Vi premiärspelar Lara Crofts nästa våldsamma äventyr!

Lara Croft. Slagen, skjuten och nära nog våldtagen. Ett barn som försöker leva upp till sin fars arv genom att gå i samma fotspår. Som avkommor gärna gör, såvida de inte springer åt andra hållet.

Hon, likt så många andra actionhjältar, är en massmördare av rang. Kan du ens komma ihåg hur många fiender du kört isyxan i? Kan Lara? I Shadow of the Tomb Raider, den svåra avslutande finalen i ett klassiskt trilogiupplägg, hittar vi henne i en sydamerikansk liten by. Hack i häl på skurkorganisationen Trinity som fått nys om en ny relik som de med en dynamitgubbes försiktighet försöker hitta. Efter en lugn inledning där den till synes sympatiska ledaren för uppdraget (kanske hela Trinity?) hamnar Lara snabbt i situationerna hon trivs bäst - klättrar på väggar, löser pussel och hamnar i trångmål du parerar med frenetiskt hamrande på X. Eller ett snabbt tryck på B.

I det gömda templet (som vi såklart hittar in i före Trinity) får jag lösa pussel, slänga mig mellan plattformar och trotsa tyngdlagen med hjälp av de numera ikoniska isyxorna. Trots att jag aldrig riktigt gift med Laras lite spattiga kontroller är det här den cirka 45 minuter långa demonstrationen skiner ur ett rent spelmekaniskt perspektiv. Miss Croft har också lärt sig att fira ner sig från klippväggar, både att springa längs med dem och använda repet som en gunga för att nå mer otillgängliga platser.

Så fort det vankas pangpang tycker dock till och med Quake-Calle att det blir tradigt, till den grad att jag faktiskt försöker smyga. Men trots taktiskt placerad murgröna att gömma sig blir resultatet ofta detsamma - ond bråd död. Ibland för Lara, vilket såklart är ett högst tillfälligt tillstånd. men mestadels för fienderna.

Jag snuddade vid det i inledningen, det smått förbryllande faktum att Lara (via oss) inte tvekar en sekund att köra kniven i halsen på en vakt. Tanken slår mig, vem har egentligen dödat flest -Trinitys ledare eller Croft?

Detta tankesätt ställs på sin spets i det ögonblick då de möter varandra öga mot öga för första gången. Lara har precis dödat ett tiotal vakter och i sin hand har hon den dolk Trinity letat efter. Problemet är bara att stölden av denna artefakt verkar ha dragit igång inte bara en utan flera naturkatastrofer som enligt legenden kommer krossa den civiliserade världen.

Har Lara, i sin bestämda övertygelse om att Trinity inte får komma över dolken - kosta vad det kosta vill - triggat jordens undergång? Och precis där, likt en äkta cliffhanger, är min spelstund slut och frågan får hänga kvar.

Man klättrar, hoppar och slaktar sig fram emot mission markern tills man når slutet, sen lirar man nåt annat, precis som det ska vara. Älskar denna reboot serie. Hoppas det blir fler spel framöver. Kommer knappt ihåg ett smack av storyn i Rise. Men det... 19/05 Jomen visst, det här köper man ju obligatoriskt och spelar lite på samma sätt som man ser på the walking dead eller game of thrones. Tomb Raider Tillhör liksom bakgrundsprocesserna som alltid är aktiva i livets CPU 01/05 Och de samarbetar tydligen med Nvidia igen. 30/04 Ser att det är bekräftat nu att Nixxes hanterar pc-versionen. 29/04 Min syftning på "det allra, allra första spelet" blev lite oklar, jag menade Tomb Raider från 1996. Där befolkades nivåerna mest av fladdermöss, vargar, björnar, pantrar, gorillor, krokodiler etc. Totalt i hela spelet fanns det sex mänskliga fiender. I... 29/04 Har själv förbeställt Collectors Edition av spelet då de två tidigare har varit skitbra. 28/04 Har klarat 50% av Rise of The Tomb Raider. Blir nog att börja om igen känner jag då datorn behöver nya komponenter. Får köra på låga inställningar för att nå en stabil framerate. Spelen har varit okej såhär långt, lite väl mycket action-sekvenser och... 27/04 Spännande att de verkar bli tema på Sydamerikanska Chichen Itza! Mindre spännande om det är mera smyga/mörda/skjuta blandat med quicktime-events... Känns som man är lite mätt i magen på det efter alla Uncharted, Tomb Raider och Shadow of Mordor osv. Men... 27/04 Tycker att de senaste två Tomb Raider spelen varit okej men inget speciellt, det är väldigt likt andra spel i genren, grottor, pussel, hoppa, skjuta, men ingen story som fastnar. Tycker många spel nuförtiden har för mycket skräpuppdrag, typen - hämta... 27/04 Va? Det gick väl åt nästan lika många folk i 1:an som i 2:an!?!? Fast lite lugnare inledning i 1:an 27/04
Skicka en rättelse