Svensk satsning låter dig vandra fritt i VR-världar. Om du har en miljon kronor över.

Virtual reality erbjuder en oöverträffad närvarokänsla, att faktiskt befinna sig inuti spelet. Men begränsad rörelsefrihet dämpar realismen ungefär när kabeln på headsetet tar slut. Och även om man kör trådlöst sätter väggar och annat förr eller senare hinder för rörelsefriheten.

Det vill svenska företaget Omnifinity råda bot på. Man har under flera års tid utvecklat Omnideck, en lösning som bygger på motoriserade rullar eller rör som ser till att du står still på ungefär samma plats när du går. På så vis blir det möjligt att vandra längre sträckor än ett par meter i framförallt förstapersonsshooters. Idén med rullarna testades som koncept redan 2011, i en tidig version av Battlefield 3 (se videon nederst). Det var innan Oculus Rift blåste nytt liv i den insomnade virtual reality-drömmen, och med HTC Vive och dess sensorer tillgängliga till överkomligt pris föddes Omnideck.

I går fick undertecknad och kollega Calle testa Omnideck hos Mission IX i Stockholm. Så här såg det ut:

Vi tar våra första stapplande steg på Omnideck med Vive på huvudet.

Som synes väljer man snabbt bort sin ordinarie, lite mitten av mars-tråkiga gångstil för en klassisk uppsättning svajiga fylleben. Men den initiala osäkerheten går snabbt över, och man vänjer sig kvickt vid det för balanssinnet nya underlaget. Systemet använder en vanlig HTC Vive (Rift stöds inte, trackingen är otillräcklig), och Omnifinitys programvara tolkar dina rörelser och skickar signaler till rullarna som håller dig på någorlunda samma position. Gångytan mäter en bit över 4 meter i diameter, och det är ingen risk att råka springa över kanten till fast mark. Vilket hade bäddat för en mängd högintressanta scenarion, men det stoppas om inte annat av Vives virtuella vägg som dyker upp på skärmen när man närmar sig kanten.

Omnifinity visade upp Omnideck på ett event, och FZ var där.

Som du ser i filmen är det dålig utväxling på fotstegen: man rör sig långsamt fram i världen i relation till hur snabbt man faktiskt flyttar fötterna. Detta kan justeras, och hastigheten var medvetet lågt ställd för att passa oss noviser. Av samma skäl fick vi inte testa att skjuta zombier i Arizona Sunshine eller militärliret Onward, som bedömdes som lite för krävande (noterbart att folk helt utan VR-erfarenhet var med på presentationen). Men vi fick se företagets tekniker demonstrera dem, och även då var det långsamt framåtskridande marsch. Gissningsvis blir det aningen stökigt att hålla balansen och kuta samtidigt, alternativt är det svårt att få rullarna att hänga med i högt tempo. Så inget Quakeworld på Omnideck.

Förutom till spel används Omnideck av militär (med militärtränaren VBS) och av mäklar- och fastighetsföretag. Den används också för bygget av nya Slussen i Stockholm, och i samband med det har man byggt tre olika tidsåldrar av Slussenområdet, baserat på befintliga kartor och dokumentation av hur området sett ut historiskt. En tanke är att detta ska kunna visas på exempelvis Historiska museet.

En föregångare till Omnideck testades med ett tidigt Battlefield 3 redan 2011, och med VR-headsetet Vives ankomst öppnades nya möjligheter.

Omnideck kan bli ett intressant tillskott på LAN-caféer och partyinriktade underhållningsställen för företagsfester. Men för hemmabruk lär den vara både för stor och för kostsam: den version vi provade har en prislapp i trakterna av en miljon kronor. Fast fördelen med det är att en Vive plötsligt inte känns lika kostsam.

Jag har följt och testat Omnideck sedan dom flyttade till Växjö. Måste säga att det blir något helt annat med "oändlig" rörelseyta. Det är en sak man saknar sedan när man kommer tillbaka till "vanlig VR" där man sitter fast i ett band igen... Hitills... 13/03 Whatever happened to Virtuix Omni? Där man faktiskt kan RÖRA sig utan att riskera o ramla :/ https://www.youtube.com/watch?v=Ibg6JBeyh54 - Virtuix Omni - Omniverse Trailer Ah, här gömmer dem den senaste videon - https://www.youtube.com/watch?time_contin... 10/03 Intressant! Gissar att det är precis som det mesta med VR, man måste testa själv helt enkelt. ;) 09/03 @Qezlot: Det är på gång i Stockholm, vrex.se. Vi hoppas få testa snart! 09/03 Nu väntar vi bara på att Gröna Lund och Liseberg börjar med VR-upplevelser likt "The Void" i Utah! Där man får gå omkring med VR-headsets och faktiskt känna väggar, värme från facklor och spindelnät i ansiktet. ;) https://youtu.be/kY4lvLw41MI 09/03 @SaraLivblad: det var intressant, som att köra Vive/VR på ett gungigt golv eller lätt berusad. Vi fick bara köra en kort, enkel demo på några få minuter (se första filmen ). Demon i sig var basic: man gick, följt av att en utvecklare överraskad med att... 09/03 Nu har jag letat information förgäves. Så nu frågar jag i tråden här: men hur var det då?? Visst, vi har sett filmerna och ni har berättat hur det funkade. Men hur var upplevelsen då? Varför beskriver ni inte det någonstans? Var det jätterealistiskt,... 09/03 Att rörelsen inte var 1:1 var ingen issue alls, faktiskt. Jag tippar att högre utväxling gör balanserandet svårare, man står ju trots allt på rörligt underlag. Handlar säkert om vana och kalibrering också, förstås. 09/03 Läste en annan "recension" på denna igår på en känd kvällstidning, dock var det inte så mycket ang omnidecket utan det var mest annat, som att nötterna med skålar var riktiga bakteriehärdar. Tack för att ni finns FZ! 09/03 Men va? Är inte rörelsen 1:1? Varför bygger man något sånt här om man sedan ändå inte får 1:1 matchade rörelser? Alltså om jag tar ett steg på 73 cm på plattan vill jag såklart att avataren också kliver fram 73 cm. Är det inte obehagligt att rulla bakåt... 09/03
Skicka en rättelse