Mycket står på spel när Insomniac utvecklar sitt största och tyngsta spel någonsin.

En skyline, en man och hans nät. Även om Insomniac har övertygat och kittlat med Spider-Man kan jag inte komma ifrån att svingandet över New York bjudit på ett ganska endimensionellt intryck. Vad finns bortom nätet? Vad finns under masken? En hel del, ska det visa sig.

– Jag har ett betydligt mindre hårsvall idag än vad jag hade i början av projektet.

Bryan Intihar är creative director för Insomniacs Spider-Man. Han är nervös, trött, upprymd, glad, spänd och uppsluppen på en och samma gång. Han har knappt sovit under natten och låg vaken till småtimmarna för att ta del av fansens dom efter den senaste Spider-Man-trailern.

"Vad finns under masken? En hel del, ska det visa sig"

I den är det inte längre bara parkour och nätdinglande som står i centrum. Här får vi se Peter Parker som hankar sig fram, faster May med en moderlig oro, och så Mary Jane som inte nöjer sig med att se på när New York går under i kaos. "M.J." kommer – vid sidan om Spindelmannen och Peter Parker – vara spelbar i viss utsträckning. Intihar vill inte gå in på exakt vad det innebär men hintar om att hennes vassa sinne för grävande journalistik kommer spela roll.

– Det här är inte bara ännu en superhjältestory utan också en mänsklig berättelse. Vi menar att de bästa historierna föds när Peter Parkers och Spindelmannens världar kolliderar, och det kan vi inte visa utan att låta spelarna möta båda. Jag ska inte ljuga. Jag var uppe till två och läste om alla intryck och jag är väldigt glad över hur människor tar till sig M.J. Hon är en favorit hos mig.

Jag föreställer mig att alla som växte upp under Kirsten Dunsts Mary Jane-era håller med honom.

"Har gång på gång försökt visa att de är mer än Ratchet & Clank"

Det är även lätt att förstå varför Intihar känner pressen. Under hela 2000-talet har studion gång på gång försökt visa att de är mer än Ratchet & Clank, men där Naughty Dog gått vidare från Jak and Daxter med Uncharted och The Last of Us har Insomniac inte fått till samma fullträff. Sunset Overdrive var kompetent, Resistance-serien likaså och Fuse ... ska vi nog stryka ett streck över. Insomniac har i mångas ögon fortsatt vara den glada Ratchet & Clank-fabriken.

Förutom Spindelmannen kan du spela som Peter Parker – och Mary Jane Watson!

"Med stor kraft kommer stort ansvar"

Spider-Man är studions stora chans till att bli mer än så men som salig farbror Ben skulle sagt: "Med stor kraft kommer stort ansvar". Marvel ser spelet som det första i en strategi att arbeta med de bästa spelföretagen och kan bana vägen för något stort. Intihar hintar till och med om att detta kanske inte är den sista superhjälten han jobbar med, så mycket står och faller med Spider-Man.

Ändå känns det som om Insomniac vågar språnget. Intihar säger att deras hjälte är åtta år äldre än den vi såg i Homecoming, och han understryker att detta inte är ännu en ursprungshistoria.

– Från dag ett sade vi att det inte var något Insomniac skulle göra. Den har gjorts till leda och dessutom riktigt bra. Om du inte har koll på den skulle jag ärligt talat bli chockad.

"Vi skulle vara dumma i huvudet om vi inte kollade på ett spel som Batman: Arkham Asylum", säger Insomniac om andra superhjälteinfluenser.

Insomniacs 23-åriga "veteran" är en mästare på sina krafter. Han vet hur man tar sig fram över New Yorks skyline på bästa sätt. Han kombinerar kvicka närstridsattacker med stealth, han kastar upp skurkarna i luften, "nätar" dem, nyttjar omgivningarna – gärna allt på en gång i högt tempo. Att tillåta spelarimprovisation var viktigt, berättar Intihar, liksom situationskomiken och de vassa replikerna från Spindelmannen under stridens hetta. Lekfullheten och kärleken till olika gadgets känner vi igen från Ratchet & Clank medan open world-läxan lärdes i Sunset Overdrive.

– Lika tidigt som vi började tala om att inte berätta en ursprungsstory började vi arbeta på svingandet. Hur han tar sig fram är verkligen en grundbult.

"Jag visste att den frågan skulle komma!"

Intihar erkänner utan omsvep att öppna spelvärldar är en lika teknisk som kreativ utmaning. Han och de andra vill ge oss den där blockbustern vi känner igen från filmerna, men samtidigt ge oss friheten i att svinga var vi vill när vi vill. Balansen är betydligt mer komplicerad än i ett linjärt spel med olika banor. Quick time events ("Jag visste att den frågan skulle komma!") var ett moln som tornade upp sig under E3 men Intihar hävdar att det är en mycket liten del. Det är improvisationen och friheten som är smöret och brödet, medan quick time är något som återfinns ett fåtal. En torr skorpa i hörnet, hoppas vi.

Faster känner oro för Peter.

"Så länge vi kan rättfärdiga våra beslut har vi fullt stöd"

Det var viktigt för Sony och Marvel att Insomniac gjorde ett Insomniacspel. Teamet å sin sida vill ta med Spindelmannen och den övriga ensemblen till nya platser. De ville använda antagonisten Mister Negative (i sammanhanget en nykomling) och Miles Morales. Den senare är som bekant också Spindelmannen, men i ett annat universum. Ännu är inte Insomniac redo att tala om vilken hans roll blir men potentiellt kan detta inte bara bli Parker och Spindelmannens världar som kolliderar – utan också spindelmän som på något märkligt sätt slås samman. Nörden i mig får både funderingar och ståpäls. Intihar är kryptisk men tycks säker på att de ska kunna sy ihop det.

– Så länge vi kan rättfärdiga våra beslut har vi fullt stöd från Marvel och Sony.

Spelarimprovisation ska genomsyra striderna i Spider-Man.

Under 2018 är det en lång resa som går i mål. I nästan varje fall av de många spelkreatörer jag träffat har ursprungsvisionen ändrats under arbetets gång men i Spider-Man-fallet menar Intihar att bilden är den samma som när startskottet gick. Så är Spindelmannens dna också väldigt tydlig.

"Jag är nervös varenda dag"

– Det finns fotografier av mig som barn i Spider-Man-dräkt. Han är så viktig för så många; för min bästa vän, för min syster, för min svåger. Alla jag talar med älskar Spindelmannen. Jag känner ingen rädsla men en nervositet för att allt ska klaffa. Det pushar mig till att försöka ännu mer. Vi vill inte svika någon och jag är nervös precis varenda dag.

Fotnot: Spider-Man släpps exklusivt till Playstation 4 under 2018 års första halva.

Säga vad man vill om filmen men de gjorde mycket rätt: 1. Inte en j-a origin-film till. Tack och lov 2. Spider-man är faktiskt ung, känns ung, uppför sig som en unge och kan göra det i några år framöver. Jag gillade Tobey-man, men han var redan lite för... 03/11 Jag vill ha svingmekaniken från Bionic Commando och slagsmålstyngden från Batman. Då skulle jag var vara i spidde-himlen. 03/11 Det här ser ut att kunna bli riktigt lovande. Förövrigt är jag imponerad på vilken stark lineup av exklusiva titlar Sony börjar få till. Det ser ut att bli ett rätt härligt ps4 år nästa år. Det är viktigt i dagens konsolvärld för att locka till sig köpa... 03/11 Ogillar de flesta Marvel filmerna men nya Spiderman var iaf ganska originell, inte lika bra som Guardians of the galaxy men tyckte den var bättre än alla andra deras filmer. Definitivt den bästa Spiderman hittills, första Peter Parker som faktiskt ser... 02/11 https://img.memecdn.com/shitstorm-3-2_o_2489367.webp 02/11 Ser fram emot det här. Är väl inte direkt en spoiler om jag säger att i nuvarande tecknade Spider-Man är spindelmännen kompisar på samma skola. Morales är häftigare, men jag gillar klassikerna. 02/11 Holy Smoke! Tack för busigt lärande! Oh Sweet Jesus! 02/11 Ni pc nördar får köpa ett ps4 om ni vill spela detta. Det är just pga detta jag har ps4. Sony gör så otroligt mycket bättre spel och exklusiva titlar än Microsoft som bara vill tjäna pengar. 02/11 Håller helt med. 02/11 @Devan: Själv tycket jag filmen var duktigt värdelös... Den enda bra scenen var (utan att spoila) första gången Peter Parker stöter på Michael Keaton's karaktär. 02/11
Skicka en rättelse