stavas så klart turordningsbaserade strider. Du skickar ut agenter för att söka information, eller infiltrera ambassader eller andra viktiga mål. Sedan kan du skicka ut en grupp agenter för att utföra olika mål. Det kan vara att lönnmörda någon, eller stjäla viktig data.

Detta kan i sin tur åstadkommas på olika vis. Du kan skicka in tungt beväpnade agenter och försöka skjuta dig igenom byggnaden, eller försöka taktiskt smyga dig fram utan att larmet går. När striderna väl bryter ut använder Phantom Doctrine en vidareutveckling av systemet i Hard West. Med andra ord spelar inte slumpen in alls. Istället har både du och dina fiender en viss mängd ”medvetenhet” som gör att de kan undvika några skott innan de börjar ta rejäl skada. Men du vet alltid före du skjuter om du kommer träffa eller inte. Eftersom agenterna är ömtåliga stackare av kött och blod gäller det så klart att placera dem strategiskt så att de kan undvika skottlinjen så mycket som möjligt.

Det uppdrag jag fick se utspelade sig i Stockholm. Förutom några agenter med ljuddämpade vapen har vi också en infiltratör på plats. Han kan relativt fritt vandra runt och stänga av kameror och öppna säkerhetsdörrar så att de andra agenterna kan ta sig fram mot sitt mål. Utanför kan du också sätta upp en krypskytt som kan sänka väl valda mål från ett säkert avstånd (något som påminner mig om gamla Rescue: The Embassy, för den som minns det). Om fienden förskansat sig i ett rum kan du placera dina män vid dörrarna och ge order om att bryta sig in samtidigt för att överrumpla dem. Det finns gott om intressanta detaljer som borde kunna ge Phantom Doctrine en intressant dynamik mellan smygande försiktighet och explosiv intensitet.

När målet är utfört gäller det att så snabbt som möjligt ta sig till flyktbilen. Fienden är inte sena att kalla in en attackhelikopter som försöker spränga agenterna i bitar med missiler. Det väller också in fiendeförstärkningar från alla håll och kanter. Om du försöker stanna och slåss är du snart rökt.

Tavlan får dig att förstå hur allt hänger ihop.

Förutom huvuddelen med de taktiska striderna finns också intressanta saker att ägna sig åt hemma i basen. Du kan fånga fiendeagenter och hjärntvätta på olika sätt. Bland annat kan du programmera dem och skicka tillbaka dem. När du sedan stöter på dem i strid kan du få dem att vända sig mot sina allierade och skjuta dem istället. Tyvärr kan fienden göra detsamma med dig. Om en saknad agent återvänder är den en potentiell säkerhetsrisk. Du kan också träna dina agenter på ungefär samma sätt som Dolph Lundgren tränas i Rocky IV – alltså med lika delar högteknologisk utrustning och diverse substanser.

För att hitta nya uppdrag måste du också koppla samman ledtrådar du finner på en sådan där klassisk ”konspirationstavla” där du drar linjer kors och tvärs. När du samlat tillräckligt mycket information kommer du till slut kunna göra rätt koppling och därmed låsa upp en ny plats, eller få nys på en ny karaktär du behöver ha ett allvarligt snack med.

Det är svårt att inte bli exalterad av Phantom Doctrine. Att leda en spionbyrå under kalla kriget låter helt enkelt förbaskat intressant. Redan i det här tidiga skedet ser det ut att ha en intressant dynamik, där spelets olika delar samverkar och påverkar varandra. Vi får vänta ända till nästa år innan vi få smyga runt och skjuta spioner i Stockholm, men förhoppningsvis blir det så kul som det verkar.

Fotnot: Phantom Doctrine släpps till pc och "konsoler" under 2018.

Kan även rekommendera Xenonauts. 14/09 Förra Xcom borde väl vara relativt billigt numera, så börja där och se vad du tycker. Sen är Xcom 2 ännu lite bättre och då har du det att se fram emot om du gillar't. 14/09 I den här genrén har jag bara spelat Invisible, Inc och jag tycker att det här spelet låter väldigt lockande. Men det verkar även som att jag bör hoppa på Xcom alltså? Var är det roligast/bäst att börja i så fall om man inte har all tid i världen? 14/09 mmmm.... xcom...ghghghghhghghg.... Köpte xcom2 nyss, körde direkt modden Long war 2 + ca 15 andra tilläggsmods. Får storpisk hela tiden. Roligaste på länge! Så mer sånt här, mer old school. Mer xcom. Gärna ett upplägg som i Xcom apocalypse där man kunde... 14/09 Det skall inköpas vid första tillfälle :) 13/09 Åh, har alltid haft en förkärlek för det här temat och det görs alldeles för få spel inom det. Alpha Protocol är det enda jag kan komma på på senare år, och det var ändå 2010. Genren i Phantom Doctrine är även den en favorit, så detta ska jag givetvis... 13/09 Ser ju nästan ut som en mod till XCOM2 men XCOM2 äger ju så vafan, spännande med lite spiontema. 13/09 Lite, fast turordningsbaserat här. Commandos var i realtid, och hade närmast ett pusselupplägg där man var tvungen att i detalj planera sin väg genom banorna. Ett spel från senare tid som är väldigt likt Commandos är dock Shadow Tactics. Riktigt old sch... 13/09 Silent Storm hade mer fokus på fysikbaserad förstörelse och stora mechs. Det var inte lika subtilt, kanske man kan säga. Men jo, det finns klara likheter också. 13/09 Kanske Xcom 2. Eller någon som minns Soldiers at war? 13/09
Skicka en rättelse